Afaceri de la zero

Iar sub mormanul de fiare am gasit tot banii statului

06.02.2004, 00:00 Autor: Cecilia Stroe


In tarile Uniunii Europene, atunci cand se produce un accident auto, organele de cercetare penala efectueaza cercetarile la locul faptei impreuna cu un expert tehnic auto judiciar. In Romania, in ceea ce priveste participarea expertului la efectuarea cercetarii la locul producerii accidentului, pana acum trei ani au functionat aceeasi legislatie valabile in anii '70. Rigiditatea vechilor reglementari legale, dar si a celor introduse din 2000 incoace a impiedicat dezvoltarea unei piete a serviciilor private de expertiza, asemanatoare cu cea din strainatate, in aceeasi masura in care a franat investitiile in aparatura tehnica performanta.



De formatie inginer, Mihai Caragea a fost pana in 1997 cercetator stiintific la un institut de specialitate pentru masini si utilaje agricole unde, din 1992, a inceput sa faca expertize tehnice auto, la solicitarea organelor de cercetare penala. Pana acum, Caragea a facut peste 800 de expertize tehnice judiciare, ca expert autorizat de Ministerul Justitiei in specialitatea Autovehicule - Circulatie rutiera, in cauze penale privind dinamica producerii accidentului, precum si cateva expertize criminalistice. Mai nou, s-a privatizat: si-a deschis propriul cabinet de expertize tehnice si criminalistice pentru accidente de circulatie, CarCrash Expert, ceea ce i-a permis sa-si atraga clienti pe cont propriu: pana acum a avut peste 200 de cazuri de expertize tehnice auto extrajudiciare, in cauze penale si civile, pentru persoane fizice si companii.



O vreme, Caragea a realizat expertizele in timpul liber, dupa ce pleca de la institut sau in week-end-uri si, totusi, statutul sau "deranja", isi aminteste el. In plus, tine sa precizeze, din punct de vedere fiscal, era "un dublu cetatean al Romaniei": "Prin '93-'94, aceasta activitate era impozitata 200%; practic eram 'pedepsit' pentru ca munceam mai mult si din acest motiv a fost extrem de greu sa imi dezvolt afacerea".





Ce spune noua ordonanta



Pana in 2000, domeniul activitatii de expertiza a functionat conform unui decret din '71, din vremea cand expertizele tehnice erau coordonate de Consiliul National al Cercetarii Stiintifice prin Biroul Central pentru Expertize Tehnice, iar expertizele contabile, de Ministerul Finantelor, prin Serviciul Central pentru Expertize Contabile. Ulterior, activitatea de expertiza contabila s-a separat de cea tehnica prin aparitia OG 65/1999 - aprobata prin Legea 42/1995, iar expertiza tehnica judiciara si extrajudiciara a fost reglementata prin OG 2/2000. Pentru coordonarea si controlul activitatii de expertiza tehnica judiciara functioneaza Biroul Central pentru Expertize Tehnice Judiciare (BCETJ) din Ministerul Justitiei, care elibereaza legitimatiile menite sa ateste calitatea de expert si specialitatea, atribuite in urma unui examen. Tabloul nominal cu expertii tehnici judiciari, intocmit pe specialitati si pe judete, se publica anual in Monitorul Oficial al Romaniei, partea a IV-a si se transmite birourilor locale din cadrul tribunalelor.



Institutia indreptatita sa dispuna efectuarea expertizei tehnice judiciare (Politie, Parchet, instante de judecata) numeste expertul si indica in scris obiectul expertizei, stabileste data depunerii raportului de expertiza, fixeaza onorariul provizoriu, avansul pentru cheltuielile de deplasare atunci cand este cazul si comunica biroului local respectiv numele persoanei desemnate sa efectueze expertiza. Onorariul definitiv pentru expertiza tehnica judiciara este stabilit de institutia care a dispus efectuarea acesteia, in functie de complexitatea lucrarii, de volumul de lucru depus si de gradul profesional ori stiintific al expertului, iar plata se face numai prin biroul central pentru expertize judiciare, care retine o cota de 10% din onorariul respectiv. Conform legii, sumele retinute, virate lunar in contul Ministerului Justitiei - BCETJ, se constituie si se utilizeaza ca venituri extrabugetare la dispozitia ministerului, pentru cheltuieli legate de activitatea de expertiza.



Expertiza extrajudiciara - aceea ceruta de persoanele fizice sau juridice in situatii care nu au legatura neaparat cu activitatea judiciara - este reglementata de OG 2/2000, care prevede prestarea acestor servicii pe baza de contract. Ministerul Justitiei achita in acest caz onorariile direct expertilor ca persoane fizice autorizate, platitoare de impozit pe venitul global, sau firmelor cu acest obiect de activitate. Relatiile expertului tehnic cu solicitantul expertizei tehnice extrajudiciare se stabilesc prin contract scris de prestari de servicii, semnat de ambele parti, iar obligatia de a calcula si varsa impozitul aferent sumelor platite cu titlu de onorariu de catre persoanele juridice pentru expertize le revine acestora. Pentru onorariile incasate de la persoanele fizice, obligatia de a stabili si de a vira la buget impozitul aferent ii revine expertului tehnic. Expertiza tehnica extrajudiciara este utila si in litigiile dintre societatile de asigurari si posesorii vehiculelor asigurate, in litigiile dintre producatorii de masini si proprietarii acestora, intre proprietarii de autovehicule si administratorii de drumuri sau societatile de service auto.





Experti in timpul liber



Ca orice act normativ aparut cu intarziere, in cazul de fata o intarziere de zece ani, ordonanta a fost conceputa in graba si in textul ei sunt multe aspecte incompatibile cu economia de piata, considera Mihai Caragea, in opinia caruia legea are o structura "dirijista" si foarte multe aspecte ale Decretului 79/1971 au fost preluate in OG 2/2000. Desfasurarea activitatii de expertiza prin birouri locale care recomanda in mod arbitrar un numar de experti organelor jurisdictionale elimina in totalitate orice idee de competitie, baza mecanismului oricarei piete libere, sustine el.



Un alt concept "depasit" intr-o economie de piata este, dupa parerea lui, si cel conform caruia aceasta activitate poate fi un job part-time, desfasurat in afara orelor de program. Indiferent de institutia unde lucreaza, spune textul legii, expertii trebuie sa beneficieze de timpul necesar pentru a realiza lucrarile de expertiza ce le-au fost incredintate. "Nu este corect sa obligi o firma sa-ti puna la dispozitie pentru asa ceva salariatii cei mai buni; aceasta face ori ca firma respectiva sa renunte in cele din urma la salariatul respectiv, ori ca el sa amane exercitarea profesiei de expert tehnic judiciar pana dupa iesirea la pensie".





Unde-i lege nu-i tocmeala



Asa zice o vorba din batrani - si, intr-adevar, in cazul serviciilor de expertiza tehnica judiciara nu exista loc pentru nici o negociere. "Eu primesc comanda de la un judecator, el stabileste obiectivele expertizei si tot el stabileste si onorariul. Sigur ca legea imi da dreptul sa-l informez cand o lucrare a implicat costuri suplimentare si poate dispune marirea onorariului printr-o hotarare judecatoreasca, dar acest lucru se intampla extrem de rar", spune Caragea.



In timp ce in tarile Uniunii Europene, costul mediu al unei astfel de lucrari este undeva la 500-600 de euro, in Romania, nivelul onorariului platit pentru o expertiza nu depaseste 100 de euro. "Numai ca pentru a realiza expertize de calitate, la nivelul exigentelor, trebuie sa investesti in logistica, altfel iesi de pe piata; in aceste conditii, noi reprezentam un fel de sponsori ai actului de justitie", adauga expertul, in opinia caruia daca pentru a putea desfasura o astfel de activitate ti se cer anumite calitati profesionale (studii superioare si un stagiu de cel putin cinci ani in specialitatea pentru care se solicita diploma de expert), nimeni nu se gandeste si la faptul ca pentru a o putea face cum trebuie ai nevoie si de o logistica adecvata.



"In ceea ce priveste achizitia de date, in Romania se lucreaza cu logistica folosita atunci cand pe strazi circulau doar doua masini. In Europa si in Statele Unite, politistii au la ei aparatura de 20.000 de euro, nu se mai calculeaza viteza in baza unei formule, nu se mai ia dintr-o carte un coeficient care a fost determinat acum 50 de ani; se masoara pur si simplu cu un aparat care costa 2.000 de euro", explica el.





"Persoane particulare in pragul disperarii"



Asadar, pe piata serviciilor de expertiza judiciara cererea este reprezentata de organele cu atributii jurisdictionale - Politie, Parchet, instante de judecata - si de partile implicate in procesele judiciare, iar oferta este asigurata de birourile locale din cadrul tribunalelor, care le recomanda acestora experti din cadrul biroului respectiv. "In ceea ce priveste cererea din partea partilor implicate in procese, aici functioneaza legile economiei de piata, deoarece acestea isi pot alege pe baza raportului calitate-pret firma de expertiza sau expertul persoana fizica autorizata care sa le reprezinte", considera Caragea.



Nu poti face insa o expertiza de calitate in Romania decat daca accepti sa pierzi pe termen scurt - sau chiar ceva mai lung, adauga el. "In noua ani, eu am schimbat cinci computere, am pierdut asadar in jur de 13.000 de euro, dar merg cu aceeasi Dacie". Si tot nu lucreaza "ca la carte", recunoaste, pentru ca acest lucru ar presupune o investitie de 20.000 de euro.



O achizitie de date - culegerea datelor primare la locul producerii accidentului - o poti face si "empiric" ("cu o echipa de cercetare formata din cinci-sase oameni, care se pot calca pe picioare si pot aparea astfel omisiuni care ulterior se vor traduce in nenumarate pagini de raport din care sa nu se inteleaga nimic"). Daca insa o realizezi cu aparatura profesionala, lamuresti totul in doua ore, explica expertul. Apoi, in ceea ce priveste prelucrarea datelor, o abordare profesionala presupune tehnica de calcul foarte puternica, simulatoare de coliziuni si reconstituirea multimedia a accidentului, prin animatie - toate pe cat de sofisticate, pe atat de costisitoare. Iar acesta e unul din motivele pentru care, in timp ce in California un accident de circulatie se elucideaza in doua ore, in Romania uneori nici patru ani nu sunt de ajuns, spune Caragea, exemplificand cu o speta nelamurita din 15 august 1999, un accident rutier in care au fost implicate trei autovehicule si o caruta si asupra caruia s-au pronuntat pana in prezent nu mai putin de zece experti. "Una din partile implicate a ridicat obiectii - acesta este un lucru placut in democratie, ca oamenii nu mai iau orice de bun, se lupta pentru drepturile lor".



Ca business, CarCrash Expert rezista tocmai pentru ca in clipa de fata, in Romania exista suficienti oameni care sa lupte pentru aflarea adevarului, comenteaza retoric Mihai Caragea. In loc de 200-300 clienti pe an, cat ar putea avea daca ar face expertize "superficiale, cele de 100 de euro", are doar 30-40; a realizat insa si lucrari de expertiza cu onorarii de 1.500 de euro, pentru "persoane particulare ajunse in pragul disperarii". cecilia.stroe@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania