Business Hi-Tech

Imagine a la Google, dar rezultate a la Microsoft

21.07.2004, 00:00 20



In ciuda eforturilor curente de a patenta noi produse si tehnologii, uriasul succes al Microsoft se bazeaza, va vine sa credeti sau nu, pe dezvoltarea unor idei sau produse preluate de la alte companii, scrie New York Times.



De curand gigantul din Redmont a identificat ultima mare obsesie: Google, cel mai de succes motor de cautare de pe Internet. Poate aceasta obsesie nu este chiar gratuita pentru ca dupa cum stiti Google se pregateste pentru una dintre cele mai asteptate listari la bursa de valori din Statele Unite, care ar putea aduce compania la o valoare de aproximativ 25 miliarde de dolari. In mod cert nimeni din industria software nu se joaca cu astfel de sume fara sa atraga atentia Microsoft.



Ani de-a randul, portalul propriu al companiei, MSN Search, a terminat mereu pe locul trei in razboiul celor trei mari "cautatori" ai Internetului, plasandu-se destul de mult in urma Google si Yahoo. Se pare ca noua strategie a Microsoft este sa-si reconstruiasca motorul de cautare dupa chipul si asemanarea Google. Aceasta "googlificare" a MSN Search va avea loc in doua etape distincte. Mai intai o cosmetizare a imaginii care acum este finalizata si al carei rezultate le puteti vedea accesand www.search.msn.com. Noul look consta dintr-un ecran aproape gol care se incarca foarte repede, chiar si pe cele mai lente conexiuni dial-up, si o casuta centrata unde trebuie sa introduceti subiectul cautarii dumneavoastra. Aceasta prima pagina nu contine anunturi publicitare de nici un fel si, exceptand logo-ul MSN, evita orice fel de grafica care ar putea incetini incarcarea. Doar pe 4 iulie, ziua nationala a Statelor Unite, MSN a folosit un steag american care flutura, o posibila imitare a modului in care Google isi adapteaza grafica pentru diversele sarbatori. In concluzie, MSN Search nu putea arata mai Google decat acum nici daca ar fi folosit copy-paste, comenteaza New York Times.





Microsoft nu renunta la vechile obiceiuri



Dupa ce introduceti subiectul cautarii si actionati butonul de Search veti avea o surpriza placuta: Microsoft nu mai amesteca link-urile platite, fara a le mentiona explicit, intre rezultatele cautarii in speranta ca le veti alege pe acestea. Acum aceste link-uri platite sunt afisate exact ca la Google pe o coloana in partea dreapta. Pe termen scurt aceasta abordare in mod sigur aduce pierderi pentru MSN, dar este un castig urias pentru utilizatori. Modul acesta de a returna rezultate este mai onest decat cel practicat de Yahoo unde cei care fac publicitate online platesc pentru ca link-urile lor sa apara nemarcate ca atare intre rezultatele reale ale cautarii (n.r. aceasta metoda se numeste paid inclusion). Din pacate Microsoft vede aceasta separare a rezultatelor numai ca un experiment si nu o schimbare permanenta de politica, mentionand ca "MSN va continua sa evalueze potentialul paid inclusion pentru a imbunatati relevanta cautarii".



Pe langa cautarea de text in paginile de internet, Google si Yahoo au integrate servicii de stiri, preturi pentru produse, imagini si altele la care Microsoft raspunde cu propria abordare. Langa search box (n.r. casuta in care introduceti textul dupa care se executa cautarea) pe langa optiunile clasice asemanatoare cu ale rivalilor, MSN vine cu doua noutati: Encarta Encyclopedia si Movies. Serviciul Movies cauta in baza de date a MSN Entertainment care ofera descrieri, comentarii si ratinguri pentru orice film care a fost lansat vreodata, si chiar pentru un presupus Spiderman 3 care va fi lansat in 2007. Daca introduceti codul ZIP aveti acces la programul cinematografelor din zona respectiva asa ca pentru iubitorii de film este o realizare de exceptie. Noutatea cu Encarta este insa o deziluzie pentru ca va returneaza toate rezultatele pe care le aveti si in editia de cumparat a enciclopediei dar mai toate articolele sunt disponibile numai daca platiti un abonament de 30 dolari pe an.



Una peste alta daca sunteti un utilizator frecvent al MSN aceasta revizie este poate prea brusca. Este ca si cum va treziti intr-o dimineata si constatati ca MSN Search a devenit mai curat, mai rapid si mai ales mai Google, scrie cotidianul american.





Operatiile estetice au reusit dar urmeaza terapia de refacere



Tehnologia folosita de MSN pentru cautari este preluata cu licenta de la Yahoo si, chiar daca rezultatele nu sunt perfect identice, asemanarile de familie sunt izbitoare. Pentru majoritatea cautarilor rezultatele sunt in mare parte aceleasi indiferent ca este vorba de Google, Yahoo sau MSN Search, lucru care este uimitor. Incercati de pilda "schimba yeni in dolari" sau "statistici privind divortul in Brazilia" si cu oricare din cele trei potaluri primul link va fi direct catre informatia cautata (n.r. daca doriti sa incercati aceste exemple folositi engleza). Dar daca sunteti un cautator asiduu, in timp, Google isi va recastiga reputatia de cel mai exact motor de cautare. De pilda daca vreti sa aflati "istoria surubelnitelor" veti gasi raspunsul la aceasta intrebare inca de la primul link cu Google si Yahoo dar abia la al patrulea link cu MSN Search (n.r. motoarele de cautare isi modifica in permanenta algoritmii de cautare astfel incat e posibil ca rezultatele sa varieze). In mod similar daca incercati sa cautati "venitul mediu in Anglia" veti primi rezultatul corect in primul link la Google si pe locul al treilea cu Yahoo. MSN Search nu va da un raspuns la aceasta intrebare, cel putin nu in primele cateva pagini cu rezultate. In concluzie noul MSN arata ca Google dar nu lucreaza la fel ca Google. Atunci vine intrebarea: ce rost are toata aceasta schimbare-copiere?- se intreaba cotidianul american.





Tehnologia de cautare va face diferenta in timp



Abia aici intervine etapa a doua a transformarii promise de Microsoft. Compania lucreaza asiduu la o tehnologie noua de cautare/indexare, care sustine ca va fi chiar mai buna decat cea a Google numind-o "next generation search experience" si care va trebui sa inlocuiasca actualul software sub licenta Yahoo in decurs de un an. Daca doriti sa incercati aceasta noua viziune asupra cautarii online o gasiti la adresa techpreview.search.msn.com dar Microsoft mentioneaza ca aceasta varianta a portalului nu cauta efectiv pe Internet ci este mai mult pentru a primi feedback de la webmasteri si fani ai cautarii (search enthusiasts). Rezultatele nu sunt deloc exacte si in unele cazuri fac de ras cea mai importanta companie de software. Spre exemplu cautati "motorized draperies" si veti primi 13 rezultate din 15 care provin de la acelasi site web. Sau incercati "1963 Oscar winners" si primul rezultat returnat va fi "1998 Oscar winners" (castigatorii din 1963 nici nu apar in cele 15 linkuri de pe prima pagina de rezultate) iar pentru multe alte exemple rezultatele returnate nu sunt la obiect spre deosebire de Google si Yahoo.



Chiar si in aceste conditii Microsoft a facut o treaba buna privind schimbarea la fata a serviciului de cautare mai ales prin eliminarea anunturilor platite amestecate intre rezultatele returnate. La intrebarea fireasca daca noua tehnologie de cautare, aflata in faza de dezvoltare, se va apropia macar de relevanta Google este prea devreme sa avem un raspuns. Dar daca va avea succes Microsoft isi va fi demonstrat inca odata geniul, si va face inca un pas ireversibil spre dominatia mondiala in domeniul software.





andrei.dora@zf.ro