Afaceri de la zero

Vizitezi lumea si mai ajungi si cu bani acasa

29.09.2004, 00:00 Autor: Diana Sava


Lipsa locurilor de munca si povestile despre castigurile fabuloase pe care le-au adunat unii muncind in Spania sau Italia i-au facut pe multi romani sa plece sa lucreze in strainatate si sa-si incerce norocul acolo. Foarte multi se duc si lucreaza in agricultura. Tinerii, in schimb, sunt atrasi de slujbele oferite pe vasele de croaziera - salariul este mare, comparativ cu ce ar putea castiga in tara, acumuleaza experienta in industria hoteliera si, nu in ultimul rand, au posibilitatea de a calatori si de a vedea lumea pe costuri foarte mici.



Salariile romanilor care lucreaza pe un vas de croaziera variaza intre 300 si 2.000 de dolari pe luna, in functie de postul obtinut si de compania de croaziera. Dar pana a ajunge acolo sunt multe etape de parcurs. In general, tinerii se adreseaza companiilor de recrutare de personal care se ocupa de asa ceva si care lucreaza cu companiile de renume internationale. La ora actuala, in Romania, acestea nu sunt foarte multe.



Prima firma de preselectie de personal pentru vase de croaziera americane a fost infiintata in Brasov, in 1994. Carmen Szasz, directorul general al Job Selection Romania, a terminat, dupa revolutie, Facultatea de Industrializare a Lemnului si a lucrat apoi la diverse firme particulare de comert cu amanuntul. "In 1994, aveam infiintata o firma de comercializare de aparatura electrocasnica si cand mi s-a propus sa colaborez cu o firma de selectie de personal din Croatia, am fost destul de sceptica, insa am observat ca, datorita primilor oameni plecati, afacerea incepea sa promita", explica aceasta.





Nu era nevoie de reclama



Firma din Croatia lucra deja cu Royal Caribbean Cruise Lines, iar din ianuarie 1995 firma brasoveana a inceput colaborarea si cu Carnival Cruise Lines. "Increderea companiilor nu a depins neaparat de relatia mea cu reprezentantii lor veniti aici pentru interviuri, ci a depins foarte mult de primii oameni plecati care ne-au reprezentat tara extraordinar. Companiile au realizat ca Romania este o tara cu potential si au decis sa revina".



Dupa cum spune Carmen Szasz, afacerea nu a necesitat investitii mari pentru ca la inceput si-a folosit propriul apartament. La inceput, comunicarea cu partenerii se realiza prin telefon si, apoi, prin fax. Abia mai tarziu au fost achizitionate calculatoare, copiatoare, etc. Firma a pornit cu trei angajati, iar, in momentul de fata are noua angajati permanenti si mai multi colaboratori.



"In general, aplicantii sunt persoane care au cunostinte sau membri de familie care au fost pe vase de croaziera. Ani de zile firma nu a avut nevoie de reclama, pentru ca cei care plecasera ne trimiteau o multime de prieteni. Romanii au fost incantati de aceasta oportunitate. Marea majoritate nu erau interesati de un anume post, voiau numai sa plece".



Primul interviu a avut loc in Poiana Brasov in aprilie 1994 si au fost selectati 27 de candidati din 40 de candidati. Dintre cei selectati au reusit ulterior sa plece in jur de 20 de persoane. Carmen Szasz spune ca nu exista o limita de varsta pentru a aplica pentru o slujba pe un vas de croaziera, dar, datorita mediului de lucru, cei mai multi doritori sunt tineri, proaspat absolventi de licee sau facultati care inca nu au reusit sa se realizeze in Romania si nici nu au perspective.



Initial, companiile erau interesate de persoane care sa lucreze numai pe anumite pozitii la restaurant, bar, bucatarie si hotel - debarastor, ajutor de ospatar, barman-ospatar, bucatari si cameristi. Cu timpul insa, companiile au constatat ca piata romaneasca are potential si oameni valorosi si au inceput sa solicite persoane si pentru posturi la receptie, casino, departementul tehnic, divertisment, audio-video, medical, etc. "Din experienta noastra nu credem sa existe departamente pe vasele de croaziera unde romanii nu ar putea lucra, insa traditia spune ca cei mai multi romani lucreaza ca ospatari. Aceasta meserie li se potriveste datorita temperamentului, adaptabilitatii, usurintei cu care pot invata, a disponibilitatii de a servi excelent clientul, a nivelului bun de limba engleza".





