Business Hi-Tech

Impartirea de teritorii: Hewlett-Packard si-a revendicat Europa, iar Dell America

16.01.2004, 00:00 16

Una mie, una tie. Cam asa s-ar putea descrie jocul pe care il fac cei doi producatori mondiali de computere, Dell si Hewlett-Packard. Fiecare dintre cele doua companii si-au revendicat in ultima parte a anului trecut un continent. HP, Europa iar Dell, America de Nord.
Hewlett-Packard a reusit sa depaseasca la mustata in trimestrul al patrulea al anului trecut compania Dell, eternul sau rival pe piata calculatoarelor personale.
Cresterea vanzarilor in Europa, mai ales in segmentul consumatorilor casnici, a propulsat HP pe prima pozitie in clasamentul producatorilor de computere, compania ajungand la o cota de 16,9% pe piata mondiala, arata ultimul studiu realizat de compania de cercetare IDC. La distanta foarte mica in urma sa ii regasim pe americanii de la Dell, cu o felie de 16,3% din piata.
Ambele companii au crescut dar Hewlett-Packard a fost mai rapida. Cota HP a evoluat fata de ultimele trei luni ale anului 2002 cu 21,7% in timp ce felia aflata in "proprietatea" Dell s-a marit cu 19,7%.
In perioada octombrie-decembrie 2002, tot HP a stat mai bine la capitolul vanzari, revendicandu-si atunci 16% din piata, in timp ce Dell avea o cota de 15,6%. Totusi, dupa vanzarile inregistrate in intreg anul 2003, tot Dell ramane pe primul loc in top, cu o cota de 16,9% din piata, in crestere cu 25% fata de 2002, cand felia sa ajungea la numai 15,1%. HP a reusit un salt spectaculos in ultimul trimestru dar acesta nu i-a fost de ajuns pentru a urca pe prima pozitie in clasamentul de la final de an. Astfel, potrivit IDC, HP a ajuns in 2003 la o cota de piata de 16,4%, mai mare cu 14,5% fata de anul anterior (16%).
Daca HP a fost mai puternica in Europa, Dell a ramas lider in Statele Unite, cu 30,2% din piata in ultimul trimestru, respectiv 30,9% la nivelul intregului an.
Pe pozitia a treia la nivel mondial s-a situat IBM, companie a carei oferta se adreseaza in principal segmentul corporate. Cota de piata a gigantului IT pe piata PC-urilor a ajuns in ultimul trimestru al anului trecut la 6%.
Apple, unul dintre cei mai populari producatori de computere, are o cota de numai 2% din piata mondiala si de 3% din cea americana.Per total, piata a crescut cu 15,2% in trimestrul al patrulea al anului trecut, spun analistii de la IDC.
Europa a fost regiunea care a inregistrat cea mai mare crestere pe piata calculatoarelor personale in 2003 desi anul precedent fusese printre zonele cele mai "lenese". Vanzarile de PC-uri in Europa au fost anul trecut cu 19% mai mari decat in 2002. In Statele Unite s-a inregistrat o crestere cu 15,4% iar in Asia cu 14%.
IDC preconizeaza ca, in 2004, vanzarile de PC-uri vor fi cu 11,4% mai mari decat in 2003. Cealalta mare companie care analizeaza piata IT mondiala, Gartner, avanseaza o previziune de crestere a pietei calculatoarelor cu 10,9% in acest an comparativ cu 2003.
Un salt al vanzarilor de computere cu peste 15% (potrivit IDC) sau cu 12% (potrivit analizelor Gartner) a fost posibil  anul trecut mai ales datorita scaderii preturilor, spun analistii adaugand ca, de fapt, cresterea a fost mult mai mica daca raportam veniturile obtinute in 2003 din comercializarea PC-urilor la cele inregistrate in 2002.
"In 2000, pe poarta fabricilor de computere au iesit 140,2 milioane de unitati care s-au vandut cu 226 miliarde de dolari. In 2003, au fost comercializate 152,6 milioane de calculatoare dar incasarile au totalizat 175 miliarde de dolari", explica Roger Kay, analist la IDC. In 2002, s-au vandut 136,7 milioane de PC-uri tot pentru 175 miliarde de dolari.Nici una dintre cele doua firme de cercetare a pietei nu au inaintat cifre legate de numarul calculatoarelor comercializate anul trecut sau de valoarea pietei.
iuliana.susanu@zf.ro

Cele mai citite ştiri