Business Hi-Tech

?Telenovela" licitatiei Google a luat sfarsit

20.08.2004, 00:00 21

Google, compania care administreaza motorul de cautare pe Internet cu acelasi nume, a finalizat oferta publica initiala cu un pret de 85 de dolari pe actiune, dupa ce Comisia Americana de Operatiuni Bursiere (SEC) a aprobat, miercuri, documentatia companiei.
Acest pret fixeaza valoarea totala a companiei la aproximativ 23 de miliarde de dolari, dupa ce preturile vehiculate anterior dadusera ca posibila chiar o valoare de 36 de miliarde de dolari, scrie presa internationala. Actiunile companiei urmau sa inceapa sa fie tranzactionate la bursa din New York in cursul zilei de ieri, sub indicativul ?GOOG".
Cele 19,6 milioane de actiuni vandute au atras fonduri de aproape 1,7 miliarde de dolari pentru Google, la jumatate fata de asteptarile initiale - 3,47 miliarde.
Un sondaj realizat de firma de cercetare Leo Shapiro & Associates, citat de publicatia Chicago Sun-Times, a relevat ca amatorii de actiuni Google erau dispusi sa cheltuiasca, in medie, doar 450 de dolari fiecare, ceea ce ar fi fost insuficient pentru a strange 3,47 miliarde de dolari, au concluzionat autorii sondajului.
Chiar daca suma atrasa a fost mai mica decat au sperat, tot ii va face miliardari in dolari pe fondatorii companiei, Larry Page, 31 de ani, si Sergey Brin, 30 de ani, care au pus bazele Google in 1998, dupa ce absolvisera Universitatea din Stanford.
Oferta publica realizata de Google este a doua din istoria companiilor care activeaza pe Internet, la mica distanta dupa cea din 2000 facuta de Genuity, care a strans 1,9 miliarde de dolari. Apoi insa, Genuity a inceput procedura de declarare a falimentului, in noiembrie 2002.
Odata licitatia incheiata, Google ar trebui sa investeasca aproximativ 1,2 miliarde de dolari din banii obtinuti in extinderea serviciilor sale de cautare, pentru a-i tine la respect pe rivalii de la Yahoo si Microsoft, sunt de parere analisti ai pietei online, citati de USA Today.
Daca nu vor face asa, baza de clienti a Google ?se va subtia, si vor incepe sa piarda din publicitate", a declarat un analist al Forrester Research. Acesta a dat exemplul browser-ului de Internet Netscape, care a fost ?inghitit" de Microsoft pentru ca nu a reusit sa isi mareasca la timp baza de utilizatori.