Mentalitatea tinerilor s-a schimbat



In primii ani, preselectia era mai simpla datorita generatiei de atunci, isi aminteste Szasz. "Acum insa ne confruntam cu o alta mentalitate a tineretului si, nu in ultimul rand, cu competitia care exista acum si nu era in 1994-1995. Europa a deschis portile doritorilor sa lucreze in strainatate si foarte multi opteaza sa plece la lucru cat mai aproape de casa. Cu toate acestea, cei care stiu despre castigurile din acest domeniu opteaza in continuare sa lucreze pe un vas de coaziera".



Astfel, cererile sunt multe. Firma are o baza de date de aproximativ 7.000 de persoane care se schimba mereu deoarece aplicantii nu anunta niciodata daca au primit o alta oferta de la o alta companie. "De obicei, aplicantii fac cereri la toate firmele de specialitate si pleaca in functie de prima oferta, fara sa ne anunte. Actualizarea permanenta a bazei de date ar fi prea costisitoare, astfel ca o actualizam numai atunci cand avem o oferta pentru cei interesati".



Preselectia are mai multe etape: solicitantul depune un CV la sediul firmei si primeste informatii generale; reprezentantii firmei fac o selectie preliminara a CV-urilor si programeaza solicitantii la preselectie; preselectie inseamna o discutie in limba engleza cu persoane cu experienta in recrutare; persoanele selectate sunt introduse in baza de date a companiei; cei selectati isi intocmesc dosare pe care le trimit companiei; selectia finala, care revine in exclusivitate companiilor angajatoare.





Pozitivi, entuziasti si deschisi spre nou



In ultimii cinci ani, spune Szasz, procentul de promovabilitate la un interviu cu reprezentantul companiei de croaziera s-a situat intre 85 si 90%. "La interviurile din 1994-1995, romanii erau frustrati si dadeau dovada de lipsa de comunicare. Aplicantilor le era teama sa exprime ceea ce vroiau, din cauza mentalitatii vechi".



Cu timpul insa, atitudinea lor s-a schimbat. Acum sunt cautati si pentru atitudinea pozitiva, entuziasmul si deschiderea spre nou de care dau dovada, nu numai pentru experienta. "De asemenea, am fost informati ca multi romani de pe vasele de croaziera sunt nemultumiti de postul pe care sunt. Romanii nu au rabdare sa arate intai ceea ce stiu, sa-si creeze o reputatie si mai apoi sa ceara. Dorinta lor este de fapt una singura: <Promovarea si cat mai multi bani!>, ceea ce, in opinia mea, nu este chiar un lucru negativ pentru ca e bine ca sunt ambitiosi si ca vor sa progreseze in viata".



In general, cei care au fost selectati de angajatorii straini se imbarca in maxim sase luni de zile. Exista insa si exceptii si sunt persoane care asteapta si cate un an de zile pana pleaca la munca. O data acceptati la interviu, trebuie facute alte cheltuieli (care depind foarte mult de compania la care vor lucra, de postul pe care il vor ocupa) - pentru participarea la cursuri specifice lucratorilor pe nave, analize medicale, viza de intrare in tara de imbarcare, carnet de marinar (daca este cerut), bilet de avion (daca nu este suportat de catre compania de croaziera), depozit pentru biletul de intoarcere (daca este cerut de compania angajatoare).





Opt parteneri internationali



Salariile unui angajat pe un vas de croaziera variaza intre 300 si 2.000 de dolari pe luna, in functie de postul obtinut si de compania de croaziera angajatoare. "Companiile de croaziera s-au adaptat pietelor noi furnizoare de forta de munca si au acceptat minusurile si plusurile tuturor nationalitatilor. In general, romanii sunt bine vazuti. Sunt considerati educati, muncitori, entuziasti, comunicativi, usor adaptabili, cu o buna comunicare in limba engleza, dedicati postului si implicati in tot ceea ce ii inconjoara. Avem multe cazuri de romani care au promovat in posturi de conducere".



In momentul de fata, Job Selection Romania lucreaza cu opt parteneri internationali: Royal Caribbean International & Celebrity Cruises, Carnival Cruise Lines, Norwegian Cruise Lines, Star Cruises, Apollo Ship Chandlers Inc, Costa Crociere, Rolling Pin si Evoke International. Anul trecut, compania a realizat o cifra de afaceri de 5.855 de milioane de lei.



In Romania mai functioneaza in jur de trei-patru firme de recrutare, dintre care una este in Bucuresti, partener al comapaniei Princess Cruise Line si inca una in Brasov. "Concurenta exista si asta e bine. Concurenta locala nu ne afecteaza direct deoarece fiecare firma are propria oferta. Partenerii externi sunt practic cei care diferentiaza firmele de acelasi gen. In acest domeniu, fiecare firma incearca sa isi mentina business-ul creat, sa isi largeasca oferta si sa isi promoveze produsele".



Pe langa cei care se tin de treaba, spune Szasz sunt si firme nu fac onoare acestui gen de afacere, care au pagubit foarte multi romani care nu doreau decat sa-si gaseasca un loc de munca.





Suport pentru agentii de afara



Avand suportul companiilor de croaziera interesate de selectarea de personal din intreaga Europa de Est, din 2002, compania a asistat si a sustinut agentiile din Ucraina, Serbia, Macedonia si Bulgaria sa-si consolideze pozitia in domeniu. "Agentiile din aceste tari functioneaza independent, dar urmand strategiile si instructiunile noastre in mare parte. Nu am facut investitii deoarece am gasit acolo firme cu experienta si cu business in domeniu".



Directorul general al firmei spune ca nu poate pronunta asupra tendintelor viitoare din domeniu, deoarece orice eveniment care afecteaza turismul in lume, are repercursiuni si asupra afacerii. "Deocamdata, romanii sunt la fel de interesati sa lucreze pe vase de croaziera, desi, de exemplu, raportul dintre banii castigati si valoarea imobilelor in Romania nu mai este aceeasi. Daca pana in 2000 un roman putea sa-si cumpere o garsoniera sau chiar un apartament cu doua camere din banii castigati dintr-un contract, acum situatia s-a schimbat".



Cu toate acestea, companiile din domeniu considera ca vor mai fi doritori multi ani datorita avantajelor oferite de un astfel de loc de munca - posibilitatea de a economisi banii castigati, acumularea de experienta profesionala in industria hoteliera de cinci stele si, nu in ultimul rand, posibilitatea de a calatori si de a vedea lumea pe costuri foarte mici.



Multi dintre cei care decid sa plece pe un vas de croaziera vor sa stranga bani si apoi sa inceapa ceva pe cont propriu in Romania sau afara. "Sunt si unii care s-au stabilit in SUA sau Canada, dar nu sunt multi. Au luat aceasta decizie dupa mai multe contracte la bordul vaselor de croaziera si dupa acumularea unor sume mai mari de bani care sa le asigure un inceput mai solid si o existenta mai buna".



Mai multi au revenit in Romania, iar o parte dintre ei au investit in imobile sau si-au deschis propria afacere. "Un lucru pozitiv de remarcat este faptul ca experienta in strainate in general aduce numai beneficii tinerilor romani, fiind mult mai seriosi, mai constiinciosi, mai flexibili si mai dispusi sa se adapteze la orice conditii noi".



Potrivit statisticilor Oficiului pentru Migratia Fortei de Munca (OMFM) incepand cu anul 2002, in jur de 95.000 de romani au muncit afara si au adus in tara in jur de 273 de milioane de euro, dintre care peste 50 de milioane de euro au fost virate la bugetul de stat.



Cele mai multe contracte au fost incheiate cu patroni din Germania, de unde a fost obtinut un venit total de peste 43 de milioane de euro. In prima jumatate a acestui an, au fost peste 16.000 de lucratori trimisi prin OMFM in Germania, iar in anul 2003, 23.540. In primele sase luni ale anului in Spania au lucrat peste 15.000 de romani, fata de 16.439, in 2003.



Alte contractele au fost incheiate cu Elvetia si Ungaria, dar numarul lor a scazut fata de anul trecut. Astfel, cu Elvetia au fost semnate 32 de contracte in 2004 si 59 in 2003, in timp ce numai 19 lucratori au plecat la lucru in Ungaria, prin OMFM, in acest an. Astfel, venitul obtinut in urma contractelor din cele doua tari pentru ultima jumatate de an a fost de peste un milion de euro pentru Elvetia si de numai 22.800 de euro, pentru Ungaria. diana.sava@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania