Analiză

Adevarul despre daune in asigurarile auto: cresterea costurilor nu mai poate fi oprita

31.03.2005, 00:00 25

Piata asigurarilor auto este in fierbere: numarul de accidente creste accelerat, dauna pe fiecare caz la fel. Asigurarile de raspundere civila auto sunt deja in proces continuu de majorare pentru ca indemnizatiile de asigurare sa ajunga la niveluri europene. Acum insa a venit si randul politelor Casco. Ce-i de facut? Este scumpirea politelor singura solutie? Aceasta a fost tema principala de discutie la seminarul "Plata daunelor, momentul adevarului in asigurari", organizat ieri de Ziarul Financiar in parteneriat cu Allianz-Tiriac.  


Numarul accidentelor auto cu avarii a crescut anul trecut, fata de 2003, cu peste 48%, a aratat ieri Nicu Cracea, comisar-sef de la Politia Rutiera. Potrivit lui, accidentele soldate cu avarii s-au cifrat in 2004 la 199.787, comparativ cu 134.879, in anul anterior. Numarul accidentelor grave a crescut in 2004 cu 2 procente fata de 2003.


Cifrele nu sunt lipsite de importanta pentru asiguratorii de pe piata romaneasca, unde asigurarile auto genereaza in proportie de 70% veniturile obtinute din activitatea de asigurari generale. Mai mult, indemnizatiile platite anual de asiguratori sunt intr-un procent covarsitor (90%) despagubiri acordate pe segmentul asigurarilor auto, care da astfel tendintele pietei.


Potrivit lui Florin Dumitrescu, director general adjunct Asigurari Obligatorii din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, "asigurarile auto sunt determinante in stabilirea ratei generale a daunei pe o anumita societate". Cresterea parcului auto national si modificarea structurii lui au avut drept con-secinta imediata cresterea frecventei daunelor in acest sector.


Frecventa daunelor si, in egala masura, valoarea lor tot mai mare, sunt factori care, de ceva timp, propulseaza primele aferente politele auto. Iar actorii din piata, pentru multi dintre care asigurarile auto reprezinta o parte substantiala a portofoliului, cred ca trendul va continua.




Daunele cresc mai rapid decat veniturile


Daunele pe asigurari auto cresc mai rapid decat veniturile din aceasta activitate, realitate care, in opinia lui Cristian Constantinescu, director general al Allianz-Tiriac, situeaza asigurarile auto la limita profitabilitatii.


Frecventa tot mai mare a daunelor, precum si cresterea continua a costului mediu, sunt motivele pentru care "asigurarile auto fie duc la pierderi, fie la o limitare extrem de sensibila a profitului", a precizat Constantinescu.


In prezent, arata directorul Allianz-Tiriac, pretul a devenit elementul determinant in decizia de cumparare a produselor de asigurare, in detrimentul calitatii sau al stabilitatii financiare a ofertantului. "Nu cred ca pretul ar trebui sa fie in faza actuala elementul determinant pentru piata romaneasca", a declarat Constantinescu.


Potrivit lui, concurenta intre asiguratori - care "a depasit limitele normale"- a dus la crearea unei piete soft (cu preturi in scadere) a ofertei. "In procesul de subscriere, elementele tehnice sunt lasate la o parte, ceea ce este foarte periculos", a continuat Constantinescu. El a aratat ca multi asiguratori, in goana dupa cota de piata, uita de profitabilitate.


"Preturile reduse nu mai sunt in concordanta cu evolutia daunalitatii. Nivelul primelor nu este corect si creeaza probleme pentru piata si pentru supraveghetor", a mai spus directorul general al Allianz-Tiriac.


El propune, ca alternativa, fidelizarea clientelei prin servicii de calitate, care presupun o reducere a birocratiei si oferirea de consultanta pentru asigurati.


Mai greu va fi pentru asiguratori sa-si convinga clientii ca majorarea primei de asigurare a avut un fundament solid. "Este foarte greu sa-ti convingi clientul, care de multe ori are o conceptie deformata", este de parere Constantinescu. "Clientii au putina experienta, nu au trait intr-o lume normala, in care asigurarea se invata foarte devreme".


"Majorarea primelor ar trebui sa fie ultima optiune, cu toate acestea cred ca este singura optiune in acest moment", a incheiat directorul Allianz-Tiriac.


Daca primele la asigurarile Casco raman la latitudinea asiguratorilor, in cazul primelor la asigurarile obligatorii de raspundere civila auto (RCA), CSA are inca un cuvant destul de greu de spus.


Din 2005, a explicat Florin Dumitrescu, tariful obligatoriu pentru politele RCA, din care se puteau deduce comisioanele pentru agentii si brokerii de asigurare, a fost inlocuit cu o prima de referinta, in jurul careia este prevazuta o marja de plus-minus 10%, in care asiguratorul isi poate stabili tariful propriu. Tariful de referinta este calculat de autoritatea de supraveghere pe baza informatiilor cul-ese din piata, sub forma rapoartelor lunare. Din 2006, marja este de plus-minus 20%.


