Afaceri de la zero

"Cuponiada" se intoarce. Acum si in magazine

24.11.2004, 00:00 Autor: Claudia Covaci


In strainatate exista deja o piata imensa a cupoanelor promotionale. Este vorba o metoda de marketing moderna menita sa atraga consumatori si consta in oferte promotionale prin care acestia isi pot recupera o parte din valoarea produsului la punctul de vanzare in magazin. Estimari privind valoarea sau potentialii utilizatori de cupoane in Romania nu exista, dar o companie s-a gandit ca daca in lume cuponul a devenit fenomen de masa la fel s-ar putea intampla si aici. In SUA, in 2002, au fost distribuite mai bine de 335 milioane de cupoane de hartie, din care 3,7 miliarde au fost "incasate", ceea ce din punct de vedere valoric a reprezentat 3,1 miliarde de dolari, conform companiei de cercetare de piata americane Carolina Manufacturer Services Incorporated.



"Am purtat discutii cu multi dintre marii producatori si cu aproape toate retelele mari de magazine. Pe rand, producatorii, dar si distribuitorii sau importatorii sunt extrem de interesati. Ei se afla intr-o continua cautare de metode mai eficiente de promovare, iar cuponingul este eficient si flexibil in acelasi timp", a declarat directorul general al CuponPro, Tudor Fulea.



CuponPro, companie care face parte din grupul BBDO, alaturi de Proximity, Graffiti si Media Direction, va lansa din luna ianuarie sistemul de promotii pe baza cupoanelor. Prin intermediul acestui sistem, producatorul decide ce produse sa promoveze, iar cupoanele ajung la consumatori fie prin interemdiul presei scrise, prin direct mailing, plasare in magazine sau ambalajul produsului. Mai departe, magazinul accepta cupoanele care fac obiectul reducerii, iar cuponPro colecteaza periodic cupoanele pe care le sorteaza si scaneaza pe categorii de producor, magazin si produs. Ulterior, compania factureaza producatorii pentru fiecare produs si furnizeaza rapoarte detaliate pe baza carora colecteaza banii de la producatori si achita sumele cuvenite magazinelor.





Mai multe tipuri de obiective



"Majoritatea celor cu care ne-am intalnit au inteles foarte repede mecanismul si au inceput imediat sa gandeasca aplicabilitatea pentru diferitele produse. Cuponingul poate fi utilizat pentru obtinerea mai multor tipuri de obiective, de la clasica crestere de vanzari sau cota de piata la fidelizare, pana la restocari sau crestere de preturi de raft ('andulcita' printr-o actiune de cuponing pentru a nu scadea dramatic vanzarile sau a pierde clientii fideli)", a spus Fulea.



"Din punct de vedere al tipului de magazine, jucatorii mari de pe piata au inteles rapid despre ce este vorba si vor intra in marea lor majoritate in acest sistem, iar in ceea ce priveste magazinele mici va putem spune ca avem deja contracte cu peste 400 de locatii doar in Bucuresti", a mai spus Fulea.





Metoda nu li se potriveste tuturor



Metoda cupoanelor nu se potriveste insa pentru toate tipurile de magazine. In cazul lantului de magazine cash&cary Metro, de pilda, cupoanele nu functioneaza pentru simplul fapt ca targetul il reprezinta clienela corporativa. De asemenea, ea nu se poate aplica nici in cazul magazinelor de tip discounter cum ar fi XXL sau miniMAX Discount, care se va deschide anul viitor.



"Nu vom utiliza acest system deoarece reducerile la marfurile din magazinele noastre fac oricum parte din politica de discount de zi cu zi, deci daca am acorda clientilor discount la discount-ul oricum practicat in magazine, ne-am dezminti oarecum propria filosofie... Si nu stiu ce credibilitate ne-ar mai acorda clientii, atata timp cat noi mergem pe politica celor mai mici preturi", a declarat Rainer Exel, director general al miniMAX Discount. "O asemenea actiune ar echivala cu un rabat la propriile preturi, deja cele mai mici. Este evident ca acest concept nu se potriveste specificului nostru comercial si vom cauta atragerea si fidelizarea clientelei negociind din capul locului cele mai bune oferte cu furnizorii nostri, asa cum am practicat si in activitatea de pana acum".



Fulea apreciaza ca este dificil de facut o prognoza privind atat numarul de utilizatori de cupoane, respectiv pe cel al vanzarilor prin inetremdiul lor. "Evident ca am facut multe simulari de tipul best case/worst case scenario, insa nu vreau sa ma lansez acum in estimari. Dorim sa facem din cuponing un fenomen, asa cum este in alte tari, iar pentru aceasta vom avea o campanie de educare a consumatorilor, vom asigura o distributie cat mai mare a cupoanelor si o vom creste continuu. In al treilea rand, vom dezvolta cat mai rapid acest sistem la nivel national", a adaugat reprezentantul CuponPro.



El a explicat ca prin interpunerea unei companii intre producator-magazin si client final sunt salvate costuri.



"Pentru ca aceasta metoda sa fie interesanta pentru producatori, trebuie sa existe costuri foarte reduse pe unitate vanduta. Pentru a obtine acest lucru, este necesar un volum foarte mare de cupoane, deoarece organizarea acestui tip de schema necesita investitii foarte ridicate. Or, nici un producator de pe piata, singur, nu poate obtine volumele necesare pentru a face asemenea promotii. Ca sa fac o paralela, nu merita, ca producator, sa iti faci singur o televiziune sau o retea de panotaj stradal pentru a o folosi exclusiv pentru a-ti promova produsele proprii", a spus Fulea. "De asemenea, este necesar un efort foarte mare de organizare, iar producatorii au pur si simplu un alt obiect de activitate. Este un intreg sistem si nu este usor de organizat".





Taxa de cupon, sub 8%



Castigul principal al CuponPro din aceasta afacere va fi o taxa de cupon. Fulea nu a precizat care ar fi aceasta, dar in strainatate, ea ajunge undeva la 8%. Producatorii vor plati in functie de rezultatele promotiei, a mai spus Fulea. "Pentru ca noi sa fim profitabili avem nevoie de volume foarte mari pentru ca taxa per cupon va fi stabilita la un nivel foarte scazut", a adaugat el.



Procesarea cupoanelor si distributia lor va fi facuta de catre CuponPro si o alta companie.



Daca in Romania cuponiada abia se naste, in SUA ea a trecut si pe alte suporturi decat hartia, cum ar fi Internetul sau telefonul mobil.



In 2002, in SUA, consumatorii au descarcat aproximativ 242 milioane de cupoane, cu 111% mai mult ca in 2001, conform Carolina Manufacturer Services Inc. Din totalul de cupoane descarcate, 7,6 milioane au fost incasate de catre consumatori, ceea ce a reprezentat o crestere de peste 400% fata de cele 1,7 milioane din 2001. Dar piata de cupoane online a reprezentat totusI mai putin de un procent din totalul pietei. Unul din beneficiile descarcarii cuponului de pe Internet il reprezinta faptul ca se pot face statistici mai usor, intrucat consumatorii isI dau numele sI adresa sau alte informatii.



Fulea este insa de parere ca aceste metode sunt alternative la metodele traditionale.



"Suntem la curent cu aceste tendinte si metode de promovare, dar prefer sa ne concentram pe dezvoltarea sistemului de cuponing traditional si sa vedem ulterior ce posibilitati ne ofera tehnica", a spus el.





Oferte pe bonurile de casa



Totusi, cuponingul nu este o activitate care se naste peste noapte in Romania. Pana la decupatul lui din ziar, consumatorii au putut sa vada oferte similare pe dosul bonului de casa de la magazinele Carrefour Orhideea sau Militari. Firma Hiperbonus SRL, franciza Ticket Com, tipareste reclame pe spatele rolelor de la casele de marcat, majoritatea acestora trimitand la reduceri substantiale la produsele aflate in magazine. Reprezentantii companiei estimau ca in maximum un an si jumatate vor ajunge la o cifra de afaceri de 200.000 euro pe an si la o marja de profit brut de 20%. Investitia in aceasta afacere a fost de circa 50.000 de euro.





Sfaturile unei gospodine din America:



De unde se pot procura cupoanele: din reviste, ziare sI la schimb cu prietenii. Sau vorbitI direct cu companiile sI ceretI pur sI simplu. SpunetI-le ce va place sI ce nu in legatura cu produsele lor. Dupa ce le-atI colectat, impartItI-le in doua: cele pe care le folositI sI cele pe care nu le folositi. Cu cele pe care nu le folositI: le putetI schimba cu prietenii. Unele magazine au cosuri in care sunt depozitate cupoane. Cu cele pe care planuitI sa le folositI e bine sa avetI un sistem de sortare, pe categorii (produse pentur copii, paine, cereale, carne etc), ajuta foarte mult sa le aranjatI in functie de termenul de valabilitate.



O data cupoanele aranjate, statI cu ochii pe anunturile din magazine, informatI-va in legatura cu politica de cuponing a fiecarui magazin in parte.



Cat economisitI? Depinde de cat efort depuneti. Exista persoane care economisesc 50% din cheltuielile pentru alimente prin aceasta metoda.
claudia.covaci@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania