Afaceri de la zero

Spune-mi de cine te feresti, ca sa iti spun cine te pazeste

17.11.2005, 18:56 Autori: Anca Rif, ZF Transilvania , Laura Laurentiu
Cand a conceput celebra ierarhie a nevoilor, psiholgul american Abraham Maslow a pozitionat pe locul al doilea dorinta de securitate a speciei umane, preocuparea pentru siguranta fizica si psihica. Pornind de la aceasta nevoie elementara, companiile romanesti de profil au dezvoltat afaceri cel putin sigure.

Daca in urma cu 13 ani piata sistemelor de securitate din Romania abia incepea sa-si caute o definitie, astazi ea se afla intr-o continua diversificare si dezvoltare. Astfel, in ARTS (Asociatia Romana pentru Tehnica de Securitate) sunt inscrise peste 80 de companii de profil care functioneaza pe o piata tanara, dar din ce in ce mai concurentiala.



Comunicare plus securitate egal afacere buna

Unul dintre cei mai importanti integratori de sisteme de securitate si comunicatie din Romania este compania brasoveana ICCO Systems, membra a grupului de firme ICCO.

Acesta a aparut pe piata in 1993 ca o mica firma de computere, iar astazi cuprinde 8 companii structurate pe diferite domenii de activitate si are filiale in Timisoara, Bucuresti, Ungaria si Bulgaria si numara 950 de angajati. ICCO Systems a fost infiintata intr-o perioada in care piata sistemelor de securitate nu era bine definita, iar concurenta era slaba.

"Fiind un domeniu relativ nou, ICCO Systems a fost in acei ani un formator de piata, reusind sa puna in evidenta necesitatile de protectie ale clientilor, sa formeze clientii si, in acelasi timp, sa ofere solutii profesionale de securitate. Afacerea a fost gandita pe termen lung, in acest moment protofoliul ICCO Systems cuprinzand clienti cu care lucram de peste zece ani", a declarat Cornel Dorofte, directorul executiv al ICCO Systems.

Compania este o firma cu capital privat romanesc, patru dintre cei cinci actionari fiind direct implicati in activitatea firmei. Evolutia firmei ICCO Systems este reprezentativa pentru evolutia pietei sistemelor de securitate si comunicatie. In perioada de inceput, 1993-1994, firma avea 10 angajati si o cifra de afaceri de 227.000 de euro, iar in 2005 a ajuns la 117 angajati.



De ce nu se mai teme clientul

Securitatea presupune o multime de servicii si produse precum semnalizare antiefractie, incendii, control acces, supraveghere video, retele structurate pe voce si date, centrale telefonice, sisteme de sonorizare sau sisteme informatice de afisaj pentru cursele aeriene.

"Practic, orice persoana, fizica sau juridica, are nevoie de sisteme de securitate sau comunicatie, prin urmare portofoliul de clienti ai firmei ICCO Systems este foarte de divers, cuprinzand firme cu activitate in domeniul bancar, industrial, hotelier, institutii ale administratiei publice locale si centrale, aeroporturi, obiective din patrimoniul national si altele", a spus Cornel Dorofte.

Printre clientii ICCO Systems se numara BRD, BCR, HVB Romania, CEC, Piraeus Bank, SIF Transilvania Brasov, Aeroportul International Cluj-Napoca, Aeroportul International Timisoara, Pirelli Slatina, Hochland Romania, Electrica Banat, RomTelecom Brasov, Guvernul Romaniei - Secretariarul General, Delegatia Comisiei Europene la Bucuresti, Institutul Bancar Roman, Primaria Brasov, Hotelul Aro Palace Brasov si multi altii.

"Piata de profil nu a ajuns inca la maturitate, dar concurenta este deja puternica. Exista mai multe firme integratoare care au experienta si au realizat sisteme complexe de securitate. Nivelul de calitate al lucrarilor este din ce in ce mai ridicat, fata de anii de inceput, diversificandu-se si serviciile oferite. Astfel, activitatea de mentenanta si service pentru sisteme a devenit un capitol important in activitatea firmelor de profil. Clientii cunosc mult mai bine domeniul sistemelor de securitate si necesitatile proprii, stiu foarte bine ce doresc si unii isi elaboreaza propriile concepte si strategii de securitate. In consecinta, au inceput sa apara firme care ofera servicii de consultanta si de proiectare in domeniu. Piata sistemelor de securitate va creste constant in urmatorii ani, dar va avea loc si un proces de selectie al firmelor care activeaza", este de parere Cornel Dorofte.

Conducerea ICCO Systems estimeaza ca pana la sfarsitul acestui an va atinge o cifra de afaceri de 4,5 milioane de euro, in crestere cu aproximativ 70% fata de anul 2004. "In 2004, cifra de afaceri a ICCO Systems a fost de 2,65 milioane de euro, cu o crestere de 65% fata de anul precedent. Cresterea s-a datorat in mare parte si extinderii domeniului de activitate catre sisteme mai complexe, cu nivel mare de specializare. Pentru anul care urmeaza, putem avea in vedere o crestere de circa 30% fata de anul curent, bazata pe contractele in derulare si cele in faza finala de negociere", explica Dorofte.



Unde te duce o simpla alarma

Un alt mare jucator pe aceasta piata este Grupul UTI, prin divizia sa de Sisteme si Servicii de Securitate.

Infcon SRL, firma care a pus bazele grupului UTI, a fost infiintata in anul 1990, ocupandu-se initial cu activitati legate de grafica computerizata, procesare de imagini, subansambluri si accesorii pentru computere si produse de birotica. In 1991, a inceput distributia de echipamente de securitate, conturandu-se astfel prima linie de business a grupului UTI.

Anul 1992 inseamna pentru UTI infiintarea firmei UTI Trading SRL, ce se numea atunci United Trade International, ea ocupandu-se initial cu importul si distributia de sisteme de alarmare. Patrunderea cu sisteme de securitate pe piata financiar-bancara se face in 1993, tot atunci infiintandu-se compania Cobra Security SRL ce avea ca activitate initiala escorta VIP, protectie de bunuri si valori, precum si monitorizarea alarmelor.

Compania UTI Systems se infiinteaza un an mai tarziu, domeniul sau initiala fiind sistemele integrate de securitate. Anul 2000 a marcat infiintarea UTI Grup SRL, al carui obiect de activitate este managementul pentru companiile grupului.

Astazi, UTI Grup are patru divizii, filiale in mai multe localitati din tara, 3.300 de angajati si a atins in 2004 o cifra de afaceri de 47,6 milioane de euro.

Divizia Sisteme si Servicii de Securitate are ca si companii membre ale UTI Systems, Cobra Security si UTI Retail Solutions, fiecare actionand pe un domeniu bine definit.

Solutiile oferite de divizie sunt analiza de risc, proiectare de sisteme, lucrari de instalare si montaj, training, mentenanta, solutii integrate de securitate si software, analiza performantelor sistemelor. Divizia are in prezent peste 2.500 de angajati in toata tara, iar in primele 9 luni ale anului in curs a atins o cifra de afaceri de peste 13 milioane de euro.



Ei sunt cei care pazesc armata

Pietele tinta ale Diviziei Sisteme si Servicii de Securitate sunt aparare, domeniul guvernamental, transporturi, obiective nucleare, institutii financiare, hoteluri si corporatii.

Sistemele de securitate specifice spatiilor comerciale sunt promovate de catre UTI Grup prin UTI Retail Solutions si sunt formate din mai multe componente, depinzand de dimensiunea si tipul comerciantului: supraveghere video, protectie antifurt, posta pneumatica, seifuri, detectie efractie, incendiu, control acces.

Lista de referinta a companiei UTI Retail Solutions include nume precum Metro, Carrefour, Cora, Selgros, Praktiker, Gima, SensiBlu, Flamingo, Altex si Domo.

Grupul UTI a infiintat, de asemenea, UTI Electronic Defense Systems (UTI EDS), firma de inalta tehnologie din Romania dedicata exclusiv institutiilor din domeniul apararii si sigurantei nationale.

Principalele servicii si solutii oferite de aceasta divizie sunt sistemele informatice militare, sisteme de automatizari militare si sisteme de securitate si protectie pentru obiective militare.

Grupul UTI a realizat in primele trei trimestre ale anului 2005 o cifra de afaceri consolidata de peste 37 milioane de euro, cu un profit net de 3,1 milioane de euro.

