Business Hi-Tech

Cine va canta mai bine la anul?

23.12.2004, 00:00 14

Anul se incheie cu rezultate financiare spectaculoase pentru industria muzicii digitale, insa marii jucatori planuiesc deja viitorul si se contrazic puternic pe tema celei mai bune strategii de marketing a anului 2005: plata la bucata sau prin abonament?
In ciuda succesului fenomenal de anul acesta, cand a vandut 200 de milioane de melodii digitale si aproape 4 milioane de playere iPod, Apple este tinta criticilor principalilor rivali, printre care Napster, Microsoft si Yahoo, care au idei diferite despre acest business, scrie presa internationala.
Napster, compania care s-a reorientat catre downloadul legal de muzica dupa ce a fost tarata prin tribunale ani de zile de casele de discuri si chiar celebre formatii muzicale, a lansat acum o disputa mediatica prin care sustine ca, in viitor, muzica se va vinde nu la bucata, asa cum face Apple, ci prin abonament.
Ideea unei plati lunare este sustinuta si de Microsoft si Yahoo. Insa pana una alta, Apple este lider autoritar atat pe piata melodiilor cat si pe cea a playerelor, iar specialistii se asteapta ca piata sa fie influentata in continuare de strategiile agresive de marketing ale companiei lui Steve Jobs.
Totusi, Chris Gorog, presedinte si director executiv al Napster, este convins ca oamenii nu vor continua prea mult timp sa plateasca echivalentul unui dolar pentru a cumpara o melodie digitala, scrie USA Today. Gorog ofera o alternativa proprie. Utilizatorii serviciului Napster au acces nelimitat la o colectie de 700.000 de melodii in schimbul sumei de 9,95 dolari pe luna.
Problema este ca in momentul cand cineva doreste sa mute melodiile pe un player portabil sau pe un CD, trebuie sa plateasca o taxa suplimentara de 1 dolar pe melodie. Acesta este si motivul pentru care modelul de business prin abonament nu a fost adoptat masiv de utilizatori pana acum, spun specialistii.
Insa seful Napster crede ca acest lucru se va schimba radical anul viitor. Iar gigantul software Microsoft este de aceeasi parte a baricadei, sprijinind initiativa cu o idee noua.
Specialistii Microsoft au dezvoltat anul acesta un program care permite transferarea melodiilor descarcate de pe Internet pe un player portabil, cu garantarea respectarii drepturilor de autor. Pentru 5 dolari in plus pe luna, abonatii Napster pot sa-si transfere toate melodiile din colectia online de 700.000 de melodii pe propriul player digital. Le pot ascultat de ori de cate ori doresc, atata timp cat continua sa plateasca abonamentul lunar.
Neajunsul major al tehnologiei este insa ca nu functioneaza si pe iPod-urile de la Apple, cele mai raspandite in randul consumatorilor, comenteaza USA Today. De fapt, lista de playere compatibile este deocamdata foarte restransa. Totusi, specialistii spun ca, dupa ce tehnologia va fi imbunatatita si promovata puternic, s-ar putea ca modelul de business sa prinda la public.
Si Yahoo sustine ideea abonamentului lunar. "Sa vinzi melodii digitale pentru 99 de centi bucata nu e o idee profitabila nici pentru noi, nici pentru clientii nostri", a spus Dave Goldberg, seful diviziei de muzica a Yahoo, care include si magazinul de muzica MusicMatch. "Avem o multime de melodii cerute pentru download. Dar asta nu ne aduce multi bani".
Specialistii citati de USA Today confirma ideea. In cazul unui abonament de 9,95 dolari, profitul companiei este de aproximativ 4 dolari pe abonat. In cazul platii la bucata, compania vireaza casei de discuri sau artistului 65 din cei 99 de centi, pretul la care se vand in general melodiile, dupa care trebuie sa-si mai acopere si diverse costuri, ramanandu-i un profit infim. Infim, dar inmultit cu sute de milioane de melodii vandute, a fost de ajuns ca sa impuna Apple ca lider autoritar pe piata. Cel putin deocamdata. mihai.musatoiu@zf.ro