Potrivit lui Dumitrescu, majoritatea asiguratorilor au pornit cu prime mai mici cu 10 procente fata de tariful de referinta, foarte putini alegand varianta plus 10%.


Cresterea primelor pe acest segment a fost, in euro, de 30%, pana la 133,76 milioane de euro (5.421 miliarde de lei). Potrivit lui Florin Dumitrescu, daunele platite la politele RCA s-au majorat in 2004 cu 50%, in lei, fata de sfarsitul lui 2003, iar dosarele de dauna avizate au fost in numar de 181.000, fata de circa 150.000 in 2003. Asiguratorii au sub-scris cu 7% mai multe polite RCA decat in anul anterior (4,5 milioane).


Tendinta de crestere a daunei medii pe eveniment s-a observat si la asigurarile de raspundere civila auto. La aceste contracte, companiile de asigurari au inregistrat anul trecut daune medii in valoare de 412 de euro (16,7 milioane de lei). In 2003, dauna medie pe eveniment se cifra la 367,4 de euro (13,8 milioane de lei).




De ce service-ul e mai scump


CreSterea pretului reparatiilor in service este, indirect, principalul motiv invocat de asiguratori pentru majorarea primelor la politele auto. Aceasta pentru ca un cost marit in service creste in mod direct valoarea daunei, prima de asigurare fiind ajustata in consecinta.


Iulius Kolozsvari, director after sales la Porsche Romania, explica pretul sporit in service prin "explozia de tehnica auto" manifestata in ultimii trei ani. Kolozsvari nu intrevede posibilitatea diminuarii in curand a acestor preturi, din moment ce urmeaza o perioada de investitii semnificative in industrie. "Ne asteapta o perioada grea, pentru ca trebuie facute investitii de logistica pentru servicii. Cresterea orei de manopera in urmatorii trei-patru ani va fi de neevitat", a explicat el. La atelierele de service ale Porsche Romania, ora de manopera costa, in medie, 18 euro, preconizandu-se o crestere pana la 25 de euro in urmatorii ani. Pentru comparatie, in Germania ora de manopera este de 70 de euro.




Ce spun brokerii si asiguratii


Cristian Fugaciu, directorul general al brokerului de asigurari Marsh Romania, a propus o serie de solutii pentru scaderea daunalitatii, cum ar fi imbunatatirea managementului parcului auto al companiilor, infiintarea de firme de lichidatori de dauna si extinderea conventiilor cu service-urile auto.


"In Romania exista foarte putine societati de lichidatori de dauna, spre deosebire de tarile din Vest, unde asiguratorii externalizeaza aceste servicii in  cele mai multe cazuri", a afirmat Fugaciu.


Fugaciu a subliniat necesitatea imbunatatirii managementului parcului auto al companiilor in contextul in care o mare parte a accidentelor rutiere implica masini utilizate in interes de serviciu. "Potrivit unui studiu realizat in Uniunea Europeana, in circa o treime din accidentele rutiere care se soldeaza cu avarii sunt implicate automobile conduse in interes de serviciu", a spus el.


O alta problema ridicata a fost posibilitatea renuntarii la obligativitatea documentelor constatatoare ale Politiei, pentru cazurile de accident usor, si trecerea acestora in sarcina companiilor de asigurare. Nicu Cracea, comisar-sef la Politia Rutiera, a mentionat insa ca desi au existat discutii in cele doua Camere ale Parlamentului, decizia legislativului a fost de a pastra normele actuale in care Politia elibereaza documente constatatoare pentru toate tipurile de accidente rutiere.


Alaturi de brokerii de asigurari, si societatile de leasing au solutii pentru imbunatatirea sistemului. "Spre deosebire de alte tari leasingul este in Romania optiunea favorita pentru finantarea achizitiilor de automobile. Totusi, de cele mai multe ori clientul vede asigurarea ca pe o cheltuiala, si nu ca pe un beneficiu, insa incet si pe piata romaneasca mentalitatea incepe sa se schimbe", a spus Jean Paul De-crock, director general la BRD Soge-lease, divizia de leasing a bancii BRD SocGen.


Printre problemele subliniate de Decrock cu care se confrunta societatile de leasing se numara cazurile relativ frecvente de neplata a primelor de asigurare si faptul ca politele sunt completate de asigurati cu mana si nu electronic. "Completarea de mana a politelor de catre asigurati constituie un risc operational si propunem inlocuirea acestora cu un sistem electronic", a afirmat el. De asemenea, Decrock a propus instituirea unui sistem de debitare automata a conturilor asiguratilor, pentru plata primei.
ioana.leaua@zf.ro ; georgiana.stavarache@zf.ro