Business Internaţional

Calul troian al Olimpiadei: grecii au investit masiv in infrastructura, dar turistii au inceput sa uite de Atena

25.04.2005, 19:32 32

Inaintea Jocurilor Olimpice din 2004, guvernul elen a cheltuit 10 miliarde de euro pentru construirea unui nou aeroport, a unui sistem de cale ferata si metrou. Toate aceste eforturi financiare aveau in vedere dezvoltarea turismului din urmatorii ani, relateaza Bloomberg.

In schimb, rata de ocupare a hotelurilor a crescut cu numai 7%, pana la 57%, cea mai mica dintre orasele mari ale Europei, conform unui studiu facut de firma JBR Hellas din Atena. Londra detine cea mare rata ocupationala, de 77%. Numarul de turisti din Grecia a scazut cu 3% anul trecut, conform Association of Greek Tourist Enterpresis.

Declinul reprezinta o pierdere imensa pentru o natiune pentru care castigurile din turism reprezinta 6% din PIB. Cheltuielile pentru pregatirile Jocurilor Olimpice au determinat o crestere economica de 4,2 procente anul trecut, in timp ce deficitul bugetar de 6,1% din PIB si datoriile totale de 111% din PIB au fost cele mai ridicate din Uniunea Europeana. Cresterea economica va scadea anul acesta la 2,9%, conform Comisiei Europene.

"Avantajul organizarii Jocurilor Olimpice s-a consumat", a spus Bart Daenekindt, de la KBC Asset Management din Bruxeles, care detine active grecesti de 30 de milioane de euro.

Guvernul primului-ministru Kostas Karamanlis va trebui sa reduca pana la sfarsitul anului deficitul bugetar si datoriile, care sunt duble fata de limita admisa de UE. Karamanlis, un avocat care a fost ales in martie 2004, a pornit un plan de reducere a cheltuielilor, crestere a unor taxe si vanzare a unor active de stat. Comisia Europeana a declarat ca aceste eforturi nu vor fi de-ajuns.

Turismul este una dintre cele trei mari industrii, alaturi de cea a constructiilor si a flotei, care anul trecut a reprezentat 8% din PIB. Aproximativ 6,4% din forta de munca a Greciei, adica aproape 275.000 de oameni sunt angajati in turism.

Economia Greciei a intrat in deriva dupa ce a fost aleasa sa gazduiasca Jocurile Olimpice. Inca din 1996, cu un an inainte ca Grecia sa fie aleasa, economia s-a marit cu un ritm mediu de crestere de 3,8 pro-cente pe an, avand a treia rata de crestere dupa Irlanda si Luxemburg.

Desi economia s-a dezvoltat, Grecia este in continuare a doua tara saraca din zona euro. Anul trecut, PIB-ul a fost 15.000 de euro pe locuitor, mai mare doar decat Portugalia, care a avut 12.850 de euro.

Dintre cele 15 tari, cu state vechi in UE, la inceputul anului trecut, Grecia s-a clasat pe locul 14 din punctul de vedere al competitivitatii, conform Forului Economic Mondial de la Geneva, care a chestionat 8.700 de lideri in afaceri din 104 tari. In timp ce Grecia se pregatea pentru Olimpiada, hotelurile si agentiile de calatorie isi ridicau preturile.

Costul mediu al unei camere pentru o noapte in Atena a crescut cu 33% in 2004, pana la 167 de euro, fiind cel mai scump dintre cele sase orase incluse intr-un sondaj realizat de firma de contabilitate Deloitte & Touche. In Roma, al doilea oras scump din sondaj, pretul unei camere a scazut cu 1%, pana la 157 de euro. In Istanbul, cel mai ieftin oras conform chestionarului, pretul a crescut cu 1%, pana la 99 de euro.

Costurile mari au ridicat veniturile hotelurilor cu 9,4 procente anul trecut, conform Bancii Greciei. Preturile ridicate au determinat pe unii turisti sa aleaga destinatii mai ieftine. "Grecia s-a numarat printre pierzatori anul trecut", a spus Anja Braun, purtatorul de cuvant al TUI Deutschland, divizia germana a Hannover, cel mai mare operator de calatorii din Europa. Oamenii au fost indepartati de implicatiile negative ale cresterii preturilor.

Situatia Greciei de dupa Olimpiada este opusa celei din Australia, care a organizat Jocurile Olimpice in 2000. Turismul australian a crescut cu 11 procente in 2000, conform unui studiu din 2001, realizat de Jones Lang LaSalle, un broker specializat in real estate din Chicago, care a evaluat impactul Olimpiadei in functie de piata din regiune. Numarul de turisti a scazut in decembrie 2000, la trei luni dupa incheierea Jocurilor Olimpice.

Grecia, tara in care au avut loc olimpiadele antice, a cules totusi niste castiguri in urma Olimpiadei. Fondurile Uniunii Europene au ajutat la construirea unei retele de metrou in Atena, in valoare de 2,6 miliarde de euro, care a redus ambuteiajele din trafic. Cateva fonduri s-au indreptat si catre finantarea noului aeroport international.

"Schimbarea infrastructurii a fost foarte importanta", a spus Chritos Avramides, economist si manager general la Proton Asset Management din Atena, care administreaza un fond de 180 de milioane de euro. "Problema este sa profitam de pe urma acestor schimbari", a adaugat Avramides. Avand in vedere importanta turismului in economie, Grecia nu este una dintre cele mai ospitaliere destinatii. Guvernul hotaraste cand se deschid magazinele, supermarketurile sunt deschise pana la ora 15 sambata, iar duminica sunt inchise. Muzeele nu pot fi vizitate seara.

Noul aeroport international Elefterios Venizelos din Atena are cele mai mari preturi si taxe, dupa aeroportul Newak, din New Jersey si Osaka, din Japonia. Sunt cazuri in care calatoriile ieftine au pretul dublat de catre taxele aeroportului.

Intr-un efort de a atrage turistii in Grecia, ministrul transporturilor va cheltui suma record de 30 de milioane de euro pentru publicitate, de patru ori mai mult decat a cheltuit in 2004. Ceea mai mare parte din acesti bani vor fi dati pentru canalele de televiziune BBC si CNN, invitand privitorii sa-si "traiasca mitul in Grecia".

Anja Broun a spus ca aceasta campanie publicitara are efect, deoarece rezervarile pentru Grecia au crescut cu 7 procente fata de aceeasi perioada a anului trecut. Atragerea turistilor poate fi un lucru mai usor de realizat decat finalizarea planului primului-ministru grec Kostas Karamanlis de a reduce deficitul bugetar sub 3% din PIB.

Karamanlis a declarat ca guvernul va strange 1,6 miliarde de euro din vanzarea activelor de stat, inclusiv o parte din activele aeroportului din Atena, unde Hochtief, cel mai mare constructor din Germania, detine 40%.