Business Hi-Tech

Cu gandul la un miliard de PC-uri

18.08.2004, 00:00 19



Un miliard de utilizatori de PC-uri pana in 2010 ! Aceasta este afirmatia lansata recent de catre oficialii Microsoft si sustinuta de analistii pietei de IT&C. In acest moment numarul de utilizatori de PC-uri la nivel mondial este estimat la o valoare cuprinsa intre 660 si 670 de milioane. Pentru a ajunge la aceasta cifra, industriei IT&C i-a luat 20 de ani, asa cum comenteaza Steve Ballmer, CEO Microsoft intr-un e-mail adresat angajatilor.



Analistii apreciaza ca rolul principal in cresterea numarului de utilizatori va reveni in principal accelerari ritmului de adoptare a tehnicii de calcul in regiuni geografice precum China, Rusia, Africa, America de Sud si India. Scopul producatorilor de hardware si software este de a profita de aceasta crestere si de pietele emergente si de a genera profituri, insa apectele pe care le presupune acest obiectiv nu sunt deloc simple.





O tendinta inevitabila



Pragul de 1 miliard de utilizatori va fi atins cu siguranta si poate chiar mai devreme de 2010. IDC estimeaza ca in acest an se vor produce aproximativ 152 de milioane de PC-uri si ca acest numar va creste in perioda urmatoare. Nu toate aceste PC-uri vor ajunge la utilizatori noi, deoarece necesitatile de upgrade sunt din ce in ce mai mari. Majoritatea PC-urilor achizitionate in perioada 2000 - 2001 sunt deja depasite moral si companiile, fortate de noile cerinte software, se vad nevoite sa inlocuiasca numeroase sisteme. De altfel upgradeul este principalul factor ce genereaza cresteri ale vanzarilor de PC-uri pe pietele deja consacrate. Cresterea numarului de PC-uri vandute la nivel mondal inregistrata in Q2 2004 fata de 2003 a fost de 13,3%, iar la nivelul EMEA a atins chiar 15%. In acelasi timp s-a constat si o migrare a utilizatorilor catre notebook-uri, vanzarea acestora inregistrand cresteri semnificative. In ceea ce priveste producatorii, Dell continua sa ocupe primul loc pe piata internationala si pe cea americana atingand pentru Q2 un market share de 16,5% fata de 15,3% in aceeasi perioada a anului trecut. HP controleaza 14,3% din piata internationala, comparativ cu 14% in 2003, urmat de IBM, a carui cota de piata a crescut la 5,9% de la 5,7% in 2003.



Chiar si daca numai jumatate din PC-urile nou produse anual vor ajunge la utilizatori noi, IDC considera ca numarul utilizatorilor va creste la 1,2 miliarde pana la finalul lui 2009, o crestere de 79% in sase ani.



Si analistii de la Gartner confirma acest ritm de crestere. Daca la finalul anului 2003 existau conform estimarilor Gartner, 631,8 milioane utilizatori in anul 2004 acestia au ajuns deja la 661 milioane. In opinia analistilor finalul anului 2008 va insemna 953 de milioane de utilizator, pragul de un miliard urmand a fi atins in decursul anului 2009. Cu toate ca cifrele sunt impresionante, rata anuala de crestere este de numai 8%. Statisticile si aprecierile ar putea fi insa surclasate, tinand cont de faptul ca desi impresionanta cifra de 1 miliard nu reprezinta decat aproximativ 14% din totalul populatiei mondiale.





Prima consecinta: pretul



O data cu cresterea numarului de utilizatori, pretul cu care va putea fi achizitionat un PC va deveni un obiectiv important pentru producatori. In acest moment pretul mediu al unui PC fara monitor este estimat la 350 de dolari. O suma destul de mica, dar trebuie tinut cont ca venitul pe cap de locuitor in multe din tarile ce compun zonele geografice de la care se asteapta sa genereze noi utilizatori este destul de scazut. Din aceasta cauza multi dintre utilizatorii estimati pentru 2010 nu vor ajunge sa detina propriul PC, chiar daca vor avea cunostintele necesare de operare.



De altfel pentru a putea genera profituri pe piete cum ar fi China si Rusia, producatorii de tehnica de calcul trebuie sa se orienteze catre o oferta cat mai apropiata de specificul local. Acesta este de fapt si unul dintre motivele datorita carora, oricat de tentante par aceste piete nu sunt inca multi jucatori dispusi sa riste pe termen lung.



De exemplu, compania Microsoft resimte deja problemele pe care le genereaza discrepantele de pret, pe care trebuie sa le acepte pentru a deveni competitiva pe aceste piete. HP vinde desktopuri in China care au preinstalat Windows sau Linux. O verificare sumara a preturilor indica faptul ca un astfel de sistem cu Linux se vinde la un pret mediu de 700 de dolari, in timp ce pentru versiunea Windows XP se adauga inca aproximativ 60 de dolari. De altfel si Dell a permis vanzarea unitatilor sale de calcul in China impreuna cu o versiune locala de Linux, Red Flag si chiar unele PC-uri sunt vandute cu DOS ca sistem de operare, pe acestea putand fi instalat software open source ulterior. Avantajele Linux in momentul achizitionarii unui PC sunt semnificative cu toate ulterior exista costuri ascunse, ceea ce nu reduce insa popularitatea in crestere a acestui sistem de operare.



Tinand cont de acest lucru, Microsoft a dezvoltat programe speciale pentru a familiariza utilizatorii cu software-ul pe care il produce. Aceste programe se deruleaza in acest moment in scoli din 67 de tari, licentele de Windows fiind furnizate chiar gratuit, iar cele de Office la un pret de 2,5 USD.



In aceste conditii in care criteriul de achizitie principal al unui este pretul, rata pirateriei software devine o adevarata problema si de aceea o alta strategie Microsoft de a atrage utilizatori pe pietele in formare este crearea unor versiuni localizate de Windows XP, asa cum se intampla in Tailanda sau Malaezia, care nu pot fi exportate sau vandute pe alte piete.



Problema preturilor si a pirateriei software nu este insa singura cu care se confrunta producatorii multinationali. De multe ori distribuitorii locali sunt cei care reusesc sa isi adjuce cote de piata superioare, prin crearea unor brand name-uri locale si prin ansamblarea unor PC-uri adaptate necesitatilor pietei. In acest mod de multe ori oferta lor este mult mai scazuta ca pret fata de cea a multinationalelor.





Miza competitivitatii: tehnologia



Tentativa de a reduce preturile are la baza inovatia tehnologica. Astfel pentru producatori apare o noua provocare. Acestia trebuie sa se orienteze cat mai mult spre dezvoltarea unor tehnologii care sa conduca la scaderea preturilor. Pe aceasta linie orientarea catre crearea de PC-uri in care tehnologii ca handwriting recognition si speak recognition joaca un rol important este o strategie care asigura succesul.



O tentativa de a oferi tehnica de calcul la preturi cat mai competitive a fost realizata de HP in Africa de Sud. Astfel sistemul HP 441 introdus pe aceasta piata permite conectarea a patru monitoare, tastaturi si mouse-uri la acceasi unitate centrala, astfel incat sa poata lucra simultan patru oameni, chiar si in limbi diferite. De altfel inovatia tehnologica este cea care i-a permis companiei Dell sa detina prima pozitie pe piata sud-americana, care, conform analistilor de la Gartner, este aria geografica cu cresterea cea mai rapida.



Capacitatea de a crea tehnologii care sa adreseze piete diferite, ale caror nivele de dezvoltare sunt departe de a fi similare, devine astfel un factor de succes esential pentru producatori. De altfel strategia de a crea echipamente la costuri scazute are ca revers blocarea inovatiei tehnologice.



Pentru a-si mentine pozitia pe pietele de desfacere deja consacrate acestia trebuie sa investeasca in cercetari tehnologice pentru a crea echipamentele performante din ce in ce mai solicitate de utilizatorii de PC-uri din regiunile cu o cultura IT consolidata.



Intel, Microsoft si altii au inceput sa dezvolte componente mai ieftine si software adaptat penru aceste regiuni.



Semnificativa pentru aceste piete este si valoarea ridicata pe care o au tranzactiile cu produse second-hand. Astfel de foarte multe ori, producatorii de componente trebuie ca concureze chiar cu propriile produse, reciclate si oferite second hand.





Pretul si tehnologia - singurele probleme?



Dilemele legate de identificarea raportului pret/calitate optim pentru o anumita piata si de pirateria software nu sunt nici pe departe singurele cu care se confrunta producatorii de PC-uri in tentativa de a se extinde pe pietele noi.



Asigurarea unui service de calitate a echipamentelor vandute genereaza necesitatea unui personal local, educat sa faca fata problemelor de depanare care pot surveni. Astfel pentru a-si consolida cota de piata, companiile se vad nevoite sa investeasca in pregatirea unor specialisti locali, cu ajutorul carora sa poata fi create call-center-uri si centre de service. Un exemplu in acest sens l-a dat tot compania HP in Africa de Sud, unde o universitate abandonata a devenit centru de training pentru viitorii specialisti in depanarea echipamentelor de tehnica de calcul.



Diferentele legislative sunt o alta zona care creeaza probleme producatorilor de PC-uri. Necesitatea de a se adapta la legislatia locala impune uneori investitii ridicate, incapacitatea companiilor de a se adapta la legile locale putand genera o larga varietate de probleme.



De aceea pentru a patrunde pe aceste piete, de multe ori companiile creeaza programe de dezvoltare nationala, in asociatie cu organizatii ca U.S. Agency for International Development (USAID) si Natiunile Unite. Microsoft, de exemplu, sustine o initiativa denumita Local Economic Development Program for Software, in cadrul careia angajatii companiei consiliaza guvernele locale in construirea unor initiative de dezvoltare in cadrul universitatilor, dar si in probleme de genul legislatiei drepturilor de autor.



Exemplul a fost urmat rapid si de alte companii, care au initiat o serie de intalniri cu liderii locali, care au drept obiectiv identificarea strategiilor adecvate pentru a creste ritmul de adoptare a PC-urilor. Parteneriatele cu companiile locale si cu universitatile au devenit deja o strategie comuna.



Vestea buna este insa ca ritmul cu care populatia din aceste piete se adapteaza la utilizarea PC-urilor este foarte rapid. De exemplu, China a adoptat Pentium 4 intr-un ritm mult mai rapid decat Statele Unite, conform declaratiilor oficialilor de la Intel.



Capacitatea producatorilor de a prezenta PC-ul si tehnologiile inrudite cu acesta ca pe o serie de utilitati pare a fi cheia stratetegiei care va conduce la cresterea ritmului de adoptare. Acest lucru este posibil datorita succesului cu care PC-ul se poate adapta la diverse forme de utilizare In acest context cyber cafe-urile detin un rol important in promovarea PC-urilor. In afara de aceasta metoda, multe companii s-au orientat catre organizarea de showroom-uri prin intermediul carora utilizatorilor li se prezinta modul in care tehnologia PC-urilor se poate aplica direct la problemele specifice pe care acestia le intampina in activitatea zilnica.



Un alt segment care inca nu si-a epuizat capacitatea de a produce surprize in lumea IT&C este Linux. Cu toate ca Linux pare a ramane in continuare un sistem de operare rezervat serverelor si specialistilor, analistii estimeaza aceasta va avea un cuvant important de spus in ceea ce priveste utilizatorii privati in perioada 2004 - 2009.



Linux Counter Organization, o organizatie non-profit, care isi propune sa identifice comunitatii de Linux la nivel mondial, activeaza de 10 ani, incurajandu-i pe utilizatori sa se inregistreze. Conform ultimelor estimari exista in acest moment 18 milioane de utilizatori Linux, fata de 7,5 milioane cat existau in martie 1998.





PC-urile si Romania



Ce se intampla insa cu piata de PC-uri din Romania in acesta cursa mondiala catre 1 miliard de utilizatori ? Conform Asociatiei Producatorilor si Distribuitorilor de Echipamente IT&C, piata romaneasca de IT (hardware si software) va ajunge la 1 miliard de euro in acest an, in urma unei cresteri de 30%.



In ceea ce priveste PC-urile vandute in 2003, 43,5% din acestea au fost achizitionate de companii mici si medii, utilizatorii privati plasandu-se pe locul al doilea cu 32,6%, iar companiilor mari revenindu-le o cota de numai 9,2%. Asociatia estimeaza ca piata de PC-uri ar putea creste cu 50% ajungand la un volum de vanzari de 2 milioane.



In acest an, au aparut unele modificari ( vezi pagina1).



Aceasta tendinta pozitiva este confirmata si de IDC. Conform studiului IDC, Romania Personal Computing 2004-2008 Forecast and 2003 Vendor Shares, cresterea a fost alimentata de proiectele de modernizare din sectorul guvernamental si cel educational, dar si de dorinta companiilor recent privatizate de a deveni mai competitive. Nu in ultimul rand, aderarea la NATO si incercarile guvernului de a atrage producatorii au avut drept rezultat cresterea investitiilor externe, dintre care multe au fost canalizate cptre infrastructura IT.



Distribuitorii locali de PC-uri au dominat piata in decusrul anului 2003, ocupand primele cinci locuri. Acest lucru poate fi explicat prin faptul ca desktop-urile au reprezentat 85% din totalul PC-urilor vandute. In ceea ce priveste serverele si notebook-urile, producatorii internationai detin in continuare cote de piata ridicate. Cu toate ca vanzarile de notebook-uri s-au dublat in 2003 comparativ cu 2002, desktop-urile vor reprezenta in continuare segementul majoritar al pietei in urmatorii ani, deoarece companiile vor prefera sa investeasca in componente de baza, ale caror preturi sunt mai scazute. IDC apreciaza ca desi aceasta tendinta este favorabila companiilor locale, producatorii internationali pot detine un loc important in piata, deoarece segmentele SOHO si SME nu sunt complet deservite.





Merita?



Aceasta este cea mai frecenta intrebare la care sunt obligate companiile sa raspunda atunci cand analizeaza oportunitatile pe care le prezinta aceste piete de desfacere. Obstacolele majore, ca preturile scazute pe care trebuie sa le practice, diversele probleme legislative si nivelul educational indeparteaza destul de multe companii.



Pe de alta parte, profiturile pot fi pe masura riscurilor. Cu toate ca preturile scazute conduc la profituri mai mici per PC vandut, posibilitatea de a vinde mai multe unitati, poate conduce la un profit total semnificativ. De altfel acesta a fost si modelul prin care PC-ul a fost adoptat la scara nationala in Statele Unite. Companiile nu ignora nici avantajul de a fi primele pe astfel de piete, ceea ce evident va conduce la obisnuirea utilizatorilor cu brandul pe care acestea il promoveaza.



De altfel daca se va atinge cifra de un miliard de utilizatori nu este problema principala, ci cum se va continua pentru a atrage urmatorul miliard de useri.