Business Hi-Tech

Reguli noi pentru platformele online: Uniunea Europeană introduce noi norme de transparenţă pentru site-uri. „Predictibilitatea este esenţială pentru afaceri”

Reguli noi pentru platformele online: Uniunea Europeană...

Autor: Dorin Oancea, Mediafax

14.06.2019, 15:06 431

UE introduce noi norme de transparenţă pentru platformele comerciale online, menite să facă mediul echitabil şi mai previzibil, precum şi să asigure un sistem eficient de obţinere a despăgubirilor. 

Regulamentul adoptat vineri de Consiliu abordează relaţiile dintre platformele online şi întreprinderi. „Predictibilitatea este esenţială pentru afaceri. Companiile care desfăşoară activităţi prin intermediul platformelor online ar trebui să fie pe deplin conştiente de termenii acestei relaţii şi, atunci când este necesar, să poată solicita despăgubiri rapide şi eficiente. Noul regulament, primul de acest fel din lume, va permite companiilor din UE să profite pe deplin de avantajele economiei digitale”, spune Niculae Bădălău, ministrul Economiei din România

Scopul principal al regulamentului este de a stabili un cadru juridic care să garanteze condiţii şi termeni transparenţi pentru utilizatorii comerciali ai platformelor online, precum şi posibilităţi eficiente de obţinere a despăgubirilor atunci când aceşti termeni şi condiţii nu sunt respectate.

Pentru a îmbunătăţi transparenţa, platformele trebuie să utilizeze termeni şi condiţii clare şi inteligibile pentru furnizarea serviciilor lor de intermediere online. Acestea trebuie să furnizeze o motivare de fiecare dată când decid să restrângă, să suspende sau să pună capăt utilizării serviciilor lor de către un partener. În plus, platformele ar trebui să dezvăluie public principalii parametri care determină ierarhizarea utilizatorilor de afaceri în rezultatele motoarelor de căutare, precum şi orice tratament diferenţiat pe care îl acordă bunurilor sau serviciilor oferite. De asemenea, ar trebui să prezinte descrierea principalelor considerente economice, comerciale sau juridice care limitează capacitatea utilizatorilor de a oferi diferite condiţii consumatorilor din afara platformei.

Regulamentul obligă toate platformele (cu excepţia celor mai mici, astfel cum sunt definite în regulament) să instituie un sistem intern eficient şi rapid de tratare a reclamaţiilor şi să raporteze anual cu privire la eficienţa acestuia. De asemenea, solicită platformelor să enumere în termenii şi condiţiile lor doi sau mai mulţi mediatori pentru cazurile în care sistemul intern de soluţionare a reclamaţiilor nu poate rezolva o dispută între utilizatori. Regulamentul stabileşte dreptul organizaţiilor reprezentative, asociaţiilor sau organismelor publice de a iniţia proceduri judiciare împotriva platformelor care nu respectă cerinţele regulamentului. De asemenea, regulamentul oferă statelor membre competenţa de a stabili sancţiuni în conformitate cu sistemele lor naţionale atunci când există încălcări ale regulamentului.

Comisia este invitată să încurajeze platformele să înfiinţeze organisme de mediatori independenţi specializaţi, să elaboreze coduri de conduită şi să evalueze periodic funcţionarea noilor norme.

Regulamentul trebuie să fie semnat şi publicat în Jurnalul Oficial al UE şi va intra în vigoare în a douăzecea zi de la publicare. Se va aplica în următoarele douăsprezece luni de la data publicării.

Platformele online sunt factorii cheie ai comerţului digital. În prezent, mai mult de un milion de companii din UE comercializează prin intermediul platformelor online şi se estimează că aproximativ 60% din consumul privat şi 30% din consumul public de bunuri şi servicii legate de economia digitală totală sunt tranzacţionate cu ajutorul intermediarilor on-line.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO