Afaceri de la zero

Nu ma asteptam sa fie asa de multi dispusi sa-mi ofere cheile de la masina

08.06.2004, 00:00 Autor: Claudia Covaci


In 2001, romanii aveau inca nevoie de vize pentru spatiul Schengen. Cat despre carte de credit multi abia incepusera sa auda, iar acestia probabil ca n-au uitat nici acum ochii cascati ai receptionerei de la hotel, careia nu-i venea sa creada ca exista cineva care nu avea carte de credit cu care sa garanteze camera de inchiriat. Cu toate acestea, turistii romani s-au incapatanat sa circule, iar incet-incet Occidentul a inceput sa-i crediteze chiar si asa, fara carti de credit.



Foarte putini dintre acesti turisti au apelat insa la serviciile companiilor de rent-a-car. In 2001, reprezentantul Hertz, una din cele mai importante firme de profil de la noi si prima intrata pe piata, estima ca pentru satisfacerea nevoilor pietei nu e nevoie de mai mult de 600 de masini, fiindca turistii sunt putini, companiile straine nu sunt nici ele asa de multe si nici evenimentele importante cu participare internationala organizate aici nu aduc prea multi clienti. Prin urmare, spunea atunci reprezentantul Hertz, toate firmele de rent-a-car isi disputa relativ ingustul segment de clientela din zona de business, companii si agentii guvernamentale.



Cu toate acestea, perioada respectiva era una in care incepusera sa se inmulteasca in Romania firmele de rent-a-car, anticipand vremuri mai bune pentru piata. Ba chiar a intrat pe piata si un broker de rent-a-car, Holiday Autos, care pana in prezent a ramas si singura cu acest profil de la noi. Spre deosebire de companiile traditionale de rent-a-car, Holiday Autos nu are un parc auto propriu, ci aduna comenzile pe care clientii din toata lumea le efectueaza, venind apoi cu oferte de la partenerii care detin parcurile auto, furnizori de rent-a-car la nivel mondial.



Infiintata in 1987 in Marea Britanie, Holiday Autos a inregistrat anul trecut un milion de inchirieri si vanzari de 158 milioane de lire sterline. In martie anul trecut, compania a fost preluata, pentru suma de 43 milioane de lire, de grupul lastminute.com, cea mai mare companie europeana independenta de comert electronic cu servicii turistice (bilete de avion, rezervari la hoteluri si restaurante, bilete la concerte si meciuri). Compania inchiriaza automobile in 4.000 de locatii din lume, fiind unul din cele mai importanti brokeri globali de rent-a-car. Pe plan mondial, concureaza cu Auto Europe sau Smart.





In Romania, clientii adusi de Internet sunt putini



In ceea ce priveste raportul cu firmele de rent-a-car (cele cu parc propriu), cei de la Holiday Autos insista pe avantajul brokerului de asigurari de a putea da clientului, cel putin in teorie, posibilitatea inchirierii unei masini la un pret mai redus in urma compararii mai multor oferte.



Acest principiu, brevetat la finele anilor '90 de site-uri de comert electronic de gen Priceline.com, cu comparatii de preturi pentru bilete de avion sau camere de hotel, pare a functiona inca in cazul site-ului englezesc al Holiday Autos, ai carui reprezentanti sustin ca 70% din comenzile de inchirieri de masini primite de companie de pe teritoriul Marii Britanii se primesc online, iar site-ul este cel mai vizitat de doritorii de masini inchiriate, cu 15.000 de accesari pe zi - mai mult decat Hertz, Avis si Europcar (cele mai mari firme de rent-a-car din Europa) la un loc.



Cu totul altfel stau lucrurile in Romania, unde site-ul are o importanta secundara in contractarea comenzilor. Rezervarile pot fi efectuate si direct de pe site-ul din Romania al companiei, dar agentiile de turism sunt de fapt principalii sai clienti.



"Site-ul este mai mult informativ, intrucat prin intermediul acestuia ne contacteaza circa un client pe saptamana. Aceasta deoarece clientii apeleaza la agentiile de turism, care reprezinta 80% din vanzarile noastre. Clientii directi reprezinta 20% din vanzari", declara Florin Serban, director de rezervari al companiei, care adauga ca o parte din vanzari survin si in urma serviciilor deja oferite.



