Business Hi-Tech

Apelurile internationale suna a zeci de milioane

19.05.2004, 00:00 13



Nu demult un cunoscut imi spunea incantat: "Am fost la un hypermarket si am gasit la raft o gramada de cartele pentru convorbiri in strainatate". Impresionat, chiar m-a sfatuit sa trec pe acolo, in caz ca voi avea vreodata nevoie sa vorbesc cu prietenii sau cu rudele din afara granitelor.



Acesta nu este un caz singular. Extrapoland se poate spune ca, la aproape 17 luni de la liberalizare, pe piata de comunicatii fixe cea mai evidenta schimbare este tocmai inmultirea exponentiala a ofertelor pentru apelurile internationale si totodata ieftinirea lor.



Cui i-ar fi venit sa creada ca vom ajunge sa vorbim zece minute in Statele Unite, spre exemplu, cu un singur dolar? Sau cu un euro, in functie de operator.



Cate minute s-au vorbit anul trecut cu strainatatea? Cati bani au adus aceste convorbiri operatorilor si mai ales carora dintre ei?





Castigatori la puncte: cei mari si cei dintai



"Pana de curand, liberalizarea pietei s-a concretizat practic doar prin deschiderea segmentului de convorbiri internationale. Principalul fenomen pe aceasta piata a fost presiunea mare a jucatorilor pietei asupra preturilor, astfel incat prin scaderea lor acestia sa isi majoreze cota de piata", spune Ovidiu Ghiman, director comercial la RDS, divizie din cadrul grupului de comunicatii RCD&RDS.



Avantajati par a fi insa tot marii operatori si cei care au intrat in general primii pe piata. Nu a fost insa si cazul RomTelecom care a reactionat prea tarziu la schimbarile de pe piata reducandu-si in cele din urma tarifele pentru convorbirile internationale dar ramanand inca peste multe alte oferte.



"Pe o pozitie buna se afla ISP-urile (furnizorii de servicii Internet - n.r.) care au un avantaj competitiv in ceea ce priveste oferirea serviciilor de telefonie VoIP (voice over IP), deoarece au o baza foarte mare de clienti si retele mari de dealeri", apreciaza Mihai Batraneanu, presedintele PCNET, firma care a lansat anul trecut, chiar pe 1 ianuarie, primele cartele prepaid pentru convorbiri internationale.



Pentru ca investitia initiala nu a fost prea mare pentru a intra pe acest segment de piata, nu a fost greu deloc nici pentru marii operatori de cablu sa profite de liberalizarea acestui sector.



"Era de asteptat ca aici sa se duca in sus cel mai tare piata. Marginile operatorilor existenti care au oferit servicii pentru apeluri internationale inainte de 1 ianuarie 2003 erau foarte mari. Lucrul acesta a permis, o data cu tehnologia VOIP, ca operatorii sa intre cu margini convingatoare, dar totusi sub operatorii traditionali", explica Dinu Malacopol, director executiv la Astral Telecom, acest fenomen.



Pe de alta parte, privind la nivelul industriei nu exista o elasticitate foarte mare a preturilor, adauga oficialul. Firmele care au nevoie sa sune in strainatate o fac la orice pret, fie ca el este de 40 de centi pe minut sau de 10 centi. In segmentul rezidential elasticitatea este mai mare dar piata e mai mica. "Exista tari unde este mai ieftin de sunat din Romania decat de acolo aici. Ca volum, cred ca piata a crescut cu aproximativ 30% in 2003 fata de 2002", afirma Malacopol. Volumul este echivalent cu numarul total al minutelor de convorbiri internationale cu originare din Romania (apelurile sunt efectuate din tara si au ca destinatie alta tara)



In opinia oficialului, inainte liberalizarea de la 1 ianuarie 2003, se vorbeau anual aproximativ 180 de milioane de minute catre exterior. In 2003, traficul a crescut la aproximativ 240 de milioane de minute, la nivelul tuturor operatorilor, de telefonie fixa si mobila.



"Din aceste minute probabil ca pe undeva pe la 180-200 de milioane sunt minute generate prin operatorii mari. Vorbim aici de RomTelecom si operatorii mobili iar restul sunt generate prin VoIP de catre firme mai mici, pe cartele preplatite", spune Malacopol. Cifrele acopera atat piata corporate cat si pe cea rezidentiala.





Preturile scad dar traficul nu creste prea repede



Se poate observa chiar si cu ochiul liber ca, in ciuda scaderii puternice a preturilor (spre exemplu, poti vorbi acum cu Statele Unite la tarife de 9-15 centi pe minut in loc de peste un dolar inainte de liberalizare), traficul nu a avut o evolutie la fel de spectaculoasa.



"Scaderea preturilor nu a dus, inca, la o crestere semnificativa a volumului traficului international", este de parere si Ovidiu Ghiman de la RDS.



Pe un consumator casnic un minut vorbit cu cineva din strainatate il costa aproximativ zece centi. "E vorba aici de cele 40-60 de milioane de minute vorbite de pe cartele VoIP. Pentru partea cealalta, uitandu-ne la tarifele operatorilor, probabil ca media ar trebui sa fie pe la 20-30 de centi pe minut", precizeaza Dinu Malacopol.



Dupa sumare calcule efectuate pa baza acestor informatii ajungem la concluzia ca, in 2003, operatorii mai mici au incasat 4-6 milioane de dolari prin vanzarea de cartele prepaid pentru apeluri internationale si pana in 60 de milioane din serviciile de originare a convorbirilor externe altfel decat prin cartele prepaid.



"Estimam ca pana in prezent, de la inceputul anului 2003, in Romania s-au vandut cartele preplatite pentru convorbiri internationale in valoare de aproximativ trei milioane de dolari. Credem ca traficul international va creste gradual o data ce operatorii alternativi de telefonie fixa vor oferi servicii complete (telefonie nationala si internationala) la tot mai multi utilizatori", apreciaza Ovidiu Ghiman.





Se cauta Europa de Vest



La PCNET, foarte activi s-au dovedit a fi consumatorii individuali. "Rezultatul a fost ca, din totalul de aproximativ un milion de minute originate pe luna prin reteaua PCNET, 65-70% sunt realizate de pe cartele prepaid", spune Mihai Batraneanu.



In 2003, PCNET a vandut peste 200.000 carduri prepaid, iar pe segmental de business are aproximativ 600 de clienti. "Din analizele noastre se prefigureaza o dublare a acestor indicatori in 2004", adauga oficialul.



Spre deosebire de PCNET, RDS ca si Astral Telecom s-au concentrat mai mult pe segmentul corporate.



"Prima oferta de servicii de telefonie RDS.TEL s-a facut catre clientii din sectorul de afaceri care deja utilizau serviciile de acces Internet, comunicatii de date si continut de la noi. In acest moment numarul clientilor de acest tip depaseste 4.000", afirma Ghiman.



Astral, la randul sau, considera ca detine pana la 5% din piata apelurilor internationale. Cu alte cuvinte, prin reteaua companiei se genereaza anual aproximativ 12 milioane de minute in convorbirile catre exterior.



Cat despre destinatiile favorite, multi spun ca, de la liberalizare si pana acum, au fost la mare cautare tarile din Europa de Vest, Statele Unite si Canada.



"Europa de Vest a avut cea mai mare cautare si motivele sunt foarte simple: piata americana este destul de competitiva si atunci, a suna de acolo incoace, este oarecum mai ieftin decat invers pe cand in Europa de Vest nu exista o asemenea concurenta. La toate acestea se adauga si fenomenul social de migratie a fortei de munca si tendinta firmelor romanesti de a face afaceri tot mai mult cu societatile din Uniunea Europeana", spune Dinu Malacopol.





Broadband-ul urca si el, dar cu greu



Saltul pe care l-a facut sectorul telefoniei internationale nu se regaseste si in domeniul Internetului in banda larga. Am fi tentati cu totii sa spunem ca aici nu s-a liberalizat nimic, nu-i asa?



Si totusi, in alte tari, broadband-ul este unul dintre cele mai importante fronturi pe care se duce batalia intre operatorii de comunicatii.



"Pe partea sectorului de afaceri, piata este in continuare in crestere, dar nu atat de vertiginoasa ca in perioada 1998-2002", este de parere Ovidiu Ghiman.



Insasi definitia Internetului in banda larga e greoaie. Unii spun ca broadband inseamna conexiuni de peste 2 Mbps. Altii reduc limita inferioara la 128 kbps.



Daca e sa luam in calcul ultima varianta, "piata de broadband in Romania are acum o crestere intre 30 si 50%", afirma Dinu Malacopol. Reprezentantul Astral mai apreciaza ca valoarea pietei broadband la nivel rezidential este de sub zece milioane de dolari in timp ce, la nivel corporate, se poate vorbi de sume cuprinse intre 50 si 70 de milioane de dolari. Aici se inregistreaza de altfel si cea mai rapida crestere. Consumatorii individuali (casnici) se orienteaza insa mai mult catre viteze mai mici, de sub 128 kbps, furnizate de serviciile operatorilor de cablu TV.



RDS este mai pesimist. "In 2003 estimam ca valoarea pietei broadband a fost de aproximativ 45 milioane de dolari si ca in 2004 acesta va creste la 50-52 milioane de dolari", apreciaza Ovidiu Ghiman.



Indiferent insa daca piata este de 40, 50 sau 70 de milioane de dolari, cert este ca momentul saturarii ei este inca departe.



"Previzionam continuarea trendului ascendent in 2004. Ca urmare, PCNET si-a fixat ca obiectiv pentru 2004 dublarea numarului de abonati care sa foloseasca pachete complexe de servicii, inclusiv voce, date si hosting ", explica Batraneanu. In 2003 aproximativ 65% din veniturile PCNET au provenit din segmentul broadband - servicii ADSL (linii inchiriate) si wireless (prin unde radio), procent echivalent cu venituri de aproximativ 4,3 milioane de dolari.



La Astral, divizia de Internet, transmisiuni de date si, mai nou, telefonie a contribuit anul trecut cu 25% la cifra de afaceri a companiei.
iuliana.cerchez@zf.ro