Business Hi-Tech

Viitorul se vede bine

09.06.2004, 00:00 15



Industria display-urilor se afla pe val, beneficiind de o crestere a vanzarilor cu 40% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Aceasta s-a vazut si la conferinta internationala organizata La Seattle de catre Society for Information Display (SID).



La Seattle au dominat extremele: foarte subtire, foarte mare, foarte mic, foarte luminos, foarte colorat si cu o rezolutie foarte, foarte mare. Cam acestea au fost coordonatele pe care s-au aflat cei peste 120 de expozanti.





Grafica 3D devine realitate



Printre cele mai interesante exponate se afla monitorul 3D al celor de la SeeReal Technologies GmbH. Micuta firma germana a realizat un monitor ce poate reproduce imagini 3D. Doua camere video integrate urmaresc miscarea pupilelor, iar un soft specializat afisaza pe ecran o succesiune de imagini ce dau iluzia de 3D. Utilitatea acestui monitor nu poate fi discutata. Daca inimile de gamer profesionist cedeaza in fata produsului SeeReal, alte inimi pot fi salvate de medici folosind tot un astfel de monitor. Nu mai vorbim de controlorii aerieni care ar scapa de vechile monitoare 2D, cele noi permitand afisarea mult mai sugestiva a pozitiei aparatelor de zbor. si poate, folosind monitoare SeeReal, se va imbunatati si precizia bombardamentelor coordonate de expertii de la Pentagon. Pretul unei asemenea bijuterii este de aproximativ $12.000. Producatorii au anuntat lansarea unui model (mult) mai ieftin (numai $3.600), fara camere integrate, sperand de asemenea ca in 1-2 ani sa apara pe piata o versiune accesibila publicului larg, la numai $500.





In loc de tricou cu poza, tricoul cu ecran



Un alt exponat ce a atras privirile publicului a fost ecranul flexibil produs de Philips. Asemanator unei folii de plastic, ecranul ultrasubtire al olandezilor poate fi taiat in orice forma si de orice dimensiune. In curand va deveni o moda ca pe mancile hainelor sa se coasa astfel de ecrane, cu intrebuintare multipla: ecran de minicalculator, televizor portabil sau accesoriu de moda (imagini statice afisate ca imprimeuri). Va imaginati un politist care in locul benzilor reflectorizante sa aiba prinse de haina astfel de ecrane pe care sa se plimbe mesaje de genul: "Circulati cu atentie!", "Atentie, polei!", etc.? Totusi, va trebui sa mai asteptam cel putin trei ani pana cand imaginea cu Metallica de pe tricou o sa prinda viata.





Noile tehnologii atrag in lupta marii producatori



Kodak a prezentat implementari prezente si viitoare ale tehnologiei OLED (diode organice cu emisie luminoasa). OLED reprezinta o tehnologie superioara clasicelor LCDuri, ele neavand nevoie de o sursa suplimentara de lumina. Deja utilizata la aparatele foto Kodak, la telefoane mobile si la combine audio, aceasta tehnologie ar putea fi folosita pentru realizarea unor ecrane integrate in bordul masinii cu scopul de a monitoriza copiii de pe bancheta din spate.



Samsung a venit la Seattle cu doua prototipuri ce au scopuri complet diferite. Ecranul cu plasma de 80", construit pentru a oferi o rezolutie inalta la un pret mic este in antiteza cu ecranul de 1.8" ale carui costuri au fost tinute sub tacere dar care poate reda cu maxima fidelitate secventele complexe dintr-un film precum "Matrix".



Daca majoritatea companiilor din industria displayurilor investesc enorm in dezvoltarea tehnologiilor ce permit un unghi de vizibilitate cat mai mare, 3M a prezentat la Seattle un monitor ce merge contra curentului general. Avand deja experienta in realizarea de masti pentru protejarea de ochii indiscreti a informatiilor sensibile afisate pe monitor, 3M a integrat o astfel de masca direct in monitor. Informatiile afisate pe ecran nu pot fi vazute decat de catre cel ce sta in fata monitorului. Constructorii de ATM-uri sau alte aparate de acelasi tip s-au aratat deja interesati de produsul celor de la 3M.



Nu ai nevoie de ochelari ca sa vezi clar viitorul profitabil al producatorilor de displayuri. In acest sens nu e nevoie sa spun decat ca previziunile pentru 2004 indica o crestere a veniturilor cu 42% fata de anul precedent, pana la $53 miliarde, ajungand in 2008 la $81 miliarde. De asemenea, investitiile programate de LG si Samsung pana in 2010 vor insuma $45 miliarde.