Business Hi-Tech

Harta 3G incepe sa se coloreze

03.03.2004, 00:00 87



3G, 3G, 3G...au fost singurele cuvinte care au rasunat in timpanele vizitatorilor ce au dat saptamana trecuta pe la "festivalul" telefoniei mobile de la Cannes. Rar se mai auzea formula GSM. Care insa nu lipsea din denumirea evenimentului: 3GSM Congress. Am avut impresia ca m-am intors in timp cu trei-patru ani. De prin anul 2000 nu am mai auzit atatia oameni vorbind despre telefonia mobila de generatia a treia.



Parca toate laboratoarele producatorilor de telefoane lucrasera in ultimul an numai la terminale 3G. Si parca toti marii operatori nu-si trecusera in business planul pentru 2004 decat 3G, UMTS sau W-CDMA (pentru cei mai putin familiarizati, doua standarde diferite pentru telefonia de generatia a treia).



Prima impresie a fost ca intru intr-un salon auto. Hostesse care mai de care mai bine "imbracate", luciri argintii dinspre standuri, buluceala la fiecare raft pe care scria "drive-test" (un fel de "Ia si incearca!"). Cu o singura diferenta: in spatii mult mai mici puteai sa conduci un numar mult mai mare de modele.





Prima zi - 3G portocaliu



Prima zi. La pranz, Orange, divizia de telefonie mobila a grupului France Telecom, anunta fara prea mare fast, lansarea 3G in Marea Britanie si Franta. Jurnalistii sunt invitati sa probeze serviciul la standurile operatorului si la cele ale partenerilor: LG si Nortel Networks. La dispozitie sunt puse, deocamdata, conform reprezentantilor operatorului, doar doua modele de terminale 3G: un LG si un Motorola.



Cel mai popularizat serviciu a fost, cum era de asteptat, videotelefonia. Reteaua 3G permite transportul datelor la viteze mult mai mari decat actuala infrastructura 2,5G (GPRS), o sedinta de videotelefonie putandu-se stabili in mai putin de 15 secunde. Pe incercate, chiar a mers.



In rest, totul depinde de aplicatiile care se dezvolta pentru terminalele si serviciile de generatia a treia. In mod clar, primii care vor spune, "Ok, hai sa vedem cum merge" vor fi clientii din zona de business. La inceput, numai la ei investitia in comunicarea 3G va avea un timp mai scurt de recuperare. Nimeni nu se asteapta la costuri reduse.



Nici producatorii de terminale, dar nici operatorii nu au avansat insa tarife. Testele au inceput totusi, iar graba operatorilor de a lansa urmatoarea generatie de telefonie este pe deplin justificata.





Inceputul sfarsitului cosmarului 3G



In urma cu trei - patru ani, exact cand va spuneam ca am auzit pentru ultima data vorbindu-se asa mult despre 3G, majoritatea operatorilor au dus o batalie pe viata si pe moarte pentru a cumpara licente in cele mai importante piete europene.



Ca o coincidenta sau tocmai ca rezultat al acestui razboi, imediat dupa ce au cheltuit zeci de miliarde de dolari, operatorii de comunicatii au inceput sa alunece in groapa recesiunii si a datoriilor cu o viteza ametitoare. Parca mai ametitoare decat succesul pe care il sarbatorisera dupa ce s-au vazut in buzunar cu dreptul de a construi reteaua de comunicatii mobile a viitorului.



Cele mai afectate la acel moment au fost companiile France Telecom, cu un record de aproape 70 de miliarde de euro datorii, si Deutsche Telekom, care nu se afla nici ea prea departe.



Cu timpul insa, piata s-a redresat si analistii au inceput sa-si aduca aminte cum se spune "redresare" si "crestere". Nu a durat prea mult timp pana cand operatorii au scos ghimpele 3G din inima lor financiara si au inceput sa vorbeasca si ei despre lansarea mult-asteptatelor servicii.



Primul a fost Hutchison, operator din Hong Kong care a reusit sa achizitioneze mai multe licente 3G in Europa si care a si lansat in premiera serviciul in cateva tari (Italia si Marea Britanie). Apoi a venit randul mai marilor europeni Vodafone, T-Mobile si Orange.





Sa moara si capra vecinului



O data cu anunturile despre lansarea serviciilor in varianta lor comerciala sau de test, au inceput si acuzele. Cine e de vina ca 3G nu a facut ochi pana acum?



Producatorii de terminale, spun in cor operatorii. Operatorii ii acuza aproape in unanimitate pe fabricantii de celulare. Adevarul e undeva la mijloc.



Nici producatorii si nici operatorii nu au dreptate. Sau ambele tabere au. "Nu putem sa rasturnam viitorul pana cand nu vom avea terminale care sa fie macar atat de bune cum sunt acum cele 2G (GSM) sau 2,5G. Modelele de generatia a treia sunt mari, se incalzesc iar bateria tine foarte putin. Experienta pe care o traim astazi cu aceste modele de terminale este inacceptabila pentru clientii nostri", a tunat Arun Sarin, seful Vodafone.



Raspunsul nu s-a lasat asteptat decat cateva ore. Jorma Ollila, director executiv la Nokia, cel mai mare producator de telefoane mobile din lume, a replicat ca retelele 3G ale operatorilor nu au fost gata pentru a testa terminalele de generatia a treia.



Cert este ca majoritatea operatorilor mari de telefonie mobila si-au programat sa lanseze versiunile comerciale ale serviciilor 3G in a doua jumatate a anului. Grabiti, bineinteles, sa inceapa recuperarea gramezilor de bani cheltuiti pe licente. In acelasi timp, producatorii vor fi si ei motivati sa fabrice terminale compatibile cu noile standarde.





La prima mana



Ce faci daca esti un entuziast si vrei totusi sa-ti iei cumperi un telefon de generatia a treia? Macar pentru a-l folosi atunci cand esti prin Marea Britanie sau Franta.



Desi pe piata exista in prezent un numar limitat de terminale 3G, producatorii sunt insa tot mai concentrati asupra "temei" pentru acasa pe care le-au dat-o operatorii. Drept dovada, prea putini dintre cei mai mari fabricanti de celulare au indraznit sa vina la Cannes fara macar un model nou de generatia a treia. Altii, dupa puteri, au anuntat si ei celulare 3G sau cel putin telefoane inteligente (smartphones). Clientul cel mai cautat a fost (cum altfel?) omul de afaceri, cel care isi permite sa cheltuiasca mai multi bani pe telefonie si care, in acelasi timp, are nevoie de transport rapid de date, videotelefonie, acces la Intranetul companiei sau de transmiterea instantanee a e-mail-urilor.



Telefonul LG U8150 care functioneaza pe serviciul 3G al Orange, surprinde prin design, ca de altfel si modelul Samsung Z105, tot 3G. Ambele modele sunt foarte putin diferite fata de cele pe care le folosim si noi in prezent, nu sunt deloc mai grele decat acestea si au incorporate toate functiile la care te astepti: videotelefonie, camera foto digitala care stie sa si filmeze, memorie destul de mare.



Si modelul Motorola A835 (lansat mai demult de producatorul american) este prietenos dar putin mai voluminos decat modelele concurente. Compania a mai prezentat la Cannes inca doua noi modele 3G, E1000 si A1000.



Nokia, chiar daca nu a lansat nici un model 3G la Cannes, a iesit pe piata cu un nou terminal pentru oamenii de afaceri, Communicator 9500.



In rest, ce iti alegi depinde doar de tine pentru ca majoritatea telefoanele "destepte" sau 3G au radio sau MP3 player incorporat, Bluetooth, browser de Internet, organizatoare din ce in ce mai sofisticate si daca vor mai continua asa, viziunea sefului de la Nokia este foarte posibil sa se adevereasca: in cativa ani vom folosi telefoanele chiar si in loc de laptopuri.



Pana atunci insa, producatorii de software pentru telefoane mobile ar trebui sa mai scoata cateva idei de la naftalina. Pentru ca altfel, vom risca sa ne plictisim de atata febra musculara la degete cauzata de butonarea, minute in sir, a celularului pentru a accesa o functie din meniul 3G.
iuliana.susanu@zf.ro

Cele mai citite ştiri