Bănci și Asigurări

Isarescu: Adeverintele false de venit, o industrie

30.06.2008, 18:59 18

Creditele acordate pe adeverinte de salariu false au ajuns sa-l ingrijoreze chiar si pe Mugur Isarescu, guvernatorul BNR, dupa ce mai multi bancheri comerciali au aratat in trecut ca tentativele de frauda au crescut ingrijorator.
"Obiceiul contrafacerii adeverintelor de venit a ajuns in unele judete o adevarata industrie", a atentionat Mugur Isarescu.
Guvernatorul a criticat practica bancilor, care in lupta pentru atragerea de clienti si acapararea de cote de piata au ajuns sa reduca foarte mult verificarile la acordarea creditelor. "Exista produse de creditare fara niciun fel de control, dai 5.000 de euro, iar datornicul dispare. Poate ca la sfarsitul anului raportezi cifre frumoase, dar daca imprumutul nu este acordat pe baze solide, va aduce probleme", afirma Isarescu.
Reactia BNR continua astfel un sir de semnale de alarma venite initial chiar din partea bancilor comerciale. La inceputul anului, OTP Bank - filiala locala a celui mai mare grup financiar maghiar si care crescuse in anii trecuti agresiv pe partea de retail- a decis sa suspende acordarea de credite de consum fara garantii reale in 14 dintre sucursalele sale. Laszlo Diosi, directorul general al bancii, explica atunci ca in acele locatii s-a constatat un numar foarte mare de tentative de frauda, dar recunostea totodata ca exista probleme si in ceea ce priveste pregatirea personalului. Sorin Popa, directorul general adjunct al BRD-SocGen - a doua mare banca din sistem -, a tras un semnal de alarma in luna mai, aratand ca fraudele au ajuns sa dea batai de cap mai mari bancherilor decat creditele neperformante. Popa a afirmat ca Politia nu mai reuseste sa controleze fenomenul, fie ca este vorba de retelele de falsificatori de adeverinte, fie de atacurile prin internet.
Acum, Mugur Isarescu spune ca bancile trebuie sa renunte la creditele acordate foarte usor - "doar cu buletinul". In alta ordine de idei, guvernatorul a atentionat bancherii ca trebuie sa fie mai atenti la selectarea clientilor, dar si la explicarea produselor, pentru a evita situatiile in care acestia intra in incapacitate de plata. "Nu este vorba daca romanul este bun sau rau-platnic. Cand omul nu mai are bani, nu mai plateste rata."