Afaceri de la zero

Nu pare deloc veche de 50 de ani

28.07.2005, 19:04 Autor: Dana Ciriperu
Investitiile in "look-ul" masinii nu reprezinta un domeniu acoperit exclusiv de tuning-ul auto.

Pentru posesorii unui autoturism vechi de mai bine de jumatate de secol alternativa o reprezinta restaurarea. Principiul e identic cu al operelor de arta, preturile variaza intre 6.000 si 22.000 de euro, iar perioada petrecuta in "service" poate ajunge la 2 ani, in functie de complexitatea restaurarii.

"Masina trebuie sa iasa din atelierul nostru identica celei care a iesit pe poarta fabricii constructorului acum 50 de ani", spune Paul Vasiliu, director de productie al Oldtimer, companie care a restaurat peste 20 de autoturisme.



Element cu element

Pentru restaurarea unei masini se lucreaza numai dupa documentatie.

"Se evalueaza starea actuala a autoturismului si se compara cu fotografii de epoca, dupa care incepe restaurarea fiecarui element", afirma Vasiliu.

Dificultatile intervin in momentul in care masinii ii lipsesc o serie de elemente.

"Achizitiile se cauta pe Internet sau chiar la fabricantii originali, in masura in care acestia mai au activitate de productie", explica Vasiliu.

In atelierul Oldtimer se afla in momentul de fata 4 masini, a caror perioada de restaurare variaza intre 6 luni si 2 ani, in functie de marca si de complexitatea restaurarii.

Anul trecut, trei autoturisme restaurate in cadrul atelierului bucrestean au fost livrate in Italia.

"Exista situatii in care posesorii de autoturisme solicita, dupa restaurare, si unele elemente suplimentare, insa noi evitam situatiile de "imbunatatire" pentru a pastra intacta valoarea masinii", mai spune Vasiliu.

El precizeaza ca restaurarea unei masini "merge pe principiul timbrelor sau al tablourilor".

Dupa ce a fost restaurata, o masina istorica are costuri de mentenanta similare cu ale uneia moderne, de aceeasi clasa, doar ca necesita conditii de conservare speciale, elementar fiind un garaj ventilat.

Pe lista de "obiecte de muzeu" reparate de catre Oldtimer Studio se afla peste 20 de autoturisme, dintre care un Land Rover din 1972, cateva modele Ford din 1932, 1934 si 1973, dar si autoturisme Mercedes, BMW, Jaguar sau Rolls Royce fabricate inainte de 1970. Nici marcile autohtone nu au lipsit din atelierul firmei bucurestene, care s-a indeletnicit luni bune cu trei modele de ARO fabricate prin 1960. Deosebit de complexe sunt restaurarile la modele Mercedes sau BMW, fabricate inaintea celui de-al doilea razboi mondial, autoturisme cu o structura a caroseriei din lemn, care necesita o foarte buna conlucrare intre echipa de tinichigii si cea de tamplari.



Operatiunea Rolls Royce

La fel de provocatoare este si operatia la Rolls Royce, "o masina socanta, care are componente de ultima ora, pentru acea perioada (cutie de viteze automata cu kick down), dar si sisteme din anii ?"40, ultraconservatoare, la montajul tapiteriei din piele Conolly si al lemnariei interioare. Autoturismul solicita la maximum echipa (mecanici, tinichigii, tapiteri, slefuitori metale, vopsitori sau electricieni), fiecare operatie fiind deosebit de laborioasa.

Majoritatea masinilor restaurate participa in mod activ la intalnirile Retromobil Club Romania (care numara in prezent peste 200 de membri) si la Raliul Carpati Retro.

Clientii sunt fie adevarati colectionari, fie doar pasionati, care lucreaza in diverse domenii si pentru care conducerea unei masini de colectie restaurate este o placere, fara a implica vaste cunostinte de mecanica.

Anul trecut, Oldtimer a inregistrat o cifra de afaceri de aproape 100.000 de euro, iar pentru acest an se asteapta o crestere de cel putin 10%. dana.ciriperu@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania