Business Hi-Tech

"Revolutia" smartphone-urilor vs. viitorul Palm

01.10.2007, 01:11 19

Speculatiile privind sfarsitul companiei Palm, producatorul dispozitivelor de tip smartphone Treo, au acaparat in ultimele luni site-urile de stiri, blog-urile, precum si investitorii de pe Wall Street, scrie International Herald Tribune. Insa pionierul segmentului smartphone nu doreste sa renunte la lupta.
Chiar daca firma intentioneaza sa aiba succes ca un jucator de dimensiuni reduse, analistii sunt de parere ca trebuie sa actioneze rapid in aceasta industrie rapida.
"Inca mai pot sa reziste, insa nu isi pot permite sa faca prea multe greseli", a declarat Ken Dulaney, vicepresedintele firmei de cercetare Gartner.
Marjele ridicate ale profitului din industrie si cresterea popularitatii telefoanelor mobile care imbina servicii de telefonie, transfer de date si internet au atras interesul din partea rivalilor Nokia si Samsung, dar si din partea producatorilor de PC-uri, precum Apple si Hewlett-Packard (HP).
Pe masura ce competitorii au lansat smartphone-uri din ce in ce mai avansate in ultimul an, Palm nu s-a indepartat de la carcasele voluminoase, introduse odata cu dispozitivul Treo 600 in 2003.
Rivalii au adoptat platforme software axate pe multitasking, acoperind in special segmentul multimedia (audio, foto, video), in timp ce Palm s-a bazat pe un sistem de operare care a beneficiat de putine actualizari in ultimii ani.
Reprezentantii companiei au recunoscut ca arhitectura Palm OS nu este suficient de rapida si nu este suficient de "user-friendly". De asemenea, sistemul de operare nu poate gestiona simultan apeluri vocale si transferuri de date.
Palm dezvolta in prezent un nou sistem bazat pe Linux, insa reprezinta un efort considerabil, iar rezultatele sunt inca incerte. De altfel, compania a renuntat de curand la mult mediatizatul Foleo, un fel de laptop conceput ca un accesoriu pentru Treo.
Intre timp, Palm mizeaza pe cresterea vanzarilor dispozitivelor sale bazate pe sistemul de operare Windows Mobile, lansate in 2006.
Analistii sunt insa de parere ca firma trebuie sa isi diferentieze propriile produse de alte smartphone-uri care folosesc sistemul de operare de la Microsoft.
Desi vanzarile Treo au totalizat 344,2 mil. dolari (244,2 mil. euro), profitul Palm a scazut cu 43% la 15,4 mil. dolari (10,9 mil. euro) in al patrulea trimestru fiscal, incheiat la 1 iunie. In contrast, rivalul Research In Motion (RIM), producatorul dispozitivelor BlackBerry, a raportat o crestere de 73% a castigurilor in aceeasi perioada de timp, la 223,2 mil. dolari (158,3 mil. euro).
Daca Palm nu reuseste sa ofere produse mai convingatoare, precum si revitalizarea brandului, analistii estimeaza ca veniturile firmei vor continua sa scada. Piata globala a smartphone-urilor a crescut cu 23% in primul trimestru al acestui an. Cota Palm a stagnat la 3%, in timp ce RIM a crescut de la 3% la 5,7%, potrivit Gartner. Nokia a urcat de la 48% la 52,6%.