Business Hi-Tech

Invingatori in stil Contoso

24.03.2004, 00:00 18



In afara de profit, probabil ca productivitatea este unul dintre cele mai negre cosmaruri ale managerilor. Daca nu ai productivitate nu esti competitiv, iar daca nu esti competitiv nici nu prea se mai poate vorbi de afaceri, ci de supravietuire.



Cum sa fii mai productiv, cum sa-ti faci oamenii din cadrul companiei sa dea rezultate mai bune si, in general, la ce solutii ai la dispozitie pentru ca afacerea ta sa mearga ca pe roate? Raspunsurile le-am gasit la Microsoft, direct in campusul de la Redmond, in Centrul pentru "munca informatizata" (Center for Information Work). Firma americana de software este preocupata de foarte multi ani sa gaseasca solutii pentru ca imbunatatirea permanenta a acestui indicator vital oricarei afaceri, iar lectia predata de un specialist in "companiile viitorului" si productivitate a fost poate printre cele mai scurte dar si cele mai consistente la care am asistat vreodata.





Schimbari la Contoso



Scenariul e simplu. Sa presupunem ca exista o companie pe nume Contoso (apropo, am verificat pe Internet si chiar exista, dar e sigur ca nu la aceea face Microsoft referire). Compania este specializata in fabricarea unui produs pe nume Widget. Si el fictiv. Dar nici numele companiei si nici produsul nu sunt importante, ci scenariul. Vanzarile pe ultimul trimestru au depasit cu mult previziunile conducerii. In loc sa vanda 100 de Widgets, firma a vandut 150, spre exemplu. Orice previziune referitoare la vanzari depasita de realitate nu poate fi decat o veste extraordinar de buna pentru orice manager. Numai ca vanzari mai mari inseamna productie mai mare. Iar productia mai mare implica mai mult decat o simpla fraza si o intentie.





Solutii rapide cu legaturi wireless



Ce faci cand ai o asemenea problema de rezolvat? Presupunand ca esti directorul de productie, incepi sa ceri de la colegi date referitoare la posibilitatile de suplimentare a cantitatilor de materiale pentru fabricarea unul volum mai mare de Widgets.



In biroul viitorului totul se intampla in sistemul all-in-one. Pe birou ai trei ecrane care comunica in asa fel intre ele incat iti permit sa te muti cu cursorul mouse-ului de pe unul pe celalalt si sa ai in permanenta in fata toate sarcinile nerezolvate sau proiectele in curs de desfasurare. Centralizarea datelor este la distanta de un click de mouse iar convocarea consiliului director se poate face pur si simplu in timp real, fara telefon doar adresandu-te computerului pe care il ai in fata.



Pentru ca nu poti sa pleci in sala de sedinte cu desktop-ul, iti iei Tablet PC-ul pe care s-au transferat automat, wireless, toate datele problemei. Ceilalti directori folosesc si ei acelasi tip de echipament portabil. Daca vreunul dintre ei nu stie exact unde se gaseste sala pentru intruniri, nu are decat sa-si intrebe tot calculatorul care apoi ii va trasa itinerarul pe care il are de parcurs pana la destinatia finala.



Directorul general este insa plecat in alta tara pentru purtarea unor negocieri cu un potential mare client. Totusi e musai ca si el sa participe la sedinta. Pentru o companie din zilele noastre ar fi o problema greu de rezolvat dar peste cativa ani va fi simplul. O parte dintre liniile aeriene au pus la dispozitia oamenilor de afaceri aflati la bord posibilitatea de a se conecta wireless, prin unde radio, la Internet, e-mail deci si la reteaua companiei la care lucreaza. Avand in vedere ca povestea este desprinsa din viitor, directorul de la Contoso se conecteaza din avion la propriul calculator portabil si intra in legatura wireless cu cei aflati in sala de sedinte.



Managerii aflati la masa din sala de sedinte sunt filmati cu o camera video iar imaginile le poate vedea, tot in timp real, directorul general aflat in avion. Chiar daca persoana care vorbeste se misca prin sala, camera isi schimba singura unghiul de filmare. Practic, oriunde s-ar afla in incapere, imaginea proepinentului apare pe ecranul directorului general.



Dintre toti furnizorii, numai unul are posibilitatea de a trimite la Contoso o cantitate mai mare de materiale, dupa cum reiese din informatiile pe care le au la dispozitie managerii. Datele trebuie insa verificate. Astfel, din sala de sedinte se ia legatura, tot wireless, prin videoconferinta cu furnizorul. Emotii? Furnizorul trebuie sa faca si el o serie de calcule. Dupa scurt timp, anunta ca are la dispozitie materialele dar ca au plecat spre un depozit de stoc, cu un camion.



O parte a problemei a fost rezolvata, dar Contoso se grabeste. Camionul trebuie intors din drum. Furnizorul vede, apeland la tehnologia de pozitionare prin satelit, cam pe unde se afla transportul si ia decizia sa-i comunice soferului sa schimbe destinatia. Totul se intampla ca si pana acum, prin comunicarea wireless, cu echipamente portabile.



Apropo, si soferul are un Tablet PC si posibilitatea de a se conecta la Internet fara fir. O data schimbata directia camionului, problema este ca si rezolvata. Semnarea contractului cu furnizorul pentru materialele suplimentare este doar o formalitate.



Pana la urma, criza de la Contoso se rezolva in numai cateva ore. Ceea ce, acum, nu ar fi posibil decat dupa zile intregi de asteptare, ori poate chiar luni, timp pierdut care s-ar regasi decat intr-o productivitate mai scazuta, in pierderea competitivitatii si, inevitabil, in preluarea afacerii de catre un concurent mai rapid. Sau poate mai informat.
iuliana.cerchez@zf.ro

Cele mai citite ştiri