Analiză

Viitorul sunt tichetele cadou si beneficiile suplimentare pentru salariati

07.07.2005, 18:57 130

In conditiile in care numarul beneficiarilor nu mai poate creste foarte mult, companiile se orienteaza pe cresterea calitatii serviciilor, sau pe oferirea unor beneficii suplimentare pentru salariati.

Asa au aparut initial tichetele cadou, care au o valoare de emisie de 40 de milioane de euro anual. Varful cererii este sfarsitul anului, cea mai mare parte a tichetelor fiind distribuite inainte de Craciun, insa nici sarbatorile de Pasti sau zilele de 8 Martie si 1 Iunie nu trebuie ne-glijate.

Pentru Hungastro, companie cu sediul in Sfantu Gheorghe, perioada Pastelui catolic a reprezentat un "demivarf de cerere".

Oferta de tichete cadou a companiilor emitente a fost urmata de investitii realizate pentru a usura activitatea departamentelor de resurse umane din cadrul companiilor partenere. De exemplu, Sodexho Pass ofera tichetele de masa in plicuri nominale sigilate, iar Accor Services a ales varianta carnetelelor individuale nominale. Alaturi de acestea, majoritatea companiilor au lansat deja cupoane de discount adresate beneficiarilor directi, in baza carora acestia pot beneficia de reduceri la anumite produse.

"Recent am lansat comanda online pentru clientii nostri, precum si un spatiu dedicat lor, pe site-ul nostru. Accesul clientilor pentru ambele extraservicii se face prin intermediul unei parole securizate", mai spune Adina Popa.

Daca la nivel de tichete de masa compania Accor Services nu a inregistrat o crestere mare a numarului de solicitari, programele bazate pe tichetele cadou au crescut cu peste 80%. "Ne-am concentrat pe servicii noi pentru a intari beneficiile produselor existente. Pen-tru acest an estimam o crestere de 5% a volumului total de emisie (n. red. - valoarea tichetelor de masa vandute), insa programele de tip "incentive", bazate pe tichetele cadou, au inregistrat cresteri peste asteptari", declara Cristina Prelipceanu.

Astfel, firma, de ale carei servicii beneficiaza peste 600.000 de salariati, a inregistrat o crestere de peste 80% a numarului de companii care solicita Ticket Cadou. Daca in martie 2004 doar 3.000 de companii utilizau tichetele cadou emise de Accor Services, luna aceasta numarul companiilor a ajuns la 5.500. O data cu numarul utilizatorilor s-a dublat si numarul magazinelor afiliate la programul Ticket Cadou. De la 9.800 de magazine in martie 2004, luna aceasta numarul lor a ajuns la 17.600. "Peste 30% dintre companiile care primesc tichete de masa au apelat deja si la tichetele cadou", afirma directorul de marketing al companiei.

Ce sunt tichetele de cadouri si de ce sunt atractive? Aceste vouchere sunt hartii de valoare cu un circuit similar tichetelor de masa. Spre deosebire de acestea, un tichet cadou poate avea mai multe valori nominale, care pot fi stabilite de emitent sau de clientii acestuia, nu de catre guvernanti.

Practic, o companie achizitioneaza de la unul dintre emitenti tichetele pe care le ofera angajatilor sau partenerilor de afaceri. Acestia le pot utiliza pentru a cumpara o gama larga de produse precum imbracaminte, bijuterii, cosmetice, jucarii sau telefoane mobile din magazinele afiliate respectivului emitent. Ulterior, magazinele transmit tichetele catre emitent, care le deconteaza.

Pentru companii aceste tichete sunt deductibile fiscal, iar pentru salariati sunt neimpozabile, daca sunt acordate in preajma sarbatorilor de Craciun, Paste, 8 Martie sau 1 Iunie si in limita unui anumit prag.



Vor urma tichetele de vacanta?

Pe langa tichetele deja existente, fiecare firma pregateste si alte servicii, companiile nefiind foarte dispuse sa vorbeasca despre proiectele la care lucreaza.

"Datorita concurentei existente in prezent pe piata, la maximum sase luni de la lansarea unui nou serviciu, majoritatea competitorilor vor avea in portofoliu un serviciu similar", este de parere Adina Popa.

Anul trecut a fost elaborat un proiect de lege care viza acordarea tichetelor de vacanta. Potrivit acestuia, salariatii care doresc sa-si petreaca vacantele in Romania ar putea primi tichete de vacanta, in urma unor varsaminte lunare constituite intr-o perioada intre patru luni si 11 luni.

La randul sau, angajatorul ar trebui sa contribuie lunar la fondul tichetelor de vacanta cu o suma ce nu poate fi mai mare de patru ori contributia lunara a salariatului. La data implinirii perioadei de contributie, la cererea angajatorului, unitatea specializata in acest sens emite tichetele de vacanta nomi-nale. Pana in prezent nu s-a aprobat insa nici o lege care sa reglementeze aceasta situatie.

"Pe piata romaneasca credem ca se vor dezvolta serviciile si pro-dusele care inseamna administrare mai usoara a beneficiilor extra-salariale. Clientii nostri au nevoie de servicii care ii ajuta sa castige timp si sa-si administreze mai usor bugetele", este de parere Prelipceanu.

Fiecare tara are o alta situatie pe piata de munca, iar faptul ca multinationalele prezente pe piata romaneasca au la nivel mondial peste 20 de servicii (de exemplu, consultatii oftalmologice, tichete de medicamente) care insotesc tichetele de masa sau pe cele de cadou, ne determina sa credem ca nu peste mult timp vom asista la aparitia unui serviciu nou.

dana.ciriperu@zf.ro



Cine a intrat pe piata

PiaTa tichetelor valorice este impartita de noua companii. Lideri sunt primele firme care au lansat tichete de masa SodexhoPASS si Accor Services. Fiecare dintre cele doua emite circa o treime din bonurile de masa aflate in circulatie



ACCOR SERVICES (martie 1999): Divizie a grupului hotelier Accor, a lansat in 1999 bonuri de masa sub marca Ticket Restaurant si in 2003 voucherele pentru cadouri Ticket Cadou.



SODEXHOPASS (martie 1999): Divizie a Sodexho Alliance, unul dintre cele mai mari grupuri mondiale din domeniul serviciilor de alimentatie si management. A lansat in 1999 bonurile de masa GustoPASS si in 2003 CadouPASS.



HUNGASTRO (iulie 2000): Numarul trei pe piata, companie infiintata in Sf. Gheorghe, in judetul Covasna, a lansat in 2000 Hungastro Ticket, iar in noiembrie 2003 produsul Hungastro Cadou.



BON APPETIT (iulie 2002): Marca a companiei International Financial Services, cu actionariat de origine turca. Din iulie 2002 sunt pe piata bonurile de masa, iar in octombrie 2003 se lanseaza si tichetele de cadouri.



CHEQUE DEJEUNER (aprilie 2003): O alta divizie a unei companii multinationale, intrata pe piata mai tarziu. In 2003, a lansat atat tichetele de masa, cat si pe cele pentru cadouri, la cateva luni diferenta.



BLU TICKET (aprilie 2003): Companie cu sediul in Timisoara, detinuta de investitori de origine italiana. A lansat tot in 2003 atat bonurile de masa, cat si tichetele de cadou.



PROSERV (octombrie 2003): Firma detinuta de omul de afaceri Andrei Lisinschi, a intrat pe piata la sfarsitul anului 2003.



CUGET LIBER (octombrie 2003): Companie infiintata la sfarsitul lui 2003 in Constanta. In acelasi an au fost scoase pe piata atat tichete de masa, cat si de cadouri.



GFS SERVICES (octombrie 2004): Ultimul actor intrat pe piata, divizie a grupului de firme GFS, care detine, printre altele, supermarketurile Univers''All. In octombrie 2004, compania a lansat atat tichete de masa, cat si de cadou.