Bănci și Asigurări

Companiile mici de leasing au de a ales intre capitalizare sau moarte lenta

Companiile mici de leasing au de a ales intre capitalizare sau moarte lenta

Peste jumatate din masinile noi de import vandute in fiecare an sunt finantate prin leasing

20.10.2006, 19:30 25

Normele privind reglementarea activitatii institutiilor financiare nebancare (IFN), care vor intra in vigoare saptamana viitoare, vor aduce o stratificare a jucatorilor din piata leasingului, cei mai afectati fiind jucatorii mici.
"Noua legislatie a facut companiile mici de leasing sa se gandeasca la capitalizare si sa isi puna la punct organizarea structurii interne, in special a echipelor de analiza si audit. Este posibil ca unele sa isi inghete activitatea si sa astepte scadenta contractelor in derulare, sa isi vanda activele sau sa fuzioneze", a declarat Septimiu Postelnicu, presedintele Asociatiei de Leasing si Servicii Financiare Nebancare (ALB).
El spune ca anul 2007 va veni si cu alte provocari din partea cadrului legislativ, al cadrului fiscal, care va ingreuna odata in plus activitatea firmelor mici.
Noile norme privind activitatea IFN-urilor aduc mai multe modificari legislative precum nivelul minim al capitalului social al IFN-urilor, organizarea ca societati pe actiuni si criterii minime de pregatire a managerilor, modificari care vor avea impact si rezultate diferite asupra societatilor de profil din piata.
"Companiile mari de leasing au inteles care sunt cerintele pachetului de legi, si s-a format deja un anume ritm de raportare, asa ca nu ar trebui sa existe impedimente in reamenajarea pietei", a adaugat Postelnicu.
Dupa parerea sa, repozitionarea companiilor de leasing prin fuziuni si achizitii, urmata de stabilizarea segmentului, este in beneficiul pietei financiare care tinde astfel spre o uniformizare din perspectiva organizarii interne, adica asa cum se intampla pe pietele mature din vestul Europei.
Uniformizarea sistemului nu va fi doar de ordin structural, ci si metodologic, cred reprezentantii societatilor de leasing.
"Piata nu are decat de castigat. Reglementarile sunt impuse nu numai pentru reglementarea pietei, ci si pentru alinierea la cadrul legislativ european", sustin reprezentantii ALB.
Piata leasingului a inregistrat in acest an o crestere importanta, de 24%, la nivelul asteptarilor initiale ale jucatorilor din piata. Astfel, 2006 va marca pentru prima data trecerea pietei de leasing de pragul de 2,5 mld. euro, spune Postelnicu. O cota de peste 60% din piata de leasing este detinuta de companiile membre ale ALB - 17 societati de tip IFN si trei societati de creditare.
La nivelul pietei de leasing, cea mai mare parte a cererii s-a bazat in acest an, la fel ca si in trecut, pe segmentul autoturismelor.
Astfel, dupa prima jumatate a aecstui an, spune Postelnicu, masinile reprezentau 64% din totalul contractelor incheiate de companiile de leasing fata de 82% in anul 2005. In schimb, a crescut puternic cota de piata a echipamenteor industriale, cele pentru constructii si a leasingului imobiliar. De altfel, aceste segmente vor sta la baza cresterilor viitoare ale pietei leasingului, spun analistii.
"Leasingul, incetul cu incetul, se reorienteaza catre investitii, echipamente si proiecte imobiliare. Dezvoltarea segmentului se face prin dezvoltarea consumului si a creditului ipotecar, care va sustine leasingul si asigurarile, si dezvoltarea sectorului bancar ca viziune corelata", a declarat Varujan Vosganian, presedintele Comisiei de buget-finante din cadrul Senatului.
Piata de leasing ar putea ajunge in urmatorii ani la 5-6 mld. euro, potrivit estimarilor din domeniu, insa doar in conditiile in care si celelalte segmente ale pietei se vor dezvolta la nivelul leasingului auto.