Business Hi-Tech

Tonurile de apel: o afacere in continua crestere

29.09.2004, 00:00 22



Unii spun ca sunetele de apel nu au nici un viitor, insa trebuie sa-i contrazicem.



Ringtone-urile reprezinta una dintre cele mai de succes afaceri ale industriei de comunicatii fara fir, iar piata va creste puternic, o data cu dezvoltarea noilor servicii si telefoane multimedia.



Clientii au cheltuit anul trecut aproape 3,5 miliarde de dolari pentru a descarca variantele polifonice de 30 de secunde ale celor mai cunoscute melodii. Iar cum polifonicele nu au fost de ajuns, in ultima vreme utilizatorii descarca videoclipuri intregi cu ultimele hituri ale lui Britney Spears sau 50 Cent. Succesul vanzarii de semnale de apel se poate determina prin comparatia cu vanzarile de CD-uri single: tot anul trecut, suma cheltuita pentru achizitionarea acestor produse a fost de zece ori mai mica decat cea pentru achizitionarea polifonicelor.



Totusi, piata ringtone-urilor a suferit schimbari care ar putea afecta perspectivele pe termen lung. Desi reactia industriei muzicale a fost lenta, ea a realizat potentialul dispozitivelor mobile de a deveni adevarate platforme de auditie muzicala. Apple si Motorola au anuntat pentru anul viitor deschiderea unui magazin online, o varianta redusa a magazinului Apple iTunes Music Store ce va fi disponibila pe unele telefoane Motorola. Nokia a raspuns semnand un contract cu Loudeye pentru a crea o platforma muzicala ce va permite operatorilor de telefonie mobila - cei mai mari clienti Nokia - sa realizeze propriile servicii muzicale bazate pe telefoanele gigantului finlandez. EMI, Sony si Universal, toate au divizii speciale pentru distribuirea variantelor polifonice ale melodiilor aflate in proprietatea lor. Chiar si artistii individuali au intrat pe piata ringtone-urilor. Vizitatorii site-ului oficial al Madonnei pot descarca clipuri speciale pentru telefonul mobil, doar introducand numarul de telefon si operatorul de telefonie.



Pentru ca industria ringtone-urilor sa prospere trebuie dezvoltate alte modele de afaceri. In timp ce clientii s-au obisnuit sa plateasca 99 de centi sau mai putin pentru o melodie in magazinele iTunes sau RealNetwork, cei care vand sunete de apel cer intre 2 si 5 dolari pentru cateva masuri muzicale. Ringtone-urile obtinute astfel au o calitate audio inferioara si sunt limitate la a fi folosite pe un singur telefon. De ce sunt clientii de acord sa plateasca mai mult pentru mai putin? Distribuitorii de sunete de apel spun ca acestea sunt reprezinta cu totul altceva decat muzica descarcata pentru player-ele digitale. "Ringtone-urile sunt moduri de exprimare," spune Nancy Beaton, directorul uneia din companiile implicate in vanzarea de sunete de apel.



Datorita existentei standardelor de management al drepturilor digitale (Digital Rights Management), majoritatea ringtone-urilor sunt blocate pentru a rula pe un singur telefon. Aceste standarde vor fi depasite in curand, o data cu aparitia unor noi modele de telefoane cu capacitati mari de stocare si care permit transferul de date. Samsung tocmai a introdus un astfel de telefon, cu o capacitate de stocare de 1,5 Gb. Oricum, aceste standarde nu fac decat sa limiteze piata, alungand eventuali cumparatori.



Depasirea standardelor DRM a fost realizata intr-o maniera mai putin oficiala. Cativa programatori, sustinatori ai sistemelor deschise, au preluat rapid initiativa. O companie numita Xingtone a dezvoltat o aplicatie care permite clientilor sa-si realizeze singuri ringtone-uri, eliberandu-i astfel de monopolul creat de operatorii de telefonie mobila.



Aplicatii precum cea oferita de Xingtone sugereaza ca telefoanele mobile nu sunt vazute de catre clienti doar ca simple terminale de voce. Idealul operatorilor de retele: un serviciu de date fara fir care sa permita descarcarea de filme, muzica si alte informatii pare a fi astfel sustinut si de clientii serviciilor mobile. Cu cat acestia sunt mai multi, cu atat mai multi clienti vor fi atrasi. Mai mult, la fel cum Napster a dus la deschiderea magazinelor de muzica online prin expunerea clientilor la metode alternative de distribuire a continutului media, aplicatiile care incurajaza distribuirea continutului media prin dispozitivele mobile pot crea noi oportunitati de afaceri.