Afaceri de la zero

O data, de doua ori, de trei ori, adjudecat!

14.09.2005, 17:58 Autor: Andreea Groenendijk
Multi oameni din business sunt adesea mari admiratori de arta si chiar pasionati colectionari. Si pentru ca apetitul lor de tranzactii si negociere se manifesta si in acest domeniu la fel ca la bursa sau la masa negocierilor, casele de licitatii sunt favoritele lor. Apanaj al luxului si rafinamentului, casa de licitatii incepe sa devina o preocupare a lumii bune a Capitalei, dar si o afacere profitabila. Cu atat mai mult cu cat sunt respectate indeaproape "canoanele" pe care le urmarim in filmele americane. Chiar si ciocanelul care marcheaza momentul "adjudecat".

"Sunt multi intermediari si o mare parte a cumparatorilor nu se arata in persoana. Cineva liciteaza si apoi alta persoana face plata", spune Mihail Bucur Papagheorghiu, directorul casei de licitatii ALIS. Obiectele vandute in casele de licitatii din Bucuresti sunt bijuterii, mobila, carti si alte obiecte de arta.

"Trendul in domeniu este ascendent, selectiv, elitist", explica Papagheorghiu.

Potrivit acestuia, cli-entii unei case de licitatii se impart in "negustori" (despre care acesta spune ca liciteaza doar pentru a putea apoi sa revanda produsul achizitionat) si "colectionari" (pe care Papagheorghiu ii de-semneaza a fi cei ce cumpara din pasiune pentru obiectele tranzactionate).

"Exista si asa-numitii colectionari de plasament, adica cei ce invesesc intr-un obiect si apoi asteapta sa ii creasca valoarea", spune reprezentantul ALIS.



De la Romaero la licitatii

Casa de licitatii ALIS a fost deschisa in anul 1990, dintr-o intamplare. "Imaginati-va un atelier de proiectare la Romaero, plin de ingineri care nu mai aveau nimic de facut dupa 1990, dar care nu aveau nici bani pe care sa ii investeasca in marfa. Cam asa s-a nascut ideea care, incet, incet, a prins aripi si a avut un succes de piata imediat", spune Papagheorghiu.

El estimeaza ca, in primul semestru din 2005, romanii au cheltuit circa 4-5 mil. lei noi (1,3 mil. euro) la casele de licitatii, in crestere fata de anul precedent, cand pe tot anul s-au cumparat bunuri in valoare totala de pana la 7 mil. lei noi (1,75 mil. euro).

ALIS a inregistrat o cifra de afaceri de 1,5 milioane de euro in 2004, si estimeaza o crestere de 30% pentru anul curent, pana la valoarea de 2 milioane de euro. "Pentru lucrurile de varf, cresterea a crescut cu 20-30% fata de anul trecut", a explicat Papagheorghiu.

Casa de licitatii Monavissa tine cate o licitatie sau doua pe luna. Des-chisa in 2002, Monavissa a intermediat pana acum tranzactionarea a circa 2.500 de obiecte, in valoare totala de peste 500.000 de euro.

"Piata este, in general, interesata de lucrari de arta plastica romaneasca, cu precadere pictura. Aici ar trebui o analiza temeinica, o adevarata prospectie a pietei de arta care este teribil de oscilanta", spune Alexandru Ghildus, presedintele casei de licitatii Monavissa. Ca perspectiva, explica Ghildus, se vrea dezvoltarea vanzarilor de arta plastica veche si contemporana, atat autohtona, cat si din cea internationala.

Potrivit reprezentantului Monavissa, o problema a pietei licitatiilor consta in lipsa unei legislatii clare in domeniu. "Dupa 1990, la noi, din cauza lipsei unei astfel de legislatii unitare, multe lucrari de valoare au fost scoase din tara", a continuat Ghildus. El spune ca principalul factor de influenta al pietei este stabilitatea economica.



15.000 pentru un tablou de Iosif Iser

Cel mai scump obiect care a fost adjudecat prin intermediul casei Monavissa a fost un tablou de Iosif Iser, pentru care

s-au platit 15.000 de euro. Insa, explica Ghildus, atractive pentru cumparator au inceput sa devina si cartile, obiecte pe care se pune accent in prezent.

"Intr-o licitatie, multe obiecte pot creste spectaculos", a continuat Ghildus. Ideea deschiderii unei astfel de afaceri i-a venit observand o nisa pe piata. "S-a constat ca exista un loc mai putin ocupat pe piata romaneasca si s-a dorit acordarea unei atentii sporite obiectului de arta, fie el contemporan, interbelic sau din secolul trecut", a conchis reprezentantul Mona-vissa.

Mihail Bucur Papagheorghiu, directorul casei de licitatii ALIS, considera ca, la nivelul de pret pe care-l presupune vanzarea unui tablou de tip Grigorescu, nu exista foarte multi jucatori in Romania. "Tara e mica, posibili-tatile sunt mici, amatorii sunt putini. La nivelul acesta se bat 2-3 oameni, nu mai mult", explica Papagheorghiu.

Mai mult, acesta spune ca pretul de adjudecare este atat de mare dat fiind lucrarea foarte importanta care a fost pusa in joc. Altfel, nici pentru un Grigorescu nu se obtin prea multi bani. "Exista o piata pentru aceste lucruri, dar este, deocamdata, mica", a adaugat reprezentantul ALIS.



Comision de 15%

Casele de licitatii asigura evaluarea bunurilor, transportul lor, asigurarea. Si toate acestea pentru un procentaj din suma pentru care a fost adjudecat produsul, in general in jur de 15 -16%. Reprezentantii pietei spun ca, uneori, exact acest comision este cel ce face un posibil client sa renunte la a-si mai vinde obiectul prin intermediul unei licitatii. Desi ar obtine un pret mai bun decat atunci cand s-ar ocupa singur de tranzactie, individul are impesia ca pierde acei bani reprezentati de comision.

Potrivit topurilor realizate de casele de licitatii, cel mai bine vandute obiecte sunt cele de arta, in speta tablourile, care au fost adjudecate si pentru sume de pana la cateva zeci de mii de euro. Pe de alta parte, sumele obtinute in urma licitatiilor orga-nizate in Romania nu sunt nici pe departe comparabile cu cele vehiculate in strainatate, unde este cat se poate de obisnuit sa auzi ca o pictura

s-a vandut pentru cateva zeci de milioane de dolari. In mai, anul acesta, Casa Christie''s a vandut o sculptura a lui Constantin Brancusi, "Pasarea in vazduh", pentru suma de 27,4 milioane de dolari. Astfel, celebra pasare a devenit cea mai scumpa sculptura din lume.

Reprezentantii pietei romanesti spun ca la mare cautare printre colectionari sunt picturile care poarta semnaturi celebre si care se pot vinde cu preturi destul de mari, raportat la piata din Romania. La noi, cel mai valoros tablou ii apartine lui Nicolae Grigorescu, si a fost adjudecat pentru suma de aproape 60.000 de euro. "Pentru acest tablou, in strainatate nu se strangeau nici macar 6.000 de euro", spune directorul casei de licitatii ALIS.



Ebay in varianta romaneasca

Apetitul pentru licitatii se manifesta si prin cresterea tranzactiilor derulate prin site-urile de licitatii online.

In cazul licitatiilor prin Internet, gama de produse tranzactionate este mult mai variata, astfel ca utilizatorii Internetului pot achizitiona de la electrocasnice si produse de larg consum la obiecte de arta scumpe si animale de casa. Unul dintre aceste site-uri are in oferta o pictura pentru care se solicita 10.000 de euro, iar un altul doi bichoni pitici. Modelul este acelasi ca al site-ului american eBay, pe care liciteaza zilnic milioane de oameni din toata lumea.

Si in Romania se pare ca aceasta idee incepe sa prinda, in prezent existand tot mai multe site-uri care se ocupa de asa ceva. "Trendul pe piata speram sa fie licitatiile, care aduc o serie de avantaje, atat vanzatorului, care poate obtine un pret mai mare pentru obiectul sau, cat si cumparatorului", spune Adrian Stan, proprietarul site-ului minim.ro.

Stan povesteste ca ideea deschiderii unui astfel de site i-a venit pentru ca el insusi era utilizator al acestui tip de tranzactii. Insa, explica Stan, site-ul pe care il folosea nu ii oferea prea multe optiuni, asa ca a decis sa isi faca singur un proiect. Potrivit acestuia, la noi in tara predomina anunturile de vanzare-cumparare, spre deosebire de strainatate, unde predomina licitatiile.

Minim.ro a fost infiintat anul acesta, iar valoarea totala a licitatiilor deschise pe site se ridica la peste 2 milioane de lei (circa 550.000 de euro). Cel mai scump obiect tranzactionat pana acum pe site, spune Stan, a fost o statie de benzina din Baia Mare, cu un pret de pornire de 25.000 de euro si un pret de cumparare de 30.000 de euro.

Totodata, firma urmareste sa semneze contracte cu firme de transport care ar putea realiza livrarea produselor tranzactionate. Din pacate, declara Stan, inca nu exista o piata reala a licitatiilor in afara Internetului. "Inca mai astept stirea in care se va spune ca "celebra statuie / pictura/etc. a lui X a fost vaduta la licitatie prin casa de licitatii Y din Bucuresti la impresionanta suma de...", a conchis Stan.



