Business Hi-Tech

Dell ataca in forta piata imprimantelor

16.06.2004, 00:00 18



"Cea mai mare greseala pe care am facut-o a fost ca nu am intrat pe piata imprimantelor inca de acum zece ani"- marturisea recent Michael Dell , fondatorul companiei cu acelasi nume si care este cel mai mare producator mondial de computere.



Lucrurile nu mai stau insa asa de rau pentru ca Dell recupereaza teren pe o piata care valoreaza 160 de miliarde dolari anual. "In 2004 se implineste un an de cand vindem imprimante si estimarile arata ca vom trece de 1 miliard de dolari vanzari in acest an" - spunea Michael Dell in cadrul aceluiasi interviu.



Pana acum Dell a vandut peste 2 milioane de imprimante la nivel mondial in ultimele trei trimestre, aceasta fiind cea mai de succes linie de produse din istoria companiei, depasind chiar propriile estimari, afirma oficialii producatorului american. Astfel, fata de anul trecut cand nu activa cu propria linie de produse, Dell a "sarit" direct la o cota de 11%, pe o piata controlata de HP, declara aceiasi oficiali.



In Europa, imprimantele produse de Dell sunt prezente pe piata din noiembrie anul trecut si au fost vandute 11.500 de modele laser, corespunzand unei cote de piata de 1,2%, si 112.000 de unitati inkjet, reprezentand 4,6% din piata. In clasamentele realizate de compania de cercetari IDC pentru trimestrul unu din 2004, Dell ocupa locul 5 in Europa de Vest pe piata imprimantelor inkjet si locul 10 pe piata celor laser, aceste pozitii fiind obtinute dupa nici un an de vanzari sub marca proprie.



Parteneriatele au asigurat startul



Desi sunt un produs nou, imprimantele Dell beneficiaza de parteneriatele incheiate incepand din septembrie 2002 cu Lexmark, Fuji-Xerox, Samsung si Kodak. Strategia Dell, este de a-si incuraja partenerii sa investeasca in cercetare preluand apoi cele mai potrivite solutii pentru a le aduce pe piata, explica Tim Peters, director al diviziei de imprimante si vicepresedinte al companiei. Practic compania investeste direct in cercetare, spre deosebire de HP, ci indirect in parteneriate prin care Dell sustine ca va obtine cele mai bune solutii la un pret mult mai bun.



Inovatia Dell este indreptata asupra consumabilelor din imprimanta, segment in care compania a aplicat modelul de vanzari directe, pentru care este celebra, si a conceput un program software care monitorizeaza permanent nivelul cernelii si avertizeaza cand aceasta este pe terminate. Cu un simplu click, consumatorul are optiunea de a comanda direct prin Internet de la Dell exact cartusul de cerneala de care are nevoie pentru modelul sau de imprimanta.



In aceasta luna, Dell si-a intregit portofoliul cu trei noi modele de imprimante laser de mare viteza (peste 20 pagini pe minut) si o imprimanta inkjet multifunctionala care poate tipari si fotografii prin adaptarea unui cartus de cerneala suplimentar.



Nu vom avea camere foto marca Dell



In a doua jumatate a acestui an compania intentioneaza sa atace segmentul imprimantelor laser color, mai ales cele multifunctionale pentru companii carora vrea sa le propuna intreaga categorie de echipamente de imprimare. Segmentul imprimantelor foto este de asemenea in atentia Dell care se bazeaza pe parteneriatele cu Canon si Kodak, pentru care distribuie in exclusivitate anumite modele de camere foto. In viitorul apropiat, nu vor fi schimbari majore in aceasta strategie, in sensul ca Dell nu va incepe comercializarea de camere foto sub marca proprie,mai declarat Ziarului Financiar Tim Peters.



Strategia de extindere vizeaza in primul rand pietele mari, dar portofoliul de produse va varia functie de specificul pietei respective. Tim Peters a reiterat ca "produsele vor fi lansate numai atunci cand va fi oferit suportul complet pentru consumator (software in limba nationala si retea de service) prin prezenta noastra directa sau prin intermediul distribuitorilor".



"Vom ajunde direct pe toate pietele dar asteptam intai sa consolidam afacerile pe pietele unde suntem deja prezenti pentru a nu sacrifica calitatea serviciilor intr-o extindere prea rapida" a declarat intr-un interviu pentru Ziarul Financiar Zita Cassizzi, director Dell pentru software si periferice in Europa, Orientul Mijlociu si Africa.



Piata europeana de imprimante, copiatoare si echipamente multifunctionale a fost dominata anul trecut de HP, cu o cota de piata de 43%, urmat de Epson cu 18,3%, Lexmark cu 14,1%, Canon cu 12,6% si Samsung cu 2,6%, conform Gartner.