Bănci și Asigurări

Leasingul ramane de baza pentru majorarea pietei asigurarilor

23.02.2005, 00:00 25

In anul 2004, contractele de leasing auto de circa 1,5 miliarde euro au contribuit la subscrierea unui volum de circa 80 milioane euro in prime pentru asigurari casco, iar leasingul va ramane si in urmatorii ani una din pietele de baza pe care se va sprijini cresterea industriei asigurarilor.



In conformitate cu actuala legislatie romaneasca, leasing-ul nu este recunoscut ca serviciu financiar, desi ar trebui, a spus Adriana Ahciarliu, secretar general al Asociatiei de leasing bancar (ALB), la conferinta Asigurari-leasing-banci, organizata la inceputul acestei saptamani de Media XPrimm.



Companiile de leasing sunt tratate ca societati comerciale si ca atare aplica taxa pe valoare adaugata ratelor platite de utilizatori. Potrivit lui Romeo Jantea, presedinte-director general al BCR Asigurari, "leasing-ul ar trebui sa fie scutit de TVA, ca orice serviciu financiar".



Cu atat mai mult cu cat, a afirmat directorul general al BCR Asigurari, "dezvoltarea pietei de leasing este un motor pentru dezvoltarea pietei asigurarilor".



Ceea ce lipseste in prezent pietei leasingului din Romania este in primul rand legislatia adecvata. Definitivarea aspectelor de ordin legislativ va avea ca rezultat, sustine Paul Mitroi, directorul general al Comisiei de supraveghere a asigurarilor, pe langa sporirea calitatii produselor de leasing, "cresterea gradului de concentrare si a concurentei intre actorii care vor ramane pe piata", precum si extinderea gamei de produse oferite in leasing.



O directie ar fi, apreciaza directorul general al BCR Asigurari, contractul de leaseback (n.r.-vanzarea unui bun si apoi preluarea lui de catre vanzator in regim de leasing), care "va inflori in Romania".



In context, s-a ridicat problema daca este corect pentru o companie de leasing sa impuna ca partener o anumita societate de asigurari in contractele pe care le incheie cu utilizatorii sau nu.



In timp ce organismele de supraveghere ale pietei sau de concurenta ar putea percepe acest fapt ca o incalcare a principiilor liberei concurente, reprezentantii pietei financiare vad altfel situatia. In definitiv, societatea de leasing detine proprietatea bunului dat in leasing pana dupa plata ultimei rate, avand deci tot dreptul sa se protejeze cum crede de cuviinta.



"E normal ca societatile de leasing sa-si selecteze companiile de asigurari cu care lucreaza", a sustinut Romeo Jantea. "Orice societate trebuie sa lucreze pentru actionari", a explicat el.



Pe de alta parte, sustine Bodgan Andriescu, presedintele Uniunii Nationale a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari din Romania (UNSICAR), "sunt foarte putine societati de leasing care impun o anumita polita".



Deocamdata piata romaneasca de leasing este dominata de leasing-ul auto. Astfel, datele ASLR (Asociatia Societatilor de Leasing din Romania) arata ca leasingul auto reprezinta aproximativ 90% din volumul total de contracte, in timp ce, in statisticile ALB (Asociatia de Leasing Bancar), acest segment reprezinta 69% din volumul de contracte. Potrivit studiului, finantarea prin leasing este preferata mai ales pentru autoturismele de import, in special pe segmentul de lux, cu preturi peste medie. Acestea au fost vandute in proportie de peste 90% in regim de leasing. Si pe piata romaneasca a asigurarilor, asigurarile auto au cea mai importanta pondere. ioana.leaua@zf.ro