Auto

In Europa, noile modele au adus vanzari mai mari

22.12.2004, 00:00 13



In Europa de Vest, vanzarile de automobile au inregistrat luna trecuta o crestere de 9,5%, clientii fiind atrasi de noile modele cat si de reducerile insemnate la preturi, scrie Bloomberg.



Noiembrie a adus 1,14 milioane vehicule vandute fata 1,04 milioane de unitati in perioada similara a anului trecut, conform Asociatiei Producatorilor Europeni de Automobile. Pentru primele 11 luni ale anului, vanzarile au inregistrat o crestere de 1,7%, ajungand la un nivel de 13,5 milioane de unitati.



In ultimii doi ani, vanzarile de masini in Europa nu au inregistrat evolutii semnificative, in contextul unei cresterii economice slabe a zonei euro. Pentru a da un impuls pietei, producatorii au introdus pe piata europeana stimulente si reduceri de preturi in stil american.



"Aceste promotii si-au facut efectul iar piata incepe sa isi revina incet", a declarat Lars Ziehn, analist la WestLB. "Luna trecuta, Volkswagen s-a aflat in centrul atentiei, cu modelele Touareg si Audi A6."



Volkswagen a oferit clientilor francezi discounturi semnificative (in valoare de aproximativ 2.500 de euro/unitate) pentru unele versiuni diesel ale modelului Golf.



In Germania, cea mai mare piata din Europa, vanzarile de automobile noi au crescut cu 11% luna trecuta, ajungand la un nivel de 284.000 de masini. In Franta, a patra piata europeana, s-au vandut 176.090 de unitati, cu 18% mai multe masini fata de luna noiembrie a anului trecut.



Vanzarile Volkswagen au crescut cu 13%, la 219.692 automobile, iar cota de piata a companiei s-a majorat la 19,2% fata de 18,7%, pe seama evolutiilor bune ale marcilor VW sI Audi, crede Adam Jonas, analist al Morgan Stanley. "Piata germana pare sa reactioneze pozitiv la introducerea de noi modele", a precizat acesta.



Marcile Volkswagen au inregistrat o crestere de 15% a vanzarilor (123,821 unitati), Audi 20% (47.714 unitati), Skoda 7,6% (19.933 unitati), in timp ce masinile Seat a inregistrat chiar o diminuare de 3,9% a vanzarilor (27.985 unitati).



DaimlerChrysler, al cincilea producator mondial de automobile, a vandut cu 12% mai mult in Europa (74.670 unitati), in timp ce cota de piata a crescut la 6,5%, de la 6,4%. Introducerea Smart ForFour a contribuit semnificativ la cresterea vanzarilor cu 30% ale acestei marci (12.260 unitati). Pentru modele Mercedes, A-Class-ul a fost "motorul de crestere" al lunii noiembrie.



Producatorii auto nu se asteapta la o evolutie spectaculoasa a pietei pentru urmatorul an, in conditiile preturilor mari la petrrol. Un alt factor important, somajul a atins niveluri record pentru ultimii sase ani, in Germania, iar in Franta maximul ultimilor patru ani.



"Nu avem motive sa credem ca cifrele bune ale lunii trecute constituie un trend pentru anul viitor", a afirmat Ziehn.



BMW, al doilea producator mondial de automobile de lux, a inregistrat de asemenea o majorare a vanzarilor, de 18%, pentru zona Europei, ajungand astfel la 57.576 unitati vandute.



Peugeot si Citroen au vandut cu 6,9% mai mult in noiembrie, insa cota de piata a Peugeot a scazut la 13,3% fata de 13,6%.



In ultimele 15 luni, Fiat a introdus 15 modele, in incercarea de a reveni pe profit, dupa trei ani consecutivi de pierderi. Desi vanzarile marcii au crescut luna trecuta cu 7% (77.166 unitati), compania a pierdut din cota de piata in favoarea producatorilor japonezi si coreeni, printre care Hyundai Motor.



Divizia Kia Motors de la Hyundai, aproape si-a dublat vanzarile, la 16.000 de unitti, in timp ce vanzarile totale ale companiei au crescut cu 34%.



General Motors a anuntat o crestere de 12% a masinilor vandute (108.265 unitati). Cota de piata a companiei a crescut de asemenea, la 9,5%, cele mai binevandute marci fiind Saab si Opel.



dan.zavoianu@zf.ro