Business Hi-Tech

Ghici cine-i compania cu cea mai rapida crestere?

22.10.2004, 00:00 17

N-ar trebui sa fie o ghicitoare foarte dificila. Intr-un prestigios top realizat anual in America de Nord de catre firma de consultanta Deloitte & Touche, care desemneaza companiile din domeniul tehnologiei cu cea mai rapida dezvoltare in ultimul an, castigator a fost desemnat cel mai mare motor de cautare de pe Internet, Google.
Compania fondata de Sergey Brin si Larry Page in urma cu 6 ani intr-un camin de studenti a crescut dupa modelul lui Fat-Frumos din povesti. Mai ales ultimul an a fost plin de evenimente, unele mai putin placute (vezi pasii gresiti dinainte de listarea la bursa din august), altele de-a dreptul entuziasmante. Adica asa cum este considerat de presa internationala si anuntul facut de compania de consultanta Deloitte & Touche, care a calculat ca veniturile Google au crescut in ultimii cinci ani cu 437%, in conditiile in care cresterea medie a celor 500 de companii analizate, pe aceeasi perioada de cinci ani, a fost de doar 4,1% !
Topul in care Google s-a clasat pe primul loc, intitulat Fast 500, analizeaza companii publice si private care au obtinut venituri de cel putin 50.000 $ in 1999 si de 1 milion $ in 2003, conform USA Today. Clasamentul se realizeaza luand in considerare cresterea veniturilor de-a lungul ultimilor cinci ani fiscali. Deloitte & Touche face acest top din anul 1995.
Veniturile Google in anul 1999 au fost de 220.000 $, iar anul trecut ajunsesera la valoarea de 961,8 milioane $, ceea ce reprezinta o crestere de 437%. Google a depasit anul acesta in clasament pe castigatoarea de anul trecut, firma TheraSense care activeaza in domeniul cercetarii medicale. Aceasta a inregistrat o crestere a veniturilor de 249%, obtinand in anul fiscal trecut 212 milioane $.
Cresterea continua a fost sustinuta de inovatie, pentru ca Google a avut tot timpul pregatite produse noi, comenteaza CNet News. In urma cu cateva zile, compania californiana a prezentat o noua unealta software care efectueaza cautari atat pe Internet cat si in computerele personale ale utilizatorilor (Google Desktop Search), ca sa nu mai vorbim de premierele pe care Google le-a stabilit pe piata serviciilor e-mail (prima oferta de e-mail gratuit cu spatiu de stocare de 1 GB) si in ceea ce priveste tehnologiile de afisare a publicitatii contextuale (link-uri sponsorizate, afisate in functie de cuvintele cautate de utilizatori).
In prezent, in piata circula zvonuri tot mai insistente cu privire la urmatoarele produse pregatite de Google. Este vorba de un browser web (care va rivaliza cu gigantul Internet Explorer al Microsoft), un program de chat si chiar un sistem de operare de mici dimensiuni, anunta CNet News.
?La Google sunt oameni care lucreaza cam la orice proiect stiintific legat de computere la care va puteti gandi", a spus Mark Mahaney, analist financiar la American Technology Research. ?Intrebarea-cheie este insa: care le sunt prioritatile de top, si cum le evalueaza pe acestea ca posibile afaceri profitabile de viitor?"
Specialistii urmaresc cu interes si cum va reusi Google sa isi diversifice domeniile de activitate, pentru ca aproximativ 98% din veniturile companiei sunt aduse de publicitatea online. ?Cautarea online a fost una din cele mai mari oportunitati pentru dezvoltarea publicitatii pe Internet, iar Google este un lider in domeniu", a declarat Marianne Wolk, analist la grupul financiar Susquehanna. ?Ritmul de crestere in continuare va depinde de strategiile marilor jucatori, Google, Yahoo si MSN, de a descoperi noi piete pentru publicitate", a mai spus analistul. mihai.musatoiu@zf.ro