Vad o dublare

Ca strategie de marketing, site-urile ofera servicii free pentru inceput, bazandu-se in special pe sponsorizari. Foarte importante sunt, din acest punct de vedere, modul in care se poate aprecia seriozitatea participantilor. Unele site-uri cer o copie dupa buletinul de identitate la inscriere. Altele fac o confirmare prin sms.

"Suntem mult in urma pietelor de profil occidentale, insa cu siguranta vom urma acelasi progres", spune Emilian Cristea, project manager la NetBridge Investments, compania care sustine site-ul de licitatii online OKazii.ro. Potrivit acestuia, principalele avantaje ale comertului electronic constau atat in crearea unor piete in locuri mai putin accesibile in mod traditional, cat si in faptul ca prezenta online genereaza costuri mult mai mici fata de alte metode.

"Piata se afla pe un trend puternic crescator. Personal apreciez o dublare anul acesta, perspectivele anilor ce urmeaza fiind la fel de promitatoare", sustine Cristea. El spune ca principalii factori de influenta ai comertului electronic sunt prezenta intr-o arie tot mai vasta a Internetului, modalitatile facile de plata online, precum si seriozitatea sistemului si a utilizatorilor.

Okazii.ro are in prezent aproape 14.000 de licitatii active, iar cifrele generate de totalitatea tranzactiilor intermediate de la deschidere sunt intre 10 si 15 milioane de dolari (8-12 milioane de euro). Reprezentantul NetBridge Investments estimeaza intreaga piata a comertului online la 5-6 milioane dolari (4-4,8 milioane de euro) in 2004, dar considera ca anul acesta se va depasi bariera de 10 milioane de dolari (8 milioane de euro).

"Cele mai cautate la licitatiile online sunt gadget-urile: camere digitale, MP3 player-e, detectoare de radar etc.", spune la randul sau Dinu Ghit, cel ce detine site-ul e-plazza.ro, pagina infiintata in aprilie 2005.

Potrivit reprezentantului sau, e-plazza.ro realizeaza in jur de 10 tranzactii pe zi, cu un total de aproximativ 500 de astfel de operatiuni de la lansare. Ghit spune ca s-a hotarat sa deschida acest site pentru a oferi servicii gratuite utilizatorilor, cel putin in primii doi ani. Suma maxima a unei tranzactii intermediate de site a fost de 1.000 de euro.



Mogulii lumii se bat pe tablouri

Casele de licitatii sunt foarte in voga in Occident iar tranzactiile intermediate se ridica la sume astronomice. Mai mult, in ultimele luni, principalele case de licitatii din Vest au raportat vanzari record datorita cresterii pietei de obiecte de arta. Managerii de fonduri de hedging, bancherii si companiile imobiliare sunt principalii cumparatori, iar piata a fost dinamizata si de prezenta cumparatorilor rusi si chinezi care doresc sa isi recapete mostenirea artistica, precum si de mogulii americani care detin fonduri de hedging si companii imobiliare.

Vanzarile celebrei case de licitatii Christie''s, care este detinuta de Francois Pinault, au atins un nivel de 1,34 miliarde de euro in primul semestru al acestui an, cu o treime mai mult decat in aceeasi perioada a anului trecut. Casa de licitatii a vandut 178 de lucrari de arta, care au depasit un milion de dolari (815.000 de euro), comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, cand volumul vanzarilor a fost de 132 de lucrari. Comparativ, Sotheby a raportat vanzari pentru primul semestru al anului de 1,3 miliarde de dolari (1,05 mld. euro), adica un mic declin fata de performantele neasteptat de bune de anul trecut.



De la ambalaje de bomboane la 24 de miliarde de dolari



Dan Dragomir

Licitatiile on-line au cunoscut o explozie in ultimul deceniu, iar firme care au aparut dintr-o pura intamplare au ajuns la afaceri de zeci de miliarde de dolari. Fondatorul celebrului magazin online eBay, Pierre Omidyar, a creat site-ul de Internet pentru a o ajuta pe iubita sa, care era o pasionata colectionara de ambalaje pentru bomboanele Pez, sa evalueze si sa cumpere astfel de cutiute pe Internet. Pierre Omidyar, si-a inceput cariera ca programator in cadrul diviziei Claris a producatorului de computere Apple. Omidyar a inceput insa din 1995 sa se gandeasca la realizarea unei afaceri proprii pe Internet, iar hobby-urile logodnicei sale l-au ajutat mult mai mult decat si-ar fi inchipuit. Realizand site-ul care o ajuta pe aceasta sa colectioneze ambalaje ale bomboanelor Pez, Omidyar si-a dat seama ca ar putea extinde sistemul pentru orice produs. Pe site, utilizatorii puteau sa isi prezinte propriile colectii si sa liciteze pentru pachetele pe care nu le aveau. Asa s-a nascut practic eBay, o companie care a ajuns la o cifra de afaceri de 24 de miliarde dolari pe an (circa 20 mld. euro).
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania