Business Hi-Tech

De 200 mil. dolari am invatat sa vorbim putin coreeana si sa trimitem MMS-uri

11.02.2004, 00:00 24



Sapte ani. Atat a trecut de cand primele servicii de telefonie mobila GSM isi faceau aparitia in Romania. Tot pe atunci, cei care se incumetasera sa le aduca nu mizau pe mai mult de 1- 1,5 milioane de clienti pana in 2006 (sic).



Daca sunteti la curent cu cifrele, atunci v-ati dat deja seama ca socotelile operatorului Connex si nici cele ale companiei, pe atunci, Dialog au subestimat poftelele imense romanului intr-ale telefoniei mobile. Numarul utilizatorilor autohtoni de telefoane mobile este de aproximativ 7 milioane.





Cei sapte ani au demonstrat ca atat Connex cat si Orange (fost brand Dialog) au tras lozul norocos si laolalta cu ei dealerii, adica distribuitorii de terminale, accesorii si cartele. In 2003, veniturile cumulate ale operatorilor de telefonie mobila care activeaza la noi s-au ridicat la 960 de milioane de dolari, spun observatorii din piata. Pentru acelasi an, aceiasi analisti mai calculeaza ca, la nivelul intregului sector al telefoniei (fixa si mobila), s-au acumulat venituri de 1,75 miliarde de dolari, cu victoria serviciilor mobile impotriva celor fixe.



Nimeni nu se astepta in 1997 ca veniturile din telefonia mobila sa depaseasca atat de repede pe cele ale RomTelecom (pe atunci dar chiar si acum, singurul operator dominant de telefonie fixa pe toate cele trei segmente - local, national si international).



Asadar, afacerea cu celulare a meritat investitia. O recunosc si dealerii.



Iar tocmai pentru ca piata este mult mai dinamica si concurentiala decat majoritatea sectoarelor din economia romaneasca, statisticile referitoare la vanzarile de telefoane mobile si la cati bani aduc acestea producatorilor sunt pazite ca un secret militar. Mai nimic nu transpira in piata.



Si totusi...





Un secret "militar"



Statisticile referitoare la vanzarile de telefoane mobile in Romania si la cati bani aduc acestea producatorilor sunt pazite ca un secret militar. Mai nimic nu transpira in piata, dincolo de zidurile principalilor producatori si distribuitori. Alegand calea de mijloc, intre estimarile optimiste si cele pesimiste putem spune ca piata telefoanelor mobile se ridica la aproximativ 200 de milioane de dolari





Romanii dau pe celulare sute de milioane de dolari



Cei mai sceptici spun ca in 2003 in Romania s-au vandut numai 1,2 milioane de telefoane mobile. Cei mai optimisti indica vanzari de 2,5 milioane de mobile.



Adevarul este probabil pe undeva pe la mijloc. HAT Romania, companie care distribuie telefoanele mobile Samsung, estimeaza ca "in cursul anului 2003 au fost vandute cel putin 1.600.000 unitati, dintre care aproximativ 1.100.000 prin intermediul celor doi operatori Connex si Orange".



Pretul mediu pe aparat vandut este si el destul de greu de apreciat pentru ca o parte din terminale sunt subventionate de operatori atunci cand se comercializeaza impreuna cu abonamentele de telefonie GSM.



Daca am lua un pret mediu de 75 de dolari pe telefon am ajunge la o valoare totala a pietei de telefoane mobile in 2003 de minim 90 de milioane de dolari si maximum 188 de milioane de dolari. Daca luam insa in considerare un pret mediu de 100 de dolari pe terminal piata sare la 120-250 de milioane de dolari.



Diferenta este uriasa iar la ea se adauga si piata gri sau neagra a telefoanelor importate cu acte dar nu pe canale neoficiale (nu direct de la producator) sau aduse in tara chiar fraudulos, pe care insa nimeni nu o poate calcula exact. HAT estimeaza ca valoarea pietei totale de telefoane mobile a fost de aproximativ 200 de milioane de dolari, in 2003.



Cert este insa faptul ca operatorilor le revine o mare parte din piata de terminale, daca vorbim de numarul unitatilor vandute. La valoare insa lucrurile nu stau la fel pentru ca majoritatea celularelor vandute de operatori sunt subventionate si au preturi mici.



Orange Romania a vandut anul trecut, spre exemplu, peste 600.000 de telefoane mobile facturand in total cumparatorilor 29 de milioane de dolari. "Deoarece majoritatea telefoanelor vandute de noi au fost subventionate, pretul mediu s-a situat in regiunea 49 de dolari, fara TVA. Magazinele Orange au comercializat in special telefoane pentru programul de loializare care permite abonatilor Orange cu o vechime mai mare de un an sa-si achizitioneze terminale subventionate la preturi speciale, folosind pentru plata acestora punctele Thank You acumulate", spune Rodica Cazangiu, director de vanzari la Orange Romania .



Numarul celularelor comercializate o data cu deschiderea unui abonament au reprezentat aproximativ 27% din totalul celor vandute de magazinele operatorului in cursul anului trecut.



La dealeri, "scara de valori" se mai schimba putin. Spre exemplu, la Germanos (dealer Connex) pretul mediu al unui telefon vandut cu conectare se situeaza in jurul cifrei de 25 de dolari iar al unuia cumparat fara abonament la 200 de dolari. Nici unul dintre cele doua preturi nu include taxa pe valoarea adaugata. Din totalul telefoanelor comercializate de companie anul trecut, cam 70% intra in categoria "cu conectare". Desi oficialii nu au dat o cifra exacta pentru numarul telefoanelor vandute, incasarile Germanos din acest segment de piata s-au ridicat la aproximativ 12 milioane de euro.



Internity, reteaua de magazine care apartine companiei Avenir Telecom Romania, dealer Orange, a vandut anul trecut aproximativ 50.000 de telefoane la un pret mediu de 100 de euro, dintre care 56% au fost insotite de abonament. Incasarile din celulare s-au ridicat asadar in 2003 la cinci milioane de dolari.





Crestere de 5-15% in 2004



HAT Romania, care si-a stabilit ca obiectiv sa faca din Samsung una dintre cele mai bine vandute marci de celulare din Romania, a realizat chiar un studiu de piata pe un esantion de 20.000 de persoane. Acest studiu este dat in premiera publicitatii in cadrul acestui articol. Aproximativ 6,5% dintre cei care au raspuns la chestionar au precizat ca isi inlocuiesc telefonul la fiecare sase luni, 32% la fiecare 12 luni, 57% la fiecare 18 luni. Restul de 4-5% isi inlocuiesc mobilul la un interval mai mare de 18 luni. "Luand in considerare aceste date si baza actuala de utilizatori GSM care este aproximativ 6.770.000 este clar ca rata de inlocuire este de cel putin 30%. Cu alte cuvinte peste 2.000.000 utilizatori isi inlocuiesc telefonul o data la 6 sau 12 luni", spune Constantin Lucescu, directorul general al companiei HAT Romania.



"In ceea ce priveste anul 2004, estimam ca piata telefoanelor mobile va creste cu aproximativ 5% atingand un volum de aproximativ 210 milioane de dolari, cu o crestere importanta a importurilor pentru inlocuire", apreciaza Constatin Lucescu.



La polul opus, in categoria optimistilor, se afla cei care spun ca totusi ritmul de evolutie al pietei va fi mai accentuat, adica aproximativ 15%, dat fiind faptul ca rata de inlocuire este in usoara crestere si ar putea ajunge la 35%.



O data cu rata de inlocuire creste insa si baza de utilizatori de telefonie mobila. Cei doi mari operatori GSM se asteapta sa depaseasca fiecare 4 milioane de clienti in 2004. Astfel, la sfarsitul anului vom avea peste 8 milioane de utilizatori mobili. Daca 30% din cei aproape sapte milioane de clienti de acum isi vor inlocui telefonul mobil inseamna ca vanzarile de celulare in 2004 ar putea ajunge la 3 milioane de unitati.



"Potentialul de dezvoltare al serviciilor si produselor de telefonie mobila este inca foarte mare in Romania si piata creste intr-un ritm constant. Se poate observa acest lucru din cresterea gradului de penetrare a telefoniei mobile GSM care s-a situat in 2002 la aproximativ 20%, in 2003 la 30% iar pentru 2004 este estimata la 39-40% in conditiile in care va continua si tendinta de crestere la nivel macroeconomic", apreciaza Constantin Lucescu. Evolutia pietei va depinde foarte mult si de ceea ce se va intampla cu Cosmorom, divizia de telefonie mobila a RomTelecom, adauga seful de la HAT Romania.



Cosmorom lucreaza in pierdere, viitorul sauurmand sa fie stabilit in curand.





Mercedes si ceilalti



Marca de telefoane mobile care s-a vandut cel mai bine anul trecut in Romania este, indiscutabil, Nokia. "E cam ca la masini: exista Mercedes si ceilalti. Nokia este un fel de Mercedes al telefoanelor mobile", spune Petrut Stoica.



La categoria "ceilalti" exista pareri si pareri. La Internity, 45% din numarul telefoanelor comercializate anul trecut au fost Nokia, pe locurile urmatoare clasandu-se Alcatel (19%), Sagem (15%), Motorola (6%), Siemens (5%) si altii (10%).



Una dintre cele mai agresive campanii le-a avut anul trecut Samsung, in speta HAT Romania, compania care distribuie telefoanele produse de firma sud-coreeana. Desi a inceput sa distribuie in Romania telefoane Samsung din februarie anul trecut, potrivit estimarilor HAT, aceasta marca a ajuns sa detina la sfarsitul lui 2003 o cota de 7% din piata, pornind de la zero. Samsung este la nivel mondial numarul trei pe piata.



La Orange, s-au clasat anul trecut pe pozitii relativ egale, cu procente intre 25% si 30%, Nokia, Alcatel si Sagem urmate de Siemens (10% din vanzarile Orange) si Samsung (2,5%). "Aceste modele au obtinut cote interesante, dat fiind faptul ca am inceput comercializarea lor doar in a doua jumatate a anului trecut", afirma Rodica Cazangiu.





Se cauta mobilele "trendy"



Lasand la o parte serviciile, majoritatea actorilor de pe piata spun ca, in acest an, la mare cautare vor fi telefoanele cu ecran color, camera foto digitala, sunete polifonice, capabile sa transmita si sa primeasca mesaje multimedia. "Consideram ca se va simti mult mai bine prezenta sud-coreeana pe piata romaneasca, prin marcile Samsung si LG", afirma Florin Iancu de la compania CG&GC.



Nokia va ramane in continuare lider iar urmatoarele locuri vor fi disputate de Motorola, Siemens, LG si Samsung, cred si cei de la Internity. "2004 va fi un an al telefoanelor mobile cu functii complementare, consumatorul fiind interesat de tot ce poate oferi terminalul mobil pe langa voce", spune si Petrut Stoica.





Si la ei, tot Nokia trage sania



Vanzarile globale de telefoane mobile au depasit anul trecut pana si cele mai optimiste previziuni, iar cresterea continua in ritm rapid in 2004, apreciaza majoritatea firmelor de cercetare care au dat publicitatii recent ultimele lor studii.



Dar sa vedem de la ce am pornit. Cea mai mare parte a companiilor producatoare preconizau ca, la nivel mondial, vanzarile de telefoane mobile nu vor depasi 460 de milioane de unitati in 2003. Analistii mizau pe maximum 500 de milioane, o crestere apreciabila de la cele 420 de milioane de celulare care au ajuns in buzunarele utilizatorilor in 2002.



Ultimul trimestru se anuntase si el promitator pentru calculele finale. Liderul sectorului, Nokia, vanduse 55,3 milioane de telefoane in ultimul trimestru din 2003, Motorola 22,4 milioane de unitati, Samsung Electronics 15,5 milioane, Siemens 15,2 milioane, LG aproximativ 9 milioane de unitati iar Sony Ericsson 8 milioane de celulare.



Dupa aproape o luna de la incheierea conturilor pe 2003, apar si primele rezultate. Firma de cercetare Strategy Analitics a calculat ca anul trecut sau comercializat in intreaga lume 516 milioane de telefoane mobile. Raportat la anul anterior cand se vandusera 435 milioane de celulare, cresterea a fost de aproximativ 18,6%.



In studiul Strategy Analytics, Nokia conduce clasamentul producatorilor cu o cota de 34,8% din piata, urmata fiind de eternul rival Motorola (14,5%) in ceafa careia sufla puternic de vreo doi ani Samsung (10,8%). In afara podiumului s-au aflat Siemens cu 8,4%, LG si Sony Ericsson, fiecare cu o cota de 5,3%.



Pentru a-si revendica primul loc pe piata, Nokia a vandut, conform BBC, 180 de milioane de terminale, fata de 150,6 milioane in 2002. Motorola a vandut si ea cu cinci milioane de celulare mai mult (de la 70 de milioane la 75 de milioane) iar Samsung cu 13 milioane in plus (de la 42 milioane de unitati in 2002 la 55 milioane in 2003).



Strategy Analytics crede ca in 2004, vanzarile vor creste cu 13%, pe masura ce producatorii vor gasi noi piete pe care sa se extinda iar utilizatorii isi vor inlocui terminalele pe care le folosesc acum.



Gartner, un alt nume in zona cercetarii de piata, spune ca tendinta de crestere va continua si, daca in 2003 s-au vandut pe plan mondial peste 510 milioane de terminale (conform propriilor calcule) in 2004 se va ajunge la o cifra globala de 560 de milioane.



In pietele emergente cum sunt China, India, Rusia si Brazilia, vanzarile vor continua sa depaseasca previziunile analistilor pentru ca aici consumatorii pot gasi telefoane la preturi mici iar operatorii practica strategii agresive pentru castigarea a cat mai multi clienti. "In 2004, pietele emergente vor juca un rol tot mai important pentru industria celularelor si credem ca producatorii vor continua sa realizeze modele foarte ieftine tocmai pentru aceste regiuni", spun analistii de la Gartner.



La randul sau, IDC, o alta firma de renume specializata in studii de piata, apreciaza ca numai in ultimul trimestru al anului trecut cand s-au vandut 167,8 milioane de terminale, piata telefoanelor mobile a crescut cu 29,7% fata de ultimele trei luni ale lui 2002.



Potrivit estimarilor IDC, la nivelul intregului an 2003, s-au vandut 533,4 milioane de celulare, cu 23,3% mai multe decat in 2002 cand cifra a fost de 432,7 milioane.



Pentru studiile sale, IDC ia in calcul pentru piata mondiala a celularelor si vanzarile de smartphones (asa-numitele telefoane "inteligente") care "au un viitor promitator". Potrivit datelor furnizate de companie, in ultimul trimestru al anului trecut piata terminalelor convergente (telefoane cu functii de orgazinator) a crescut cu 182,3% fata de intervalul similar de timp din 2002, la nivel mondial comercializandu-se 3,7 milioane de unitati. Cifra valabila pentru tot anul 2003 se ridica la 9,6 milioane de bucati, cu 181,6% mai multe decat in 2002.



In ce priveste primele cinci locuri in clasamentul producatorilor, studiul IDC arata asemanator cu cel realizat de Strategy Analytics. La IDC insa, Nokia are 33,6% din piata anului 2003, Motorola 14,1%, Samsung 9,9%, Siemens 8,5% iar LG 5,2%.
iuliana.susanu@zf.ro

Cele mai citite ştiri