Business Internaţional

Airbus a lansat cel mai mare avion de pasageri din istorie

19.01.2005, 00:00 227



Airbus a lansat, ieri, in cadrul unei ceremonii fastuoase la uzina sa din Toulouse, noul model A380, cel mai mare avion de pasageri din istorie, cu o capacitate de 555 de pasageri, care va incepe sa fie folosit pe scara larga din anul 2006. Printre cei 5.000 de invitati se numara presedintele Frantei, Jacques Chirac, cancelarul german Gerhard Schroeder, premierul britanic Tony Blair si primul ministru al Spaniei, Rodriguez Zapatero. Atractia ceremoniei a fost prezentata intr-un spectacol cu efecte animate, generate pe computer si subliniate de lasere, dansatori si acrobati reprezentand cele patru tari partenere ale Airbus.



Proiectantii A380 spun ca noul model va schimba fata industriei aviatice, micsorand cheltuielile operationale si readucand marja de profit la nivelul obisnuit.



Profitul operatorilor aerieni a fost afectat in ultima perioada de scumpirea combustibililor si de incetinirea ritmului de crestere al sectoarelor turistic si aviatic, dupa atacurile teroriste de pe 11 septembrie 2001.



De asemenea, Airbus crede ca A380 va detrona modelul Boeing 747, cea mai mare aeronava de pasageri folosita in prezent, tot asa cum acesta a scos din circulatie cele mai mari avioane ale vremii, atunci cand a aparut pe piata, in urma cu 35 de ani. Airbus concureaza cu Boeing pe o piata de 50 miliarde dolari (38,16 miliarde euro) anual, a avioanelor cu peste 100 de locuri.



Cheltuielile de cercetare si constructie ale A380, suportate de Airbus, de principalul sau actionar - grupul EADS si de BAE Systems, se ridica la 12 miliarde de euro (16 miliarde dolari), cu 15% peste suma alocata anterior.



"Daca exista un aspect in legatura cu care nu suntem deloc ingrijorati, acesta este succesul de piata al A380. Vom vinde 700 sau 750 de modele, pentru ca acesta e un avion care va folosit in urmatorii 30 sau 40 de ani", a declarat presedintele Airbus, Noel Forgeard.



Costul unei asemenea aeronave se ridica la 260 de milioane de euro, fata de 210 milioane de euro pentru un Boeing 747.



Potrivit Bloomberg, noul A380 cantareste mai putin decat era previzionat si indeplinste toate criteriile de performanta pentru care a fost proiectat. Aceasta inseamna ca Airbus nu va trebui sa plateasca penalitati liniilor aeriene.



Primul A380 cantareste (gol) cu 0,4-0,5% mai putin decat tinta de 245 de tone, a declarat Gustav Humbert, chief operating officer, in ciuda temerilor ca modelul va fi mai greu decat se anticipa.



"In competitia cu Boeing, Airbus este castigatorul", este de parere Davide, director de vanzari in Italia la divizia de administrare a portofoliului a Societe Generale, Paris. "Ne putem astepta cu siguranta la o contraofensiva din partea Boeing, poate la ajustarea pretului avioanelor sale", a spus Sciannimonaco.



A380 a fost proiectat astfel incat costurile de operare sa fie cu 15% mai mici decat ale modelului Boeing 747, a declarat Humbert, COO la Airbus.



"Am avut o problema cu greutatea, si am rezolvat-o" utilizand alte materiale, a declarat Humbert. "Suntem siguri ca nu va trebui sa platim penalitati" liniilor aeriene, din cauza dificultatilor cu masa aparatului.



A380 are o anvergura a aripilor de 80 de metri, aproape lungimea unui teren de fotbal american. Avionul are o lungime de 73 de metri si va cantari in jur de 569 tone, complet incarcat pentru decolare.



In luna iulie, Noel Forgeard a declarat ca A380 avea o greutate cu circa 2 procente peste cea proiectata initial. John Leahy, chief commercial officer la Airbus, a afirmat pe 12 ianuarie ca avionul avea cu circa 5 tone, sau "mai putin de 1%", mai mult decat se estimase in faza de proiectare.



Airbus a estimat luna trecuta ca va obtine in jur de 700 de contracte pentru modelul A380 in urmatorii 20 de ani. Compania se asteapta sa-si acopere costurile de productie dupa primele 250 de comenzi.



Pana in prezent, Airbus a primit 149 de comenzi ferme pentru noul model de la 14 companii, valoarea contractelor depasind 40 de miliarde de dolari.



Deutsche Lufthansa, a treia linie aeriana din Europa, a comandat deja 15 avioane A380 si va face, probabil, mai multe comenzi in viitor, conform declaratiilor directorului executiv Wolfgang Mayrhuber.



Tim Albrecht, manager de fond la DWS Investment, Frankfurt, a calificat planul Airbus de a vinde 750 de modele A380 in cadrul ciclului de viata al avionului ca "realist". Potrivit lui, "liniile aeriene cu comenzi mari, de peste 10 aparate, sau cele care s-au angajat sa cumpere un A380 foarte devreme vor beneficia de o reducere circa 20%".



Dintre operatorii aerieni care vor achizitiona noul model, compania Virgin Atlantic, controlata in proportie de 50% de miliardarul Richard Branson, va oferi cele mai spectaculoase servicii pasagerilor aflati la bord: sala de gimnastica, centru de frumusete, cazino si paturi duble.



"Din moment ce avioanele vor fi dotate cu cazino si paturi duble, fiecare pasager va avea de doua ori mai multe sanse de castig la bordul unui avion Virgin", a declarat Richard Branson.



El a adaugat ca jocurile de noroc vor fi accesibile atat pasagerilor de la clasa intai, cat si celor de la clasele business si economica.



In plus, compania va instala in fiecare aeronava 35 de paturi duble. O cabina va cuprinde dusuri, o scara care va lega cele doua punti, si mai multe baruri stilate.



Virgin Atlantic a comandat sase A380, cu optiunea de a achizitiona inca sase, valoarea totala a contractului ridicandu-se la trei miliarde de dolari. Primul avion va fi livrat companiei in anul 2008.



Reprezentantii Airbus au confirmat, marti, ca poarta negocieri cu statul chinez pentru vanzarea A380 pe aceasta piata si au estimat ca negocierile vor fi definitivate pana la sfarsitul lunii martie.



A380 nu ar fi putut fi construit fara controversatele subventii guvernamentale din ultimii ani, care au determinat SUA sa ameninte cu reclamarea Uniunii Europene la Organizatia Mondiala a Comertului. Airbus a beneficiat de "imprumuturi de lansare" in valoare de miliarde de euro, in conditii de rambursare foarte avantajoase.



Airbus este detinuta in proportie de 20% de BAE Systems, din Marea Britanie. Actionarul principal al companiei (pentru restul de 80%) este European Aeronautic Defence and Space Company (EADS).





Unde va zbura superjumbo



A380 va fi utilizat, in principal, pe rutele ce leaga Asia si Orientul Mijlociu de Europa si de Statele Unite.



Orcium, Airbusul A380 va face curse pe rutele lungi si aglomerate. Cele mai multe avioane A380 s-ar putea sa fie intalnite pe aeroportul Heathrow din Anglia.



BAA, operatorul aeroportului, va suporta costuri de 641 de milioane de euro pentru modificarea terminalului si a pistei pentru a indeplini cerintele superjumbo-ului. Specialistii estimeaza ca pana in 2016, unul din opt zborului se va realiza cu un model A380, adica 60.000 de decolari si aterizari pe an. Singapore Airlines va fi prima companie care va detine un A380 la mijlocul anului 2006, reprezentantii ei declarand ca vor folosi modelul pentru rutele aglomerate, in special catre Londra, New York, Tokio sau Sidney.



Pana in prezent, 14 clienti au facut oferte si au semnat intelegeri pentru 149 de avioane, inclusiv 11 companii aeriene, doua linii de cargo (FedEx si UPS, 10 fiecare) si o companie de leasing (LFC, care a comandat 10 aparate). Companiile de cargo chineze se asteapta ca vor semna contracte curand. Printre liniile aeriene sunt incluse Emirates (43), Lufthansa (15), Quantas (12), Singapore Airlines (10) etc. Pretul de catalog este 281 de milioane de dolari (214,4 mil euro), inainte de aplicarea discounturi. JP Morgan, piata de investitii americana, estimeaza ca pretul net al unui A380 nou va ajunge la 160 de milioane de dolari (122,12 mil euro).



Singapore Airlines declara ca va avea trei clase, dar mai putin de 500 de locuri. Emirates planuieste mai multe versiuni: una de 500 de locuri care va putea zbura din Dubai in Australia, un model de 533 de locuri, cu trei clase si unul de 653 de locuri cu doua clase. (Cristina Marina)





Cu ce a contribuit Rolls Royce?



Rolls-Royce Trent 900, cel mai mare motor aeronautic pe care l-a construit vreodata compania britanica a fost lansat impreuna cu Airbus A380. Trent 900 este principalul motor pentru programul de dezvoltare al aeronavei si va propulsa zborul inaugural al A380.



Presedintele diviziei de aerospatiale civile Rolls-Royce, Mike Terrett, a declarat ca este vorba despre un moment de referinta pentru Trent 900, iar intrarea cu succes in serviciu pe aeronavele A380 ramane principala preocupare a diviziei. Cu un diametru al paletelor turbinei de 116 inci, Trent 900 este "cel mai curat" turbopropulsor de generatie noua, masurat in volumul emisiilor raportate la puterea de propulsie.



La decolare, cele patru motoare de pe A380 vor dezvolta echivalentul de tractiune de puterea a peste 3.500 de automobile de serie. Temperaturile din interiorul motorului sunt la jumatatea celor de pe suprafata soarelui. Cand aerul paraseste motorul, avoinul este accelerat la o viteza de aproape 1.600 kilometri pe ora. (Andreea Paun)
ioana.leaua@zf.ro