Business Hi-Tech

Afacerile Microsoft pe piata romaneasca au crescut cu 30%

08.12.2004, 00:00 19

Microsoft Romania a inregistrat o crestere a cifrei de afaceri cu 30% in anul calendaristic 2004, comparativ cu anul trecut, cresterea medie in cei 8 ani de existenta a filialei locale situandu-se la aproximativ 60%, au anuntat oficialii companiei.
Microsoft Romania a inregistrat anul trecut, conform regulilor de contabilitate romanesti, o cifra de afaceri de 348 miliarde de lei (aproximativ 9 milioane de euro, la cursul actual), indica site-ul Ministerului Finantelor. Pentru ca, fiind reprezentanta, nu are dreptul de a comunica cifre absolute privind bilantul, Microsoft Romania a precizat doar valoarea veniturilor din servicii pe 2004, de 2 milioane de dolari (1,48 milioane de euro).
Microsoft s-a dezvoltat considerabil pe piata romaneasca in ultimii 8 ani, a apreciat noul responsabil pentru afacerile din Romania, directorul executiv Ovidiu Artopolescu. ?In ?96, oamenii din filiala noastra incapeau intr-o poza facuta de la o distanta de 2 metri. Acum suntem 55 de persoane", a spus el.
In ultimul timp, Microsoft a inceput sa se concentreze mai mult pe afacerile cu segmentul intreprinderilor mari, care a reprezentat si principala resursa a evolutiei inregistrate in 2004, cu o crestere de 63%, a spus Artopolescu. Sectorul intreprinderilor mici si mijlocii a crescut si el cu 15% in acest an.
Pe categorii de produse, cea mai mare crestere a inregistrat-o divizia de servere (68%), aceasta fiind urmata de produsele din gama Windows Client si de cele din gama Office si aplicatii pentru productivitate, care au crescut cu cate 20%.
Oficialii Microsoft au apreciat ca potentialul de crestere al pietei romanesti de IT este foarte ridicat, citand un studiu Gartner din ianuarie 2004 care claseaza Romania pe locul trei in regiune, din acest punct de vedere, dupa Rusia si Polonia.
In schimb, in ceea ce priveste maturitatea infrastructurii IT, ?Romania mai are mult de progresat", a spus Artopolescu, mentionand ca lideri in regiune sunt tarile care au intrat in Uniunea Europeana anul acesta.
Fostul sef al Microsoft Romania, Silviu Hotaran, acum responsabil pentru intreaga regiune a Europei de sud-est, a apreciat ca Romania reprezinta un punct central de interes pentru Microsoft in regiune. Mai ales ca aproximativ 38% din cifra de afaceri obtinuta in Europa de sud-est provine din Romania. Pietele din aceasta parte a Europei, aflate in dezvoltare, aduc 15% din cifra de afaceri a zonei EMEA (Europa, Orientul Mijlociu si Africa), insa reprezinta jumatate din totalul cresterii pe aceasta zona, a spus Hotaran. El are acum in grija, in Europa de sud-est, un numar de noua tari: Romania, Bulgaria, Moldova, Macedonia, Albania, Serbia si Muntenegru, Bosnia Hertegovina, Croatia si Slovenia.
Plecat de la conducerea filialei romanesti a Microsoft in vara acestui an, Hotaran a vorbit si despre experienta mutarii pe un post in care detine un alt gen de responsabilitati. ?Trebuie sa invat lucruri noi si sa uit lucruri care mi-au intrat deja in reflex". In urma schimbarii, este normal sa apara o oarecare stare de disconfort, spune el, adaugand ca are doua motive pentru asa ceva: mai intai, extrema diversitate a tarilor de care este responsabil si, in al doilea rand, viteza cu care trebuie sa-si comute atentia de pe o piata pe alta. ?O zi sunt la Skopje, doua la Ljubljana, apoi am plecat la Belgrad".
Hotaran a adaugat ca Microsoft ar putea incerca in Romania noi modele de business, aceasta fiind una din cele mai dezvoltate piete din regiune. Astfel, daca software-ul ar fi comercializat in schimbul unui abonament lunar, clientii ar beneficia de un model de tip ?platesti cat consumi", a spus el. Un prim produs care ar putea intra in acest nou model este sistemul de operare Windows. Plata unui abonament ?ar convinge oamenii de valoarea software-ului ca serviciu si de importanta de a detine un software legal", a mai spus Hotaran. mihai.musatoiu@zf.ro