Auto

Transportul modern nu se mai rezuma doar la marfuri

05.10.2005, 18:29 116

Intensificarea concurentei pe piata autovehiculelor in general, si pe cea a autocamioanelor in special, i-a determinat pe marii constructori sa focalizeze nu atat pe clienti, cat mai ales asupra afacerilor acestora. Cand inovatiile tehnice nu mai pot face diferenta, atunci cand proiectezi un nou model de camion trebuie sa pui intre prioritati reducerea costurilor si maximizarea veniturilor. Nu este vorba despre costurile de fabricatie si de vanzarile de camioane, ci constructorii trebuie sa caute solutii pentru reducerea cheltuielilor de exploatare ale transportatorului, dar si pentru maximizarea productivitatii vehiculului.

"Clientii vor mai mult decat o noua tehnologie. Ei asteapta de la noi o implicare activa in imbunatatirea afacerilor lor. De aceea, focalizarea pe dezvoltarea afacerilor clientilor nostri reprezinta o componenta naturala, importanta a strategiei companiei", a afirmat Roar Isaksen, presedintele diviziei Volvo Trucks Europe.

Producatorul suedez a dezvoltat recent doua versiuni imbunatatite ale camioanelor produse, FM si FH, care vor fi comercializate si pe piata romaneasca incepand cu luna ianuarie a anului viitor, prin reprezentanta locala Volvo Romania.

Noile camioane Volvo va trebui sa concureze in Romania cu oferta constructorilor Iveco, Mercedes, DAF, MAN sau Roman Brasov. In primele opt luni pe piata locala s-au vandut peste 4.500 de autovehicule de peste 3,5 tone (inclusiv autobuze), potrivit datelor APIA.

Investitiile ocazionate de dezvoltarea noilor versiuni FM si FH au fost de 300 de milioane de euro, potrivit oficialului Volvo.

O data cu dezvoltarea noilor modele de autocamioane FH, pentru transport international, si FM, folosite in domeniul constructiilor si pentru distributie regionala, constructorul suedez si-a extins si pachetul de servicii destinat operatorilor de transport.

Cele doua modele au fost echipate cu motoare din gama D13A si D9B. Volvo a dezvoltat un propulsor complet nou de 12,8 litri pentru noile variante Volvo FH si Volvo FM. Motorul D13A este mai usor decat predecesorul D12D, dar este mai puternic si mai eficient. Cuplul maxim variaza intre 2.000 si 2.500 Nm, in functie de tipul de motor.

D13A este disponibil in patru variante de putere: 400 cp, 440 cp, 480cp si 520 cp (acesta din urma numai pentru gama FH). Compania spune ca propulsoarele din aceasta categorie sunt mai robuste si au o fiabilitate operationala mai ridicata. Intervalul la care se realizeaza schimbarea uleiului a fost extins pana la 100.000 de km sau un an si implicit au fost redusi timpii de stationare in service si costurile suportate de transportatori.

Noua generatie D9 cuprinde motoare mai puternice si la turatii mai ridicate. D9B ofera o putere mai mare de tractiune in raport cu greutatea sa. De asemenea, are o acceleratie mai rapida si se conduce mai usor, chiar si pe drumuri in urcare. D9B a fost proiectat in trei versiuni, cel de 300 cp, 340 cp si 380 cp. Sistemul de siguranta activa cuprinde o noua generatie ACC (Control adaptiv al vitezei de croaziera), disponibila intr-o varianta care integreaza si frana de serviciu. Sistemul monitorizeaza permanent distanta fata de vehiculul din fata cu ajutorul dispozitivului radar.

Alte elemente ale sigurantei active includ franele cu discuri controlate electronic, programul electronic de stabilitate (ESP) si programul de avertizare pentru frana de mana. Pentru a evita riscul unor accidente provocate de faptul ca soferul uita sa traga frana de mana atunci cand opreste motorul a fost introdus un sistem de avertizare audio si luminos care transmite semnale de avertizare atunci cand frana de mana nu a fost activata.

Vizibilitatea la volan a fost imbunatatita, iar optional a fost introdusa o oglinda pentru asistenta la parcare plasata in dreapta soferului, cu ajutorul careia soferul poate aseza partea din fata a camionului cu o precizie de cativa centimetri. In noua cabina au fost extinse spatiile de depozitare si a fost imbunatatit iluminatul interior.

In ceea ce priveste siguranta pasiva, Volvo a prevazut camioanele cu echipamente standard precum centura de siguranta cu prindere in trei puncte, coloana de directie deformabila, materiale care atenueaza socurile si materiale textile ignifuge. Airbag-ul pentru sofer este optional.

In primavara anului viitor, Volvo va furniza propulsoare care vor intruni standardele de emisii Euro 4 si Euro 5, ce vor intra in vigoare in UE incepand cu 2006, respectiv 2009. Tehnologia SCR (Reductie Catalitica Selectiva) va permite ca standardele de mediu sa fie atinse fara a compromite performanta motorului. In plus, cresterea eficientei la combustie la noile propulsoare ajuta la reducerea consumului de carburant.

Tehnologia SCR implica injectarea unui amestec de uree si apa cunoscut ca AdBlue in gazele de esapament ceea ce duce la transformarea oxidului de azot in azot si abur. Pentru standardele Euro 4, este necesara o proportie de 3-4% de AdBlue la volumul de motorina, iar pentru Euro 5, proportia creste la 5-7%.

Cea mai recenta generatie de sisteme automate de schimbare a treptelor de viteza, I-Shift, a fost imbu-natatita si a devenit mai silentioasa, mai mica si mai usoara. I-Shift este disponibila in patru variante, pentru diferite tipuri de aplicatii: Standard, Distributie & Constructii, Transport de cursa lunga & Economie de combustibil si Transporturi grele. Fiecare program cauta sa optimizeze consumul de carburanti, in functie de profilul operatorului de transport. marius.anton@zf.ro