Business Internaţional

Avioanele de pasageri sunt vulnerabile la atacurile hackerilor - studiu

Avioanele de pasageri sunt vulnerabile la atacurile...

Autor: Luciana Georgescu

04.08.2014, 16:47 610

Un cercetător în securitate informatică a identificat o modalitate prin care poate penetra echipamentul de comunicaţii prin satelit de la bordul avioanelor de pasageri, prin intermediului sistemelor de divertisment pentru călători sau a conexiunii wi-fi, situaţie ce ar putea ridica semne de întrebare asupra securităţii aeronavelor, scrie Reuters.

Ruben Santamarta, consultat la firma de securitate informatică IOActive, va prezenta săptămâna aceasta cele mai importante aspecte identificate în cercetarea sa în cadrul conferinţei, Black Hat din Las Vegas. Conferinţa adună anual mii de hackeri şi experţi în securitate pentru a discuta potenţiale atacuri informatice sau pentru a îmbunătăţi măsurile de securitate.

Este anticipat că prezentarea ce urmează să fie susţinută de Santamarta joi, 7 august, pe tema vulnerabilităţilor din sistemul de comunicaţii prin satelit folosit de industria aerospaţială, va fi cel mai urmărit moment din cadrul întregului eveniment.

Cercetătorul susţine că a descoperit vulnerabilităţile printr-un proces de “codificare inversă” a unui tip de software foarte specializat, cunoscut sub denumirea de firmware, folosit pentru funcţionarea echipamentelor de comunicaţii produse de Cobham, Harris, EchoStar Corp's Hughes Network Systems, Iridium Communications şi Japan Radio.

Teoretic, un hacker poate folosi semnalul de la conexiunea wi-fi sau sistemele de divertisment pentru pasageri, pentru a penetra echipamenetele de avionică, ceea ce ar putea modifica sau întrerupe sistemul de comunicaţii prin satelit, care la rândul lui ar putea interfera cu sistemele de navigaţie şi siguranţă ale aeronavei, a spus Santamarta.

Cercetătorul este conştient că teoria sa a fost testată doar în medii controlate (laboratorul IOActive din Madrid) şi că ar putea fi greu de replicat în realitate, însă a hotărât să prezinte rezultatele cercetării pentru a încuraja producătorii să reducă riscurile privind securitatea sistemelor de avionică.

Reprezentanţii companiilor de echipamente pentru aeronave, Cobham, Harris, Hughes şi Iridium au confirmat o parte dintre rezultatele lui Santamarta, însă au declarat că potenţialele riscuri sunt mai mici în realitate.