Afaceri de la zero

Repozitionari intre ciocolata si napolitane

10.12.2004, 00:00 Autor: Claudia Covaci


Anul acesta, piata de dulciuri s-a caracterizat prin repozitionari si lansari noi. Astfel, producatori de ciocolata au intrat pe piata de napolitane si invers.



Producatorul ciocolatei Primola, firma cu capital libanez - Supreme Group, a anuntat ca va intra pe piata biscuitilor, in urma unei investitii de 3 milioane de euro. Supreme detine o cota de piata la tablete de ciocolata de aproximativ 27%, principalii concurenti fiind Kraft Foods, Excelent-Kandia si Heidi. Firma libanezilor, care mai detine fabrici de lactate in Bulgaria, a intrat in Romania in 1993, initial cu productia de cafea, dupa care s-a concentrat pe piata ciocolatei.



La randul sau, Excelent Bucuresti intentioneaza sa intre pe piata napolitanelor, considerand ca acestea sunt produse complementare cu ceea ce produce acum, au afirmat reprezentantii companiei. Pe piata napolitanelor, jucatorii sunt la ora actuala Nestle (cu marca Joe), care are cea mai mare cota de piata, European Drinks (Natty) si Alka. Piata este estimata la circa 40 de milioane de dolari pe an.



Pe piata ciocolatei, Excelent are o cota de peste 35% din piata, principalul competitor fiind Kraft Foods (Poiana, Milka). O alta intentie a Excelent este de a-si consolida pozitia pe segmentul batoanelor de ciocolata, unde a intrat recent cu brandurile Laura si Kandia.



Compania Excelent a fuzionat anul acesta prin absorbtie cu rivalul Kandia. Imediat dupa fuziune, Excelent a decis inchiderea fabricii Kandia de la Timisoara si mutarea unei parti a capacitatilor la Bucuresti. In 2004, compania si-a propus o cifra de afaceri de 36 de milioane de dolari, fata de circa 29 milioane de dolari anul trecut. Principalul actionar al companiei Excelent este fondul Axis Investment, cu 90,1% din actiuni. Axis Investment este un vehicul de investitii al East Europe Development Fund, fond de investitii regional printre ai carui investitori se numara omul de afaceri Fatih Taher, care este si unul din principalii actionari ai hotelului Marriott.



Nestle Romania, filiala producatorului elvetian din industria alimentara, si-a extins portofoliul de produse cu inca doua napolitane sub brandul Joe si a lansat pe piata romaneasca brandul international KitKat. Nestle este cel mai mare producator mondial din industria alimentara, cu vanzari anuale de circa 60 de miliarde de euro. In Romania, compania este prezenta din 1995, iar din 2000, a intrat si pe productie, odata cu achizitionarea fabricii de napolitane Joe de la Timisoara de la Florentin Banu. Anul trecut, vanzarile Nestle Romania s-au ridicat la 39 de mil.euro, iar pentru acest an compania si-a fixat ca target o crestere de 42%, in euro.
claudia.covaci@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania