Afaceri de la zero

Nu-i de ajuns doar sa stii sa te iscalesti

23.02.2004, 00:00 Autor: Diana Sava


Iscalitura fiecaruia dintre noi este unica, dar mai mult sau mai putin imitabila. Semnatura electronica, echivalentul semnaturii olografe in spatiul virtual, este insa imposibil de falsificat. Pe nevoia companiilor si a utilizatorilor de Internet de a sti exact cu cine au de-a face atunci cand incheie o tranzactie sau un contract online s-a intemeiat o piata specifica a serviciilor de securizare a informatiei. Limitata multa vreme de lipsa legislatiei, aceasta piata se dezvolta acum si la noi, in forma unui circuit care porneste de la primul furnizor de astfel de solutii in Romania si integreaza deopotriva furnizori de soft si simpli dealeri de produse informatice.



Legea de baza care stabileste regimul juridic al semnaturii electronice, al inscrisurilor in format electronic si furnizarea de servicii de certificare a semnaturilor electronice in Romania (Legea 455/2001) este mult mai buna decat cea a multor state membre ale Uniunii Europene, considera Marius Daniel Pestina, director general al E-Sign Romania, primul furnizor autohton de servicii de certificare pentru semnatura electronica. Dupa aparitia legii, foarte multi potentiali clienti s-au aratat entuziasmati de idee, dar cand a venit vremea sa puna in practica si sa incerce aceste servicii s-au aratat rezervati si au preferat sa astepte ca altcineva sa faca primul pas. "Atunci am trimis sase oameni la scoala in Statele Unite ale Americii si abia in 2003 am considerat ca este timpul sa incepem treaba", afirma Pestina.



E-Sign Romania si-a inceput activitatea in 2003, dupa ce mai intai a facut o analiza a pietei. "Din 2000 am inceput sa sondam piata si am observat ca nu se stia inca ce inseamna securitatea suplimentara pentru semnarea de contracte, dar erau mult mai usor acceptate aplicatiile pentru retelele Intranet", isi aminteste directorul firmei.



In dezvoltarea E-Sign au investit patru companii - din domeniul bursier, turistic, petrolier si din petrochimie. In primul an au fost investiti in jur de 1,2 milioane de euro in infrastructura si pregatirea angajatilor, al caror numar a crescut de la sase la 17. Daniel Pestina afirma ca, pana la sfarsitul lui 2004, investitiile vor ajunge la patru milioane de euro.



Primul client a fost Oficiul National al Registrului Comertului, iar urmatorii au fost companii care aveau deschidere spre IT si care si-au dat seama ca folosirea acestei solutii inseamna de fapt economie de bani. La ora actuala, printre clientii firmei se numara Rompetrol, Zapp, RoBank, Bursa Romana de Marfuri, Camera de Comert si Industrie a Romaniei. "Cred ca avem in jur de 12.000 de clienti, dintre care sub 2% sunt persoane fizice independente. Speram ca pana la sfarsitul anului numarul clientilor sa ajunga la 20.000-30.000".



E-Sign colaboreaza cu ADACOM, filiala regionala (pentru zona est-mediteraneana si Balcani) a numarului unu mondial in domeniul securizarii informatiei, compania americana VeriSign. Compania, care, cu o cifra de afaceri de peste un miliard de dolari in 2003, detine peste 90% din piata mondiala, initial nu a fost interesata de Romania. "Dupa ce am trimis primii oameni la scolarizare la ei, au vazut ca suntem seriosi si ne-au dat un acord provizoriu de sase luni, iar ulterior, am fost acceptati si am semnat un acord definitiv".



Pe langa semnatura electronica, pe baza solutiei tehnologice PKI, dezvoltate de VeriSign, firma a dezvoltat mijloace de crestere a sigurantei comunicarilor realizate electronic, la nivelul schimbului de e-mailuri, la nivel de Intranet sau la nivel de comunicare intre un site de comert electronic si clientul acestuia. "In Romania este esentiala instalarea unei infrastructuri digitale de incredere pentru a inlesni tranzactiile de mare valoare si pentru a asigura acces securizat la aplicatii, comunicatii si resurse. Pe masura ce evoluam de la concepte precum comert electronic sau afaceri electronice la relatii electronice, importanta increderii pe web este cruciala".



Primul pas pentru a obtine dreptul de semna electronic este completarea unui formular online pe site-ul firmei. Pasul doi, dupa declansarea procedurii, este expedierea pe adresa companiei E-Sign a unei copii legalizate dupa actul de identitate al solicitantului. Dupa aprobarea cererii, semnatura electronica este generata pe un smart-card. Acest smart-card este suportul care contine datele semnaturii electronice si, o data cuplat la laptop sau PC, permite realizarea tranzactiilor online, incheierea de acte sau comunicarea securizata.





O piata cu trei straturi



In 2003, E-Sign a realizat o cifra de afaceri de doua milioane de euro. "Dar semnatura electronica este numai varful aisbergului. Noi oferim si alte servicii bazate pe tehnologia PKI, implementarea de solutii interne bazate pe certificate VeriSign", afirma Pestina.



De altfel, aceasta este particularitatea pietei romanesti a serviciilor de securizare a informatiei electronice: la temelie se afla firma care a reusit prima sa introduca in tara tehnologia VeriSign; la nivelul urmator se situeaza distribuitorii, companii care revand solutiile de securizare ca sa-si creasca veniturile si uneori sa-si asigure o vizibilitate mai mare pe pietele unde activeaza acei clienti pe care ii vizeaza ele; in fine, la urmatorul nivel se situeaza integratorii, adica firmele care folosesc tehnologia de securizare spre a o integra in produse de soft proprii sau in acele produse de soft pe care le comercializeaza in mod obisnuit.



In speta, E-Sign are la ora actuala 12 distribuitori autorizati, dintre care trei pentru Bucuresti. Unul dintre acestia, Trans Sped, a asigurat recent introducerea semnaturii electronice la Banca Comerciala Romana, dupa aparitia, in decembrie 2003, a legii de modificare a Legii bancare, prin care semnatura electronica este asimilata si in sectorul bancar semnaturii private. In ceea ce priveste integratorii, acestia sunt sase companii de soft, unele dintre ele figurand si printre distribuitorii autorizati ai E-Sign. Si circuitul comercial nu se opreste aici. De pilda, unul din integratori este IRIS, distribuitorul autorizat al Adobe Systems in Romania, care a realizat o solutie pentru crearea, semnarea si distribuirea documentelor electronice, continand licentele pentru programul Adobe Acrobat 6.0, certificatul calificat emis de E-Sign si un smart-card securizat, cu tot cu cititor de card. Solutia respectiva, care costa 249 de euro, fara TVA, au pus-o in vanzare IRIS, subdistribuitorul sau Romsym Data si nu mai putin de opt dealeri, intre care Best Computer.



Nu e de mirare ca, asa cum spune directorul general al E-Sign, intr-un singur an piata a crescut nu in progresie aritmetica, ci in progresie geometrica. Iar in acest context, orice noua modificare legislativa favorabila mutarii birocratiei din spatiul hartiei in cel virtual are efect. "Am colaborat cu autoritatile la elaborarea primei forme a legii arhivei electronice, ceea ce inseamna mult mai multe documente semnate in format electronic - deci piata va creste destul de rapid".





Termen de garantie: un an



Semnatura electronica consta intr-un cod de 1.024 de biti si este generata de un dispozitiv de securizare, pe baza unui algoritm de criptare. Nu se poate copia de pe un document pe altul, iar un document semnat electronic nu mai poate fi modificat fara a invalida automat semnatura. Oferta E-Sign include un soft care permite criptarea si semnarea oricarui tip de fisier, chiar si a celor executabile. "Cheia privata, esentiala in procesul de generare a semnaturii electronice, se afla stocata pe un dispozitiv securizat, iar accesul se face pe baza unui cod PIN; la fel ca in cazul cardurilor, trebuie sa ai dispozitivul si sa stii codul de identificare", explica Pestina.



Generarea si verificarea semnaturii electronice se face pe baza unui algoritm matematic, pe baza metodei de factorizare a numerelor mari, ceea ce inseamna, afirma Pestina, ca daca toate calculatoarele din lume ar lucra simultan ca sa determine solutia prin incercari succesive, ar fi necesari aproximativ o mie de ani. Iar un certificat digital este valabil doar un an de zile. Pentru primul an, un certificat costa 40 de euro, pentru al doilea an 30 de euro, pentru al treilea an 25 de euro, iar incepand cu anul al patrulea, certificatul costa 15 euro.



Semnatura electronica are valoare probatorie in instanta si calitatea de nonrepudiere, adica semnatarul nu poate nega autenticitatea acordului sau. Conform legii, semnatura digitala este asimilata cu inscrisul sub semnatura privata, prevedere care pune bazele comertului electronic in Romania, deoarece abia in aceste conditii se poate vorbi de contracte semnate electronic. "La ora actuala, la noi exista un pseudocomert electronic, deoarece doar se comanda pe Internet, iar plata se face tot in avans sau la livrare. In lipsa unui operator care sa asigure clearing interbancar, nu se va face un comert electronic adevarat", considera Daniel Pestina.



Folosirea semnaturii electronice ar urma sa determine si diminuarea birocratiei, atunci cand cetatenii vor putea intra pe site-urile organizatiilor guvernamentale si ale organelor fiscale. "Piata a crescut o data cu dezvoltarea zonei de e-licitatie si va creste si mai mult atunci cand se va dezvolta si zona de e-guvernare. Deocamdata, majoritatea utilizatorilor pot descarca doar formulare de pe site-uri, dar speram ca lucrurile sa se schimbe atunci cand se vor putea plati toate impozitele pe Internet - cred ca jumatate din romani vor putea avea acces la acest serviciu intr-un an".



Pentru o companie, folosirea semnaturii electronice inseamna economii de bani si de timp. "De exemplu, daca trebuie semnat un contract la Baia Mare, numai transportul costa 100 de euro, ceea ce inseamna ca pretul certificatului pe un an se scoate din primul contract. Integrarea semnaturii electronice in managementul documentelor ii responsabilizeaza pe angajati si permite un control eficient cu un cost minim".
diana.sava@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania