Afaceri de la zero

Comertul de pe tarabe s-a transferat in magazinele in care orice produs costa un dolar

01.11.2004, 00:00 Autor: Claudia Covaci


De aproape un an, retailul in magazinele de tipul "one dollar shop" a inflorit in Romania. In Bucuresti, fiecare cartier beneficiaza de cateva astfel de magazine, care au patruns chiar pana in inima orasului. In orasele de provincie se poate vorbi de o explozie a magazinelor cu produse ieftine la pret unic, cel mai frecvent 38.000 lei, dar in unele cazuri chiar mai putin. Este uimitor sa vezi cum, dis-de-dimineata, oamenii formeaza cozi in fata magazinelor si cumpara practic orice, fara sa se mai intrebe daca lucrurile respective folosesc sau nu la ceva. Intrebarea de pe buzele tuturor este "ce a mai adus nou astazi?" Analistii spun ca inmultirea acestui tip de magazine este efectul clar al puterii de cumparare scazute a populatiei. Lucrurile nu trebuie sa ne ingrijoreze, adauga ei: ele exista peste tot in lume si cu cat puterea de cumparare va creste, cu atat numarul acestor magazine va scadea si in Romania.



"Dati-mi doua parfumuri barbatesti de pe raftul de sus, dar sa fie diferite", indica o clienta a magazinului unde orice produs costa 38.000 de lei, situat in proximitatea Pietei Unirii. Este sambata dupa-amiaza iar magazinul geme de clienti. Majoritatea cumpara obiecte casnice, becuri sau gratare de cuptor, baterii sau cutite.





Marfa proaspata, ca la alimentara



"Vin toate tipurile de clientI, chiar si vedete", afirma Angelica Jannesar, patroana magazinului deschis in urma cu o luna. "Avem pretentii, pentru ca nu suntem situati la periferie, sa vina doar clasa muncitoare, suntem in centru, unde vine tot felul de lume", explica femeia.



Ea spune ca pentru a avea un astfel de magazin ai nevoie de cel putin 100 de metri patratI, iar investitia, daca vrei magazin central, poate sa se ridice chiar la 20.000 de dolari, cum a fost cazul magazinului sau.



"Dar am avut o mare problema cu spatiile", mai spune ea. "E greu sa gasesti spatii disponibile. Am cautat pana si in orasele de provincie, si acolo e greu de gasit".





Lant de magazine, raspandite in tot orasul



Ea spune ca magazinul este aprovizionat cu marfa proaspata o data la doua zile, pentru ca secretul consta tocmai in prospetimea marfii. "Ideea este sa avem marfa proaspata in permanenta, pentru ca avem clientI fideli care cumpara, dar multI baga capul pe usa si ne intreaba zilnic ce mai e nou", sustine si sefa unui magazin pe geamurile caruia scrie ca se vinde marfa cu 20.000 de lei, situat in cartierul Dristor.



Magazinul cu pricina deja face parte dintr-un lant in care incap cinci magazine situate in zone diferite ale orasului- Unirii, Delfinului, Dristor, Rahova sI Piata Minis din cartierul Titan- si apartine, ca in multe alte cazuri de magazine similare, unor oameni de afaceri arabi.



Fiind o zi situata in preajma zilei de salarizare, sI in Dristor magazinul este destul de aglomerat. Aproape nici unul dintre cei care intra nu pleaca cu mana goala. De la creioane colorate pentru copil pana la pahare sI farfurii, se cumpara orice.





Se simte lipsa fostelor Ferometaluri



Sefa magazinului spune ca, intr-adevar, in perioadele dintre datele de salarizare, afluxul de clientI scade considerabil. "In perioada sarbatorilor avem mult mai multI clientI. Se cumpara, de pilda, zilele acestea cani sau farfurii multe, pentru pomeni", explica femeia. Ea adauga totodata ca produsele din magazin sunt de calitate buna, cel putin la fel de buna cu a celor care se gasesc in marile retele de retail.



Dincolo de pret, sefa magazinului crede ca un alt motiv pentru care aceste magazine abunda in clientela este acela ca oamenii simt lipsa magazinelor unievrsale de altadata sau a magazinelor de tip Ferometal.



"Din ce-am vazut eu, magazinele mixte si universale au disparut. Acum, in aceasta zona, de pilda, nu sunt decat doua librarii".





Produsele sunt ieftine pentru ca sunt exclusi intermediarii



Motivul pentru care, sa spunem, o trusa de scule ajunge sa coste 20.000 de lei este acela ca intre magazin sI client nu se interpun intermediari. Marfa este transportata cu vaporul direct din tara de origine, care poate fi China, India sau chiar Italia.



Conform spuselor sefei de magazin, vanzarile merg si ele, un astfel de magazin ajungand sa aduca venituri de cateva zeci de milioane de lei. "Sunt lucruri marunte sI banii se aduna", spune ea. "Dar deja magazinele de acest gen s-au cam inmultit si nu prea mai vad cum sa se mai extinda. Demonstrativ, arata ca peste drum de magazinul pe care il conduce este un magazin similar, concurent, aflat in proprietatea unei foste angajate a retelei pentru care si ea lucreaza.



Si ea afirma ca pragul magazinului sau nu este trecut doar de oameni cu venituri mici, ci sI de oameni cu bani, actori sau cantareti.



"Iar la magazinul din Unirea vin numai oameni cu bani, pentru ca este situat in vecinatatea Tribunalului si totI avocatii vin sa-si faca acolo cumparaturile".



O alta nisa de clienti a acestor magazine o reprezinta patronii magazinelor de provincie, care se aprovizioneaza de la Bucuresti pentru a vinde mai scump in orasele lor, mai spune aceeasi sefa de magazin.





"Este un fenomen larg raspandit in lume"



De buna seama ca explozia de magazine cu preturi incredibil de mici are o legatura imediata cu veniturile mici. Analistii spun insa ca nu e cazul sa ne ingrijoram, pentru ca este un fenomen care se va regla sI, pe deasupra, fenomenul este larg raspandit in lume.



"Ele exista peste tot in lume, sI in SUA, sI in Europa", affirma Anca Ioan, senior partner la Roland Berger Strategy Consultants. "Penetrarea lor depinde de puterea de cumparare a populatiei, dar n-as spune ca extinderea lor reprezinta neaparat un semn rau. Dimpotriva, sunt de parere ca ele reprezinta un gen de civilizare a comertului cu lucruri ieftine, pentru ca s-a trecut de la comertul la taraba in magazine".



Anca Ioan mai crede ca aceste magazine suplinesc pentru moment lipsa reducerilor, care in Occident abunda sI care la noi se afla intr-un stadiu incipient.



"In plus, lucrurile nu sunt second hand, ci sunt fie colectii mai vechi, in cazul hainelor, fie lichidari de stoc de la alte magazine din strainatate", spune consultantul Roland Berger.



"Nu vad, in nici un caz, universul de retail transformandu-se in comert de acest tip", a conchis Anca Ioan.





Nimeni nu ramane descult



Nu doar magazinele cu produse de uz general au inflorit, ci si magazinele cu incaltaminte din piele ecologica la 200.000 de lei bucata sau haine ieftine.



Mahmud Khalill conduce unul din magazinele cu incaltari tatalui sau, situat pe bulevardul Bratianu. Magazinul este deschis in urma cu jumatate de an sI atrage clientii de la firmele din imprejurimi, copiii sI studentii cu venituri mici, crede Khalill. "Vanzarile merg binisor", afirma el, fara a oferi alte detalii. "De obicei, cine vine o data mai vine inca o data, mai ales ca oferim si garantie pentru produsele pe care le avem in magazin". Chiar daca imediat dupa colt s-a deschis recent un alt magazin similar, cu aceleasi preturi si cu aproape aceeasi marfa, Khalill afirma ca nu a simtit nici o scadere in numarul de cumparatori, semn ca e loc pentru toata lumea pe piata.





In SUA, vanzari de miliarde de dolari



Unul din primele magazine de tip "one dollar shop" aparut in Bucuresti s-a situat in Piata Amzei, dar, la vremea respectiva nu a rezistat. Desi era franciza a unei retele internationale, magazinul se pare ca a disparut din cauza carentelor in aprovizionare.



Fie ca se numesc Save-A-Lot, Dollar Store, Famili Dollar, Dollar General, 99 Cents, My Dollarstore sau chiar One dollar shop, aceste magazine merg foarte bine si in alte partI ale lumii, iar faptul ca au inregistrat cresteri ale vanzarilor in perioada de recesiune ce a urmat evenimentelor de la 11 septembrie 2001, spune destul de multe.



Primele trei magazine one dollar americane au generat vanzari de 13,2 miliarde de dolari anul trecut, cu 15,3% mai mult fata de anul precedent. Conform unor studii de piata, anul trecut, de pilda, 69% din familiile americane au efectuat cumparaturi prin intermediul acestor magazine.



Clientela este si aici destul de pestrita, numarand atat familii cu venituri de tot felul, persoane necasatorite, studentI, varstnici sI copii sau adolescenti. De regula insa, tinta o reprezinta persoanele cu venituri mici sau imigrantii. "PotI foarte bine sa vezi parcat in fata unui astfel de magazin masini precum Mercedes sau Ford", comenteaza un analist amercan.



Pe piata Americana dimensiunile unui magazin one dollar sunt mult mai mari, iar preturile variaza intre 1$ sI 5$. Ca sI la noi, in magazinele lor se gasesc produse de uz general, cadouri, jucarii, produse farmaceutice chiar, tricouri sau produse pentru petreceri.



Pana si gigantul WalMart, cea mai mare retea mondiala din punct de vedere al vanzarilor, a deschis magazine de acest tip. In fapt, aceasta strategie este menita sa atraga clientii de la magazinele similare sI, la un moment dat, sa ii indrepte catre cele cu preturi normale din reteaua WalMart.



De fapt, produsele la un dolar reprezinta ultima tendinta pe piata Americana, daca se ia in calcul ritmul cu care aceastea s-au extins in ultima perioada. Numai Dollar General urma ca in acest an sa mai deschida 650 de noi magazine anul acesta, urmand a le adauga celor 6.300 existente.
claudia.covaci@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania