Afaceri de la zero

Charoen Sirivadhanabhakdi, calare pe un "elefant" spre piata internationala

09.06.2005, 19:30 Autor: Mihaela Andries
Thai Beverages vrea sa cucereasca piete noi. Finantarea i-ar fi furnizata de listarea actiunilor la bursa, dar planul sau de a deveni primul producator thailandez de bauturi alcoolice cotat la bursa din Bangkok este deocamdata in stand-by pe perioada nedeterminata.

Compania spera ca macar cea de-a doua jumatate a anului sa-i aduca mult-dorita intrare pe piata de valori mobiliare a Thailandei, amanata de luni intregi din cauza protestelor aprige ale gruparilor religioase locale si ale altor activisti.

Se pare ca autoritatile bursiere au ajuns, in cele din urma, aproape de luarea unei decizii. Listarea Thai Beverages ar fi cea mai mare operatiune de gen realizata de o companie privata din istoria bursiera a Thailandei. In schimb, in situatia unei respingeri a cererii de listare, Thai Beverages ar putea "evada" cu usurinta in strainatate pentru a-si inscrie actiunile la burse externe, avand in vedere amploarea activitatilor sale si valoarea cifrei de afaceri, care ar indeplini fara probleme cerintele oricarei piete de valori.



Budismul si berea nu se potrivesc

Thai Beverages, controlata de miliardarul Charoen Sirivadhanabhakdi, vizeaza sa listeze la bursa de valori din Thailanda mai mult de trei miliarde de actiuni, pentru a face rost de fonduri cu care sa-si finanteze expansiunea viitoare. Strategia de expansiune este orientata mai ales spre pietele externe, unde compania are o prezenta insignifianta.

Opozantii sustin insa ca listarea ar fi imorala si ca ar fi similara utilizarii de fonduri publice pentru expansiunea firmei, deoarece toate beneficiile economice derivate din listare ar fi depasite de cheltuielile guvernamentale pe termen lung pentru combaterea bolilor si actelor infractionale care au la baza consumul de alcool. Printre opozanti se numara si fostul politician si guvernator al Bangkok-ului Chamlong Srimuang, mentor al prim-ministrului thailandez Thaksin Shinawatra.

In Thailanda, consumul de bauturi alcoolice este deja printre cele mai ridicate de pe glob, in ciuda faptului ca populatia este, intr-o proportie covarsitoare, de religie budista, iar principiile budismului recomanda adeptilor sa se abtina de la consumul de alcool. Atat Organizatia pentru Alimentatie si Agricultura (FAO), cat si Ministerul Sanatatii plaseaza Thailanda pe locul al cincilea in lume din acest punct de vedere, dupa Coreea de Sud, Bahamas, Taiwan si Bermude.

Ratele de crestere din ultimii ani sunt de-a dreptul alarmante. Numai in randul adolescentelor, consumul de alcool a crescut cu 600% intre 1996 si 2003, dupa cum arata statisticile. Se estimeaza ca, in medie, un thailandez consuma mai mult de 14 litri de alcool pur pe an. Consumul de alcool este si una dintre principalele cauze ale numarului mare de accidente rutiere mortale din Thailanda.

Sute de calugari budisti au protestat in martie in fata bursei de valori fata de preconizata listare la bursa a Thai Beverages. Potrivit calugarilor, operatiunea contravine religiei budiste si ar reprezenta "o amenintare grava la adresa sanatatii, armoniei sociale si eticii din cultura thailandeza".

Ei au subliniat, totodata, ca bursa de valori accepta doar actiuni ale unor firme care au produse considerate benefice pentru bunastarea nationala.

Chiar daca demonstratiile au condus la amanarea repetata a luarii unei decizii, majoritatea membrilor din conducerea bursei de valori par sa favorizeze listarea actiunilor, date fiind dimensiunile companiei si tendinta mondiala de a incuraja cotarea firmelor la bursele locale. In plus, conducerea bursei impartaseste teoria ca firmele care se bucura de stabilitate financiara sunt considerate locomotive ale economiei si trebuie incurajate sa se dezvolte.

Board-ul bursei de valori si-a exprimat dorinta de a adopta decizia fara presiuni sociale si fara graba.

