Business Hi-Tech

Google: comentariile trec, pretul actiunilor ramane (mare)

13.10.2004, 00:00 24



Google pare ca a reusit sa-si ia revansa fata de cei care au influentat scaderea pretului actiunilor pana la 85 de dolari, la data ofertei publice initiale de acum o luna si jumatate. Saptamana trecuta, actiunile Google se "lafaiau" la o valoare pe care putini specialisti o scontasera - 135 de dolari la incheierea sedintei de luni, 4 octombrie, adica cu 60% mai mult decat in prima zi de evolutie pe bursa americana Nasdaq.



Mai mult, odata cu incheierea "perioadei de tacere" cerute de lege (cateva saptamani inainte si dupa licitatie), in care sunt interzise orice comentarii despre starea companiei listate la bursa, analistii au inceput sa publice primele rapoarte cu privire la situatia si posibila evolutie de acum inainte a actiunilor Google. Primele rapoarte sunt mai mult decat entuziaste, scrie The New York Times.



Mary Meeker, analist la banca americana de investitii Morgan Stanley care a sustinut oficial licitatia Google, a publicat un raport care estima ca valoarea reala a actiunilor Google este de 132 $, in conditiile in care la data publicarii documentului acestea se gaseau la "cota" 126 $.



Heath Terry, analist al bancii Credit Suisse First Boston, de asemenea implicata in procedura de ofertare publica a Google, a avansat chiar o valoare mai mare: 145 de dolari pe actiune.



Desi cei doi ar fi putut parea mult prea optimisti, evolutia pretului actiunilor in ultima luna le da dreptate. La inceputul lui septembrie o actiune Google valora putin peste 100 de dolari, dupa doua saptamani cresterea era deja de 20% (in jur de 120 de dolari) pentru ca la inceputul lui octombrie valoarea sa atinga 135 de dolari.



Acest prag poate fi considerat unul psihologic pentru Google, deoarece reprezinta limita superioara a intervalului tintit de companie in perioada de dinainte de licitatia publica (108-135 dolari pe actiune). In urma catorva erori de procedura (Google nu a respectat "perioada de tacere" obligatorie inainte de licitatie, compania a emis o serie de actiuni catre angajatii proprii fara a le inregistra conform legii) si a altor presiuni din diverse directii, Google a fost fortata sa inchida licitatia publica la un pret de 85 de dolari pe actiune, mult mai mic decat se asteptau analistii.



Heath Terry de la Credit Suisse spune totusi, citat de The New York Times, ca diferenta dintre pretul de la finalul licitatiei si cel de astazi nu este chiar asa de mare pe cat pare. Actiunilor altor companii de pe Internet, precum Yahoo si eBay, au scazut in luna august, cand investitorii s-au temut ca tendinta de crestere a afacerilor online s-a incetinit. Insa in ultimele saptamani cresterea s-a accelerat, in special pentru publicitatea de tip text de pe motoarele de cautare (principala sursa de venit a Google). Iar actiunile Google si Yahoo au inceput, firesc, sa urce rapid la bursa, explica Terry.



"Evolutia celor de la Google, de la licitatia publica incoace, si cea a Yahoo nu au fost chiar asa de diferite", a spus Terry. "Modificarea cea mai mare apartine pietei si felului in care ea s-a dezvoltat din august pana in prezent".



Atunci cand si-a publicat rezultatele financiare pe trimestrul doi, Yahoo le-a dat de inteles analistilor ca veniturile provenite din publicitatea online nu vor creste in trimestrul al treilea, insa acum se pare ca atat Yahoo, cat si Google, inregistreaza cresteri semnificative ale vanzarilor, scrie The New York Times.





Am intalnit si investitori sceptici



Din multe puncte de vedere, situatia Google de acum este similara cu cea a licitatiilor publice ale companiilor de pe Internet din urma cu cativa ani, cand entuziasmul era mare, iar stocurile de actiuni cresteau repede in valoare, fiind urmate de previziuni si mai optimiste din partea specialistilor de la bursa.



Acest lucru duce la un oarecare scepticism din partea investitorilor, care stiu ca firmele de brokeraj au de castigat din comisioanele rezultate din conturile deschise la bancile de investitii. In plus, multe companii online care au "rupt gura targului" la inceput dupa care au dat faliment s-au dovedit a fi fost promovate public de analisti care in soapta isi exprimau indoielile, comenteaza The New York Times.



Multe companii spera la cuvinte de lauda din partea analistilor de pe Wall Street si chiar ar fi surprinsi sa nu le primeasca de la bancile care i-au sustinut oficial in timpul ofertei publice initiale, insa cresterea brusca a pretului actiunilor Google (in ciuda estimarilor pesimiste dinainte de licitatie) are darul sa alimenteze conflictul latent dintre companie si bancherii care au fost implicati in licitatie.



Fiecare tabara a invinuit-o pe cealalta de comiterea unor greseli de procedura care au provocat scaderea pretului initial al actiunilor pana la modesta valoare de 85 de dolari pe unitate, conform unor surse apropiate conducerii Google si altor persoane care au stat de vorba cu bancherii, scrie The New York Times. Un purtator de cuvant al Google, David Krane, a refuzat sa comenteze atat procedura de listare la bursa cat si perioada precedenta de analiza a pietei realizata impreuna cu bancile.



Un alt semn ca previziunile super-optimiste ale analistilor nu i-au convins in totalitate pe investitori este raportul recent al bursei Nasdaq conform caruia din data de 15 septembrie, aproximativ 4 milioane de actiuni Google erau incadrate intr-o categorie "de risc". Cu alte cuvinte, investitorii s-au imprumutat, au cumparat actiuni si apoi le-au vandut, in speranta ca pretul lor va scadea, scrie The New York Times. Aceasta categorie "speculativa" de actiuni este neobisnuit de mare, 21% din totalul actiunilor tranzactionabile la bursa.



Alti specialisti ai industriei IT si-au exprimat si ei indoielile cu privire la Google, spunand ca au fost facute investitii in tehnologii despre care nu se stie daca vor fi castigatoare. Anumiti oficiali din Sillicon Valley au comentat ca daca aceste tehnologii esueaza, Google s-ar putea descoperi extrem de vulnerabila in fata rivalilor precum Microsoft si Yahoo, pe de o parte, dar si in fata companiilor nou infiintate care insista puternic pe anumite sectoare unde Google este inca lider, pe de alta parte.



Cresterea brusca a pretului actiunilor Google a influentat si decizia oficialilor companiei, si a celor mai mari dintre investitori, de a micsora numarul de actiuni pe care sunt dispusi sa le vanda. Oficialii la varf ai companiei, printre care Eric Schmidt, directorul executiv, si fondatorii Larry Page si Sergey Brin, au injumatatit numarul actiunilor pe care intentioneaza sa le vanda. Iar principalii investitori, companiile Kleiner Perkins Caufield & Byers si Sequoia Capital au decis sa nu mai vanda nimic deocamdata.



Sergey Brin si Larry Page detin fiecare in jur de 38 de milioane de actiuni care, la pretul cel mai recent, valoreaza 5,1 miliarde de dolari pentru fiecare dintre cei doi fondatori.





Publicitatea, "motorul" principal pentru Google



Ultimele rapoarte ale companiilor de analiza indica faptul ca Google se afla "pe val" in ceea ce priveste piata de publicitate online. Google ar putea sa aiba venituri de pana la 3 miliarde de dolari anul acesta, spun analistii.



"Au in jur de 300 de milioane de vizitatori pe site-ul lor", a declarat Mary Meeker, analist la banca de investitii Morgan Stanley, "iar rezultatele financiare din prezent - fie ca ne uitam la venituri, la marja operationala sau la numerarul disponibil - vorbesc de la sine".



Analistii sunt de acord, in general, ca evolutia companiei Google va fi foarte rapida dar ca se va stabiliza, in timp, la un nivel usor mai scazut decat cel din prezent. Cu toate acestea, numarul neobisnuit de mare de rapoarte, analize, explicatii si speculatii despre starea Google arata ca perceptia despre companie, ca si despre pretul actiunilor, este inca destul de volatila si cu potential mare de variatie. Chiar Heath Terry, de la Credit Suisse, a realizat mai multe modele de evolutie pentru Google in urma carora pretul actiunilor putea fi stabilit oriunde intre 82 si 220 de dolari. "Daca luam in considerare in exclusivitate cifrele, Google e mai ieftina decat Yahoo", a spus Terry. "Dar exista si motive pentru care e normal sa fie mai ieftina".



Google este mai putin diversificata decat Yahoo, a dat o mare putere de control celor doi fondatori ai sai si si-a propus sa nu dezvaluie la fel de multe informatii despre rezultatele financiare in comparatie cu alte companii, a spus analistul.



Pe de alta parte, licitatia publica a celor de la Google i-a dat ocazia lui Mary Meeker, probabil cel mai important analist financiar din acea perioada, conform The New York Times, sa isi schimbe oarecum viziunea extrem de optimista de atunci cu privire cresterea Internetului si a companiilor online.



Desi entuziasmul nu a parasit-o, Mary Meeker a inaintat o serie de rapoarte destul de acide la adresa "ciudateniilor" din strategia Google. Ea a criticat decizia companiei de a nu oferi foarte multe date si previziuni despre situatia financiara. De asemenea, a criticat structura neobisnuita de conducere, in care care puterea este impartita intre cei doi fondatori si directorul executiv.



Una peste alta insa, Meeker a conchis ca deocamdata succesul Google contrabalanseaza oricare dintre ingrijorarile sale.