De pe site-ul www.holidayautos.ro, cei care se pregatesc pentru o calatorie in strainatate isi pot face rezervarea pe loc. Pentru inchirierea unui autoturism din clasa A, precum Nissan Micra, costurile de inchiriere pentru una sau doua zile este de 57 de euro, iar pentru mai mult de 14 zile este de 26 de euro pe zi. Compania inchiriaza autoturisme intre clasa A si S - Citroen, Peugeot, BMW sau Opel. Tarifele includ asigurarea in caz de accident sau furt, TVA, taxa de aeroport, taxa de drum si nu conditioneaza parcurgerea unui numar limitat de kilometri. Furnizorii de autoturisme sunt alesi in functie de performante si de marimea parcului auto, pe baza unui contract de confidentialitate.



Compania pune la dispozitia potentialilor clienti si un help line, disponibil non-stop, care ii ajuta pe acestia sa-si solutioneze eventualele probleme oriunde s-ar afla.





Italia pentru vacanta, Germania pentru business



"Calatoriile in strainatate reprezinta principalul nostru obiect de activitate, pentru ca de la an la an se observa cresterea interesului atat pentru calatoriile de afaceri, cat si pentru vacante. Noi suntem ca un creuzet care strange toate aceste comenzi", spune Florin Serban. "Avem circa 3-5 rezervari pe zi in sezonul slab si vara, in sezonul de varf, de la minim 8-10 la maxim 20-30 pe zi. Durata de inchiriere variaza intre 4-10 zile, in medie, la inchiriere. In perioada de varf, adica din luna iunie pana in septembrie, avem cupluri sau familii care inchiriaza masini pentru circuite cu durata intre 7-14 zile", a mai declarat Serban. "Ne permitem sa propunem si un traseu orientativ, pentru a adauga valoare timpului pe care il petrec acolo turistii".



Reprezentantii Holiday Autos au observat astfel ca cele mai cerute destinatii, atunci cand vine vorba de calatoriile de placere, sunt Italia, cu Milano si Roma, Franta, cu Paris si Nisa, Spania, cu Barcelona si Madrid, Grecia, cu Atena si Heraklion si Germania, cu Frankfurt si Munchen.



"In primele patru cazuri, orientarea este preponderent catre turism, in timp ce Germania este tot mai mult o destinatie preponderent pentru business, deoarece in ultimii ani, companiile care sunt vizitate de romani sunt localizate in afara oraselor, iar accesul este posibil doar inchiriind", a adaugat reprezentantul Holiday Autos.





Nici carduri, nici incredere



Una din principalele probleme cu care s-a confruntat compania la venirea sa in Romania era aceea ca numarul posesorilor de carti de credit era foarte limitat, iar furnizorii de autoturisme nu aveau suficienta incredere, la acel moment, sa inchirieze prin depunerea unui depozit cash. Intre timp, cateva destinatii, cum este cazul Spaniei, Greciei, Turciei si cel al Statelor Unite, pot fi "accesate" fara card de credit, valoarea depozitului depinzand in functie de destinatie. In medie, depozitul variaza intre 300-500 de euro.



"Dorim sa continuam cu lista tarilor aflate in topul primelor cinci destinatii", a mentionat Serban.



O alta problema initiala a reprezentat-o faptul ca cei care inchiriau autoturisme nu aveau incredere, nefiind siguri ca ceea ce achita in Romania poate fi disponibil la iesirea dintr-un alt terminal european. De asemenea, teama clientilor era ca tarifele sunt prohibitive, dar, in timp, s-au convins ca este vorba despre un serviciu accesibil, conform lui Serban.



"Piata este in crestere, mai ales o data cu caderea vizelor de anul trecut. De atunci am inceput sa vindem si pentru destinatii mai exotice precum Insulele Canare sau Palma de Mallorca. Am remarcat, de asemenea, o schimbare in atitudinea turistilor romani, care, daca pana nu de mult erau captivi destinatiei alese si isi petreceau sejurul intr-un perimetru restrans, acum vor sa profite si sa viziteze un areal mai larg. Este o tendinta in care credem in acest an", a spus Serban.



Reprezentantii companiei nu au precizat care au fost vanzarile de anul trecut ale Holiday Autos, dar au precizat ca pentru acest an asteapta o dublare a profitului si triplarea vanzarilor.



In Romania, firma apartine grupului Concept, controlat de omul de afaceri Malin Malineanu. Grupul Concept Consult&Prospect este reprezentantul in Romania al lantului hotelier Best Western si mai include agentia de turism New Concept Travel, axata exclusiv pe turismul de afaceri. Anul trecut, numai din activitatea celor sapte hoteluri Best Western din Romania, grupul a obtinut o cifra de afaceri de 10 milioane de dolari.
claudia.covaci@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania