Business Hi-Tech

Monitoarele pentru PC au adus venituri de 80 mil. dolari

21.02.2005, 00:00 10

Piata romaneasca a monitoarelor destinate calculatoarelor personale a atins, anul trecut, 79,46 milioane de dolari (64,5 mil. euro, la cursul mediu pe 2004), pe fondul unor vanzari de aproape 512.000 de unitati, reiese dintr-un raport pentru piata romaneasca elaborat de firma britanica de analiza Bryan Norris Associates.



In prima jumatate a anului 2004, in Romania au fost vandute aproape 200.000 de unitati produse de 45 de companii, in valoare de 32,45 milioane de dolari (26,1 mil. euro).



La nivelul intregului an, dintre cele 49 de marci prezente pe piata romaneasca, Samsung a fost cea mai bine vanduta, pastrandu-si pozitia de la jumatatea anului. Compania coreeana a detinut o cota de piata de 10,2%, cu 52.015 unitati vandute.



Pe locul doi, cu vanzari de 51.390 de unitati si o cota de piata de 10%, s-a clasat Philips, care a urcat un loc. Cea mai bine vanduta marca romaneasca s-a mentinut Ultra, apartinand grupului K Tech Ultra Pro, cu o cota de piata de 7,8%, respectiv 39.742 de unitati, pe locul al treilea in clasament.



Pe locurile urmatoare s-au situat LG, cu 38.301 unitati vandute si 7,5% din piata, si IT Solar, cu o cota de 5,9%, obtinuta prin vanzarea a 30.450 de unitati.



Monitoarele cu tub catodic (CRT ) au continuat sa fie cele mai cautate in Romania, insa trebuie remarcat ca, fata de jumatatea anului, ponderea acestora a coborat usor, de la 88% la 86,6%. Valoarea vanzarilor a fost de 79,46% din total.



Cota de piata a monitoarelor cu cristale lichide (LCD) a avansat de la 12,2% la 13,4%, in functie de numarul de unitati vandute. Valoarea vanzarilor raportata la piata s-a pastrat la nivelul de la jumatatea anului.



In ceea ce priveste modelele cu plasma, in Romania au fost cumparate 296 de unitati, in valoare de aproape 700.000 de dolari (565.000 de euro).



Romanii au preferat, in continuare, monitoarele CRT cu diagonala de 17 inci, care au acoperit 80,3% din cerere, cu un procent mai mult decat la jumatatea anului.



Pe locul doi sunt clasate monitoarele LCD cu diagonala de 17 inci, cu o cota de 6,7%, urmate de modelele LCD de 15 inci, cu 5,7%, devansand modelul CRT de 19 inci, care a pierdut 0,6% fata de jumatatea anului, ajungand la 4,2%.



Pretul mediu al unui monitor pentru calculator vandut in 2004 a fost de 155 de dolari (125 de euro).



Modelele CRT au costat anul trecut, in medie circa 123 de dolari (100 de euro).



Pretul mediu al monitoarelor LCD a fost de 350 de dolari (280 de euro).



In schimb, monitoarele cu plasma au costat, in medie, 2.340 de dolari (1.900 de euro) bucata.