In prezent, Thai Beverages detine pachete de actiuni la 48 de companii afiliate, majoritatea implicate in productia si distributia de bere si bauturi spirtoase. Berea Chang, romul Mekhong si lichiorul Sang Som se numara printre cele mai performante marci din portofoliu.

Anul trecut, veniturile companiei s-au cifrat la 95,08 miliarde baht (2,3 mld.$), din care 47,75 miliarde baht (1,17 mld.$) au provenit din productia si distributia de bere, 46,98 miliarde baht (1,15 mld.$) din productia si distributia de bauturi spirtoase si 350,52 milioane baht din activitatile conexe. Profitul operational net a totalizat circa 9,72 miliarde baht (239,2 mil. $).



Intre Chang si Carlsberg

Timp de un deceniu si jumatate, pana la finalul lui 1999, companiile Sura Maharas si Sura Thip pe care le controla Charoen Sirivadhanabhakdi au avut aproape o pozitie de monopol in sectorul bauturilor alcoolice, prin intermediul contractelor de concesiune incheiate cu statul.

La suprematia firmelor sale pe piata se pare ca au contribuit si sumele varsate de Sirivadhanabhakdi in conturile tuturor partidelor politice din Thailanda, atat de importante si atat de constante incat nici un partid aflat la putere nu a incercat sa puna capat monopolului aproape complet de care s-a bucurat TCC pe piata bauturilor spirtoase.

In ciuda unui debut palid pe piata, berea Chang ("elefant" in lb. thailandeza) a devenit protagonista unei povesti de succes in anii ''90 si controleaza in prezent 60-70% din piata locala. Ieftina si cu o concentratie de alcool de 6%, Chang se adreseaza in primul rand paturii sarace a populatiei. Daca in Thailanda si-a redus rivalii la tacere, Chang este prea putin cunoscuta pe piata internationala, unde berea thailandeza este sinonima cu Singha - marca producatorului Boon Rawd Brewery.

Impunerea pe piata a berii Chang este atribuita de analisti partial strategiei agresive de vanzari, prin care retailerii erau obligati sa accepte Chang impreuna cu bauturile spirtoase cel mai bine vandute. Berea era atat de ieftina incat pretul, mai mic de un dolar, nu acoperea nici macar costurile, dar pierderile erau compensate de vanzarea marcilor de bauturi spirtoase precum Sang Som sau Hong Thong. In plus, publicitatea a fost utilizata la maximum pentru a promova Chang, pentru care s-au cheltuit zece milioane de dolari numai in 2000. Liberalizarea pietei, in 1999, prin scoaterea la vanzare a distileriilor de stat, a schimbat intr-o oarecare masura lucurile si a redat Boon Rawd Brewery, principalul rival al TCC, o parte din terenul pierdut.

In 1991, grupul thailandez a devenit distribuitorul local al berii Carlsberg, cu un succes moderat in ceea ce priveste cota de piata, probabil din cauza pozitionarii sale in segmentul berilor premium. Un avantaj mai semnificativ a fost faptul ca, prin intermediul Carlsberg, Charoen si-a extins mai rapid baza de productie in regiune.

Obiectivul Carlsberg si TCC era de a lista societatea mixta la bursa, insa, in 2003, Carlsberg s-a retras din parteneriat, sustinand ca nu mai este posibil sa aiba "o cooperare constructiva" cu firma thailandeza.

Disputa dintre fostii asociati a ajuns si in fata instantelor de arbitraj din Londra si Bangkok, dar ambele parti au abordat o atitudine rezervata in privinta motivelor aflate la baza litigiului.

In 2004, Thai Beverages a lansat o noua marca de bere, Archa ("cal" in lb. thailandeza), destinata consumatorilor urbani.



Fotbalul, solutia inspirata

Legatura dintre sport si bere este bine cunoscuta si Sirivadhanabhakdi nu era sa ignore potentialul urias oferit de sutele de mii de suporteri - potentiali consumatori.

In 2001, DhoSpaak Communication - una dintre micile companii din grupul sau - a platit cu 7,5 milioane de dolari drepturile de retransmisie televizata ale Cupei Mondiale din 2002 si 2006, spre consternarea posturilor de televiziune care transmiteau in mod traditional aceste evenimente. Aceeasi companie a platit FIFA alte 40 milioane de baht (aproape 1 mil. $) pentru dreptul de a retransmite patru competitii fotbalistice internationale intre 2003 si 2006.

Prin berea Chang, Sirivadhanabhakdi a devenit sponsorul oficial al clubului de fotbal Everton din Liverpool, Marea Britanie, cu care a incheiat un contract pe trei ani, estimat la un milion de dolari pe an. Sponsorizarea sportivilor britanici, care joaca in tricourile cu logo-ul Chang, face parte dintre initiativele luate de Charoen Sirivadhanabhakdi pentru a populariza marca thailandeza pe piata occidentala.

In afara de contractul cu Liverpool, Sirivadhanabhakdi este prezent in Marea Britanie si prin intermediul AsiaBev Co, care controleaza Inver House, companie britanica cu 150 de marci de bauturi in portofoliu, intre care se afla whisky-ul McArthur, si cinci distilerii.



Diversificarea imperiului

De la mijlocul anilor ''90, Sirivadhanabhakdi a desfasurat in tacere o campanie agresiva de achizitii menita sa-i diversifice portofoliul, care s-a extins la proprietati imobiliare, retail, hoteluri si centre de conferinte.

Per ansamblu, Thai Charoen Corp. (TCC) a lui Charoen Sirivadhanabhakdi a ajuns una dintre cele mai mari corporatii din Asia de Sud-Est, cu prezenta regionala permanent in curs de consolidare si ambitii mondiale declarate deschis.

Criza economica care a facut ravagii in Asia de Sud-Est in 1997 nu a afectat activitatea TCC din sectorul bauturilor alcoolice, insa a compromis o buna parte din reteaua de servicii financiare a grupului.

Societatea Maha Thanakij Finance & Securities a fost inchisa de guvern la finalul anului 1997, iar First Bangkok City Bank - la care Sirivadhanabhakdi avea o participatie majoritara - a fost preluata de stat.

Ulterior, principalul holding al lui Charoen Sirivadhanabhakdi, TCC Holdings, detinut in cote aproape egale de el si de sotia sa Khunying Wanna, a intrat pe piata asigurarilor. In acelasi timp, TCC Holdings a cumparat companii listate si ulterior retrase de la bursa de valori. Concomitent, Berli Jucker i-a deschis calea spre piata de retail, prin gama larga de produse comercializate, de la camerele foto Agfa la bomboanele Sugus.

O parte din averea lui Charoen Sirivadhanabhakdi a fost investita si intr-un portofoliu diversificat de active imobiliare, gestionat de TCC Property Management Company Limited. In urma cu cativa ani, magnatul a cumparat reteaua hoteliera New Imperial. Printre cele mai stralucitoare proprietati aflate in prezent in portofoliul TCC Property Management figureaza hotelurile Plaza Athenee din Bangkok si Plaza Athenee din New York.

Charoen Sirivadhanabhakdi, fiul unui vanzator ambulant de clatite cu midii, si-a croit drum si spre lista celor mai bogati oameni ai planetei, intrand in topul Forbes pe 2005 cu o avere estimata la trei miliarde de dolari, care il plaseaza pe locul 194 in lume si pe primul loc in Thailanda. Avand in vedere ca domina de 20 de ani industria alcoolului din Thailanda, intrarea sa in clasament abia in 2005 este destul de tarzie. Poate pentru ca a fost greu de calculat valoarea intregii sale averi. Sotia lui, Khunying Wanna, este numarul doi in grupul TCC si cei cinci copii sunt toti pregatiti sa preia conducerea afacerii de familie intr-o buna zi.

Pentru Sirivadhanabhakdi, eliminarea competitiei de pe piata de origine nu mai este suficienta si vrea sa atace concurenta de pe piata externa. Ambitionat probabil de succesul Krating Daeng - bautura asiatica ce a inspirat Red Bull - pe piata occidentala, magnatul thailandez va fi ocupat inca mult timp de acum incolo cu planurile marete de extindere pe plan mondial a imperiului sau de bauturi alcoolice.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania