Afaceri de la zero

Sa stiti ca portierele se inchid perfect

12.07.2004, 00:00 Autor: Cecilia Stroe


"Nu m-as fi bucurat mai tare nici daca as fi castigat o bursa in America", considera Bogdan Petcu, marele castigator al Concursului Tinerilor Designeri organizat in cadrul salonului Mythos Italia-The Ferrari Show, care a avut loc la Bucuresti in perioada 24 iunie-4 iulie. Bogdan Petcu este student in anul al doilea la Universitatea Nationala de Arta (UNARTE), sectia design. In curand va pleca in Italia, cu o bursa de un an in valoare de 16.000 de euro la Institutul European de Design din Torino. "Mai bine de atat nu se poate; o astfel de bursa iti deschide cam toate perspectivele posibile", crede el.



Conform lui Alexandre Gad, managerul International Events Organization, organizator al evenimentului, Mythos Italia-The Ferrari Show si-a propus sa promoveze si in Romania scoala italiana de design auto, incercand in acelasi timp sa sprijine si tinerele talente romanesti in domeniu. "Este o cale de a crea o legatura concreta intre lumea designului romanesc si cel european, avand in vedere ca designul industrial reprezinta una din industriile cele mai dezvoltate in Europa", considera Gad.



La salon, primul de acest fel organizat in Europa de Est, au fost aduse prototipuri lansate de principalele case de design auto din Italia: Pinifarina (Ferrari Mythos), Giugiaro (Maserati Ghibli, Maserati Bora, Maserati Merak), Bertone (Lamborghini Miura, Lamborghini Jalpa), Gandini (Lamborghini Diablo).





O meserie destul de scumpa



Pentru a realiza tema concursului - "Remodelarea caroseriei Fiat Panda pe sasiul existent" - Eugen Erhan, Bogdan Petcu, Tudor Mirescu, Roland Vasiliu, Alexandru Novac si Iulian Bumbu, studentii de la sectia de design si grafica din cadrul UNARTE intrati in finala, au avut doua saptamani la dispozitie.



Bogdan Petcu s-a hotarat sa se inscrie in concurs in ultimul moment. "Eram in sesiune si eram foarte ocupat", spune el. A lucrat la proiect noptile, nu se astepta sa castige; considera insa premiul un fel de "revansa", pentru ca in urma cu cateva saptamani a ratat un premiu de 3.000 de euro la un alt concurs la care a participat.



In domeniul designului industrial - "un domeniu creativ, fara restrictii, in care ideile novatoare sunt acceptate" - lucrurile nu au cum sa mearga rau, crede studentul, un optimist din fire, dupa cum marturiseste. Despre piata romaneasca in domeniu spune ca este deschisa, la fel ca oricare piata vestica, dar cu un potential mult mai mare, dat fiind ca "reprezinta o piata de consum aflata inca la inceput".



Pentru Bogdan Petcu, bursa la Institutul European de Design din Torino, o rampa internationala de lansare a noilor profesionisti ai designului de produs in domeniul auto, este "un vis". "In clasa a cincea, tata m-a dat la Liceul Tonitza, iar intr-a noua stiam sigur ca vreau sa fac design". Designul este insa o meserie "scumpa", adauga studentul. "Eu ma consider norocos, nu am nevoie sa ma angajez pe timpul facultatii, parintii mei ma sustin", explica Petcu, in opinia caruia, daca ar fi nevoit sa lucreze la o firma de design pe timpul facultatii, nu ar mai avea destul timp pentru studiu si pentru creatie.



La Mythos Italia, studentul a stat de vorba cu doi designeri de la Pinifarina si a ramas impresionat de profesionalismul acestora. Si-ar dori sa lucreze in echipa de designeri de la Pinifarina, marturiseste el: "Daca lucrurile merg la fel de bine ca pana acum, de ce nu?".



"Exista doua modalitati pentru un designer, sa lucreze ca freelancer sau intr-o echipa. Eu mi-as dori si una, si alta, e parcursul firesc al lucrurilor sa incepi intr-o echipa de creatie, dupa care poti ajunge sef al departamentului sau poti sa lucrezi si separat, atunci cand nu mai esti conditionat de bani".





Un telefon si niste capace de roti



Lui Alexandru Ghildus, decanul Facultatii de Arte Decorative si Design si presedintele juriului de specialisti care a evaluat lucrarile concurentilor, proiectele studentilor i s-au parut "abordate cu seriozitate". Atat lui, cat si colegilor sai, membri ai corpului profesoral UNARTE, le-a fost greu sa decida cine va fi premiantul, marturiseste Ghildus. "Este vorba si de implicatii, daca stai sa te gandesti ca premiantul pleaca mai departe cu o bursa importanta si ceilalti nu", crede el.



In cele trei sectiuni ale concursului, foto, pictura si design, au mai fost acordate premii in bani, de 6.000.000 de lei, respectiv 4.000.000 de lei, iar din partea Agentiei Nationale pentru Sprijinirea Initiativelor Tinerilor (ANSIT), partener al evenimentului, tuturor concurentilor le-au fost oferite premii in valoare de 3.500 de euro, constand in cursuri la Universitatea de Vara organizata de ANSIT la Neptun si Poiana Brasov.



In opinia lui Alexandru Ghildus, premiul cel mare, bursa de un an la Torino, deschide insa o noua perspectiva designului romanesc. Este pentru prima oara de la infiintarea catedrei de design in cadrul UNARTE cand cineva ofera un astfel de premiu studentilor, precizeaza el. "Problema este ca in domeniul designului industrial nu a aparut inca un sistem competitiv pe piata romaneasca, de natura sa puna in ecuatie producatorul si creatorul. Din cauza aceasta, in domeniul creatiei de produs, noi suntem destul de in urma", considera Ghildus.



In ceea ce-l priveste, designerul marturiseste ca din '90, de cand este profesor la facultate, prea multe ocazii sa faca design de produs nu a avut. A realizat un proiect de telefon pentru Electromagnetica, niste capace de roti pentru sistemul de transport in comun, iar recent a fost solicitat de o companie din domeniul aparaturii electrocasnice pentru o colaborare. "Fac eforturi speciale, pentru ca in aceasta zona nu circula bani suficienti pentru sustinerea unui demers creativ, iar eu cu cele trei, cinci, sapte incercari ale mele pot sa spun ca ma aflu pe un loc fruntas in directia realizarii unui produs de design in Romania".





Pilda sarbului de la Calarasi



Exista deja un designer roman care lucreaza in echipa Pinifarina, se numeste Ionut Setran - si mai sunt si altii, in toata lumea, precizeaza Alexandru Ghildus. Despre sansa care i se ofera insa lui Bogdan Petcu acum, lui Ghidus ii aminteste de povestea unui profesor de design din Serbia, posesor al unui portofoliu impresionant in domeniul designului auto, cunoscut la un simpozion international la Calarasi, in urma cu cateva luni.



"In timpul studentiei, acesta castigase un premiu international si fusese cooptat de o firma de design italiana, care a hotarat sa-i realizeze masina cu care participase la concurs in forma de prototip". Ulterior, sarbul s-a intors in tara si a creat la facultate, in cadrul catedrei de design de produs, o sectiune de automobile, povesteste Ghildus.



"Pasiunea profesorului sarb a generat o miscare in acest domeniu, este ceea ce au facut Nadia Comaneci in gimnastica si Ilie Nastase in tenis, iar dupa ei au venit si altii. Eu sper ca si Bogdan Petcu va dori sa se intoarca in tara, sa faca treaba si aici, sa-i mobilizeze pe altii si, de ce nu, sa infiintam si noi o sectiune auto la catedra. Nu avem noi mari conexiuni internationale, dar avem, de bine, de rau, doua fabrici de masini in Romania care ar putea sa beneficieze de sprijinul unor profesionisti".



cecilia.stroe@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania