Business Internaţional

Boeing vs. Airbus sau SUA vs. Europa. Vechea disputa a subventiilor revine

29.06.2004, 00:00 22

Boeing, compania aeriana americana, lanseaza tot mai multe atacuri impotriva rivalului sau european Airbus, care si-a marit cota de piata, prin readucerea in atentie a problemei subventiilor guvernamentale ce distorsioneaza concurenta, relateaza Financial Times.
Harry Stonecipher, director executiv al Boeing, care a avertizat ca va aduce in discutie problema subventiilor, a declarat: "Asteptati sa vedeti...Airbus are foarte mult succes. Conform propriilor lor documente, cota lor de piata este superioara celei detinute de Boeing, creste in fiecare zi si compania lor este mai profitabila decat a noastra. Atunci intrebarea este: 'de ce au nevoie de subventii?' "
"Oamenii ma descriu ca avand aversiune la risc", a continuat Stonecipher. "Nimic nu poate fi mai departe de adevar. Cei care au aversiune la risc sunt cei de la Airbus, care au risc zero. Pe masura ce primesc banii, construiesc avionul. Daca esueaza, platesc contribuabilii. Daca noi nu reusim, platesc actionarii nostri".
Subventiile au aparut mereu in discutiile iscate in industria aero-spatiala, cu toate acestea nici una din companii nu s-a aratat dispusa sa ia masuri concrete.
Totusi, in ultimele luni, Boeing si-a intensificat actiunile de lobby pe langa oficialii guvernamentali americani. Stonecipher a afirmat ca va trece la actiune "in cursul acestui an".
Directorul executiv al Boeing a negat ca ar fi dorit sa prezinte cazul Organizatiei Mondiale a Comertului, pentru ca organismul international sa declare subventiile primite de Airbus ilegale.
"Razboaiele comerciale, care nu se mai termina, nu sunt in interesul nimanui...Cea mai mare piata a Airbus este probabil cea americana, asa ca nu cred ca-si doresc un caz la OMC si de altfel nici noi", a adaugat Stonecipher.
Allan McArtor, presedinte al diviziei Airbus din America de Nord, nu crede ultimele remarci. "Se pare ca Boeing incearca sa creeze o perdea de ceata, ca si cum nu ar avea nici un fel de legatura cu acordul din 1992 privind subventiile, cu subventiile de productie din statul Washington si cu acordurile de finantare cu Japonia".
Stonecipher a declarat ca este "dispus sa puna toate cartile pe masa. Toate. Noi publicam rapoarte privitoare la toate dezvoltarile de natura militara de care beneficiem, rapoarte trimestriale, oficiale. Daca cineva vrea sa vada toata documentatia, ii stam la dispozitie".
Boeing s-a concentrat pe problema subventiilor in timp ce incearca sa-si refaca reputatia la Washington, sifonata de un val de scandaluri de natura etica, si sa-si recastige pozitia in domeniul aviatic. Acest fapt a fost interpretat de unii analisti si directori executivi ai Airbus ca un semn ca Boeing este pe pozitii defensive.
Una din cele mai mari probleme ale Boeing in prezent o constituie scandalurile etice in care este implicata compania americana de cativa ani. Atentia va fi din nou indreptata asupra acestor scandaluri in luna august, cand va fi condamnata Darleen Druyun, un fost oficial responsabil cu achizitiile al Pentagonului, care s-a alaturat Boeing. Druyun si Mike Sears, director financiar, au fost concediati pentru ca au luat parte la discutii de angajare, inainte ca Druyun sa se fi retras din contractele ce aveau legatura cu Boeing, pe motive de interes personal. Druyun a fost acuzata de actiuni conspirative. Nu este inca clar daca si Sears va fi pus sub acuzare.
 Anul trecut Airbus a produs, pentru prima oara in istoria sa, mai multe aparate de zbor decat Boeing. In ceea ce priveste comenzile noi, vanzarile Airbus le-au depasit pe cele ale companiei americane in ultimii cinci ani.
Stonecipher este increzator ca 7E7, noul avion de talie mijlocie propus de Boeing, va ajuta compania producatoare sa recastige din pozitia pierduta. "Cred ca in doi-trei ani vor veni si comenzile si livrarile", a declarat el. "Comenzile s-ar putea sa apara mai devreme. 7E7 este foarte bine primit peste tot in lume".
Stonecipher sustine ca Airbus ar putea ajunge sa regrete lupta pentru suprematie. "De fiecare data cand o companie se concentreaza numai pe cota de piata, ajunge sa se autodistruga. Cele care au cazut in aceasta capcana s-au confruntat cu reduceri de marje. Cand se preiau multe comenzi la un pret foarte scazut, nu iti dai seama de efect timp de trei ani, pentru ca in acest interval sunt livrate majoritatea avioanelor. O comanda noua este sarbatorita timp de una-doua zile. Agonia provocata de o comanda ce va influenta nefavorabil rezultatul este permanenta".
Directorul executiv se asteapta sa ramana pe acest post inca doi ani si isi va anunta succesorul cu 90 de zile inainte de retragere.
El spera ca mostenirea lui va fi restabilirea stabilitatii in cadrul companiei si clarificarea scandalurilor de natura etica. "Ideea este ca voi ramane atat timp cat cei de la Boeing vor dori sa raman. Dar voi avea 70 de ani peste doi ani si mi se pare ca e destul de mult. Fara garantii, fara contracte, fara nimic in afara de certitudinea ca stiu cum sa rezolv aceasta problema si o voi face", a spus el.