"Comparativ cu perioada similara a anului 2004, cifra de afaceri a crescut cu 47% la nivel de grup, iar profitul net a inregistrat o crestere de 40%. Cea mai mare pondere in aceasta cifra, respectiv 34%, este adusa de Divizia Sisteme de Securitate, urmata de Divizia IT&C cu 31%, Divizia Instalatii si Constructii cu 28% si Divizia Sisteme Militare cu 7%. Bugetul anului 2005 prevede o cifra de afaceri la nivel de grup de 60,4 milioane de euro si un profit net de 8,5 mil. euro", a declarat Tiberiu Urdareanu, presedintele Grupului UTI.



De straja pana peste hotare

In acest moment, UTI este prezenta prin compania UTI Retail Solutions si in Serbia si Muntenegru, unde a echipat magazinele de tip Metro, dupa ce initial, a echipat un astfel de magazin in Chisinau. Managementul grupului si-a propus pentru 2006 extinderea pe pietele internationale, analizand deocamdata oportunitatile de extindere in Europa

"Strategia de viitor a grupului UTI va continua ceea ce am facut pana in momentul de fata, schimbarea de strategie se va produce in ceea ce priveste dezvoltarea in afara Romaniei. Este vorba de o abordare internationla a proiectelor si a pietelor pe care deja avem experienta. Pe baza acestei experiente castigate in Romania, ne propunem sa ne dezvoltam si sa incepem sa fim activi si in alte zone ale lumii", a spus Tiberiu Urdareanu.

In primele noua luni ale anului 2005, compania UTI Systems a investit in active peste 600.000 de euro, suma fiind directionata spre constructii, aparate si instalatii de masura si control, mijloace de transport.

Compania UTI Systems a inregistrat pana in prezent (noua luni) o cifra de afaceri de 13,8 milioane de euro, iar pentru intregul an previzioneaza obtinerea unei cifre de afaceri de 23,9 milioane de euro.



Sistemul de protectie, dusmanul paznicilor adormiti

Pe aceeasi piata joaca si compania Universal Security Systems (USS) infiintata in aprilie 2000 si specializata in proiectarea, instalarea si mentenanta sistemelor complexe de securitate.

"La momentul infiintari, situatia pietei in acest domeniu fiind in plina ascensiune, ceea ce a condus la o evolutie buna a firmei, crescand atat cifra de afaceri, profitul net, cat si numarul de salariati. De asemenea, gama serviciilor si produselor oferite de noi s-a diversificat de la an la an, existand o permanenta adaptare la cerintele pietei. Daca e sa ne referim la produsele cel mai bine comercializate, nu putem face o clasificare stricta, dat fiind ca asta depinde in mare masura de cerintele clientului. Dar se poate spune ca instalarea sistemelor de detectie si avertizare efractie detine un loc important in aplicatiile rezidentiale, iar instalarea sistemelor de detectie si semnalizare incendiu este aferenta obiectivelor gen depozit, supermarket, hotel si asa mai departe", a spus Tiberius Iliescu, managerul companiei.

Printre clientii USS se numara Litexco Romania, Editura ReaderÕs Digest, Barba Center, Peny Market, XXL Megadiscount, Automobile Bavaria, Hotel MTG, Hotel Decebal, Hotel Montana, Rompetrol, Petrom sau LUK Oil.

"Pentru ca la ora actuala pe piata exista multe firme cu acelasi profil si pentru a ne mentine si chiar mari segmentul de piata pe care il detinem in prezent, trebuie sa folosim echipamente performante de pe piata interna si externa, dar care au si un pret accesibil. Avem relatii directe cu producatorii externi specializati in producerea de astfel de echipamente de ultima generatie, de la care ne aprovizionam. Cea mai buna investitie pe care o facem este cea in perfectionarea si pregatirea tehnica a angajatilor, dublata de dotarile in echipamente si dispozitive de montaj. Pe viitor, daca piata va cunoaste un ritm de crestere cel putin tot atat de alert ca cel din ultima perioada, cu siguranta ca si investitiile in echipamente si cursurile de perfectionare a personalului vor fi mai mari", a spus Tiberius Iliescu.

Potrivit acestuia, spre deosebire de alte domenii de activitate unde s-a inregistrat o scadere a ritmului lucrarilor, in segmentul serviciilor de securitate nu se poate vorbi de asa ceva. Ca urmare, cifra de afaceri a companiei in primele 9 luni ale anului a crescut de circa 1,5 ori fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Pentru 2006, managementul USS se asteapta la o crestere a cifrei de afaceri cu cel putin 50% in primele sase luni, ceea ce va duce implicit la cresterea profitului. Se anunta o perioada de bun augur pentru securitate.

laura.laurentiu@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania