Business Hi-Tech

Dell si Hewlett-Packard tintesc la suprematia celuilalt

25.05.2004, 00:00 21

"Cea mai mare greseala pe care am facut-o vreodata a fost ca nu am intrat mai devreme pe piata imprimantelor", se confeseaza Michael Dell, seful si fondatorul celui mai mare producator mondial de calculatoare, cu doar cateva zile inainte de lansarea unei noi game de echipamente de imprimare.
Dell recupereaza insa timpul pierdut, scrie The New York Times. De cand a inceput sa vanda imprimante sub marca proprie, acum mai mult de un an, incasarile companiei americane in acest sector au crescut constant. Michael Dell preconizeaza chiar ca divizia de imprimante va cunoaste o "crestere puternica" in urmatorii 5-10 ani si promite ca va schimba total jocurile in industria de profil. Ieri, Dell urma sa anunte lansarea pe piata a unei game de echipamente destinate atat lucrului in cadrul companiilor cat si acasa. Potrivit sefului companiei, noile echipamente pot reduce costurile de imprimare cu 30% si chiar mai mult.
Afirmatiile lui Michael Dell au pus paie pe focul din inima Hewlett-Packard, compania care alearga detasat in fata tuturor celorlalti concurenti pe piata solutiilor de imprimare. "Dell nu va reusi sa faca nimic. Ei doar redistribuie ceea ce produc altii", spune Carly Fiorina.
Confruntarea intre HP si Dell pentru piata care varsa anual in conturile producatorilor 106 miliarde de dolari din vanzarea de echipamente si solutii de imprimare, este din ce in ce mai dura si cu atat mai interesanta dat fiind faptul ca se bat doua modele diferite de afaceri.
Mergand inainte cu sloganul "HP Invent" si cu traditia sa inginereasca, HP cheltuie masiv pe cercetare si dezvoltare si apoi pe implementarea tehnologiilor in noi produse. Aceste produse, la randul lor, trebuie sa fie capabile sa genereze profit suficient pentru a finanta "masina" de inventii a corporatiei. Divizia de imprimante a companiei HP este dovada succesului pe care il poate avea strategia bazata pe inovatia interna.
In schimb, Dell foloseste un model de cercetare-dezvoltare "virtuala". face cercetare la nivel intern dar in general pentru a ajusta produse existente. Dell sapa in piata dupa tehnologii, "recruteaza" cele mai bune produse ale partenerilor si le vinde direct consumatorilor.
Pe piata exista foarte multe tehnologii bune, dezvoltate de firme din intreaga lume, spun cei dela Dell, dar ceea ce le lipseste este calea catre consumatorul final.
"Aceasta competitie intre HP si Dell e de fapt o coliziune intre doua moduri diferite de a trata inovatia", spune Henry Chesbrough, director executiv al Centrului pentru strategii tehnologice si management din cadrul Universitatii Berkeley din California.
Deocamdata insa Dell se afla abia in faza incipienta a afacerilor cu imprimante si inca mai are mult pana sa se apropie de HP. Dell a vandut anul trecut 1,5 milioane de imprimante in primele noua luni de cand a pornit afacerea in acest sector. In acest an, analistii estimeaza ca firma va vinde 4 milioane de imprimante. Veniturile sale din aceasta divizie au trecut insa de un miliard de dolari, demonstrand ca totusi "decolarea" a fost reusita.
In schimb, HP are o cifra de afaceri de 23 de miliarde de dolari din vanzarea de solutii de imprimare, comercializeaza anual 43,6 milioane de echipamente, mai mult decat dublu fata de Epson, urmatorul clasat in topul producatorilor, dupa cum arata ultimele studii IDC. Afacerea cu imprimante este extrem de profitabila pentru HP, contribuind anul trecut cu 30% la vanzarile totale si cu 80% la profit.
Strategia Dell e clara: construieste o afacere cu imprimante, ataca tronul HP si poate devii principalul concurent al regelui. HP incearca sa riposteze acestui atac prin scaderea preturilor la PC-uri cu intentia de a detrona Dell de pe piata calculatoarelor, unde deocamdata acesta conduce. Cine va castiga? Timpul ne va da raspunsul.
iuliana.cerchez@zf.ro