Business Internaţional

Cehia se aliniaza la reglementarile UE privind piata creditelor

20.12.2004, 00:00 14



Uniunea Europeana propune tarilor membre imbunatatirea protectiei consumatorilor prin regulamente care sa impuna creditorilor dezvaluirea costului total al unui imprumut. Noile legi ar putea elimina astfel unele detalii ascunse ale contractelor, scrie The Prague Post.



In conditiile in care creditele personale devin din ce in ce mai populare si mai complexe, clientii trebuie sa acorde atentie maxima tuturor conditiilor ascunse ale contractelor de imprumut, pentru a nu imprumuta mai mult decat isi pot permite.



Actualele regulamente cu privire la creditul de consum dateaza inca din 1987. In forma lor de acum, aceste legi ofera statelor membre autonomie in a opera modificari legislative, in functie de evolutiile pietelor proprii.



"Prin aceasta directiva vom trece la o armonizare totala in domeniu", a declarat Philip Tod, purtator de cuvant pentru departamentul de sanatate si protectie a consumatorilor din cadrul Comisiei Europene. "Este vorba de asigurarea clientilor ca dispun de toate informatiile necesare semnarii unui contract de imprumut", a declarat Tod.



Analistii cehi cred ca aceasta directiva europeana are potentialul de a intari legile deja existente intr-o tara precum Cehia.



Acest regulament ii obliga pe creditori sa le dezvaluie clientilor, printre altele, rata totala a dobanzii, fata de rata procentuala anuala a unui imprumut, asa cum se obisuieste in prezent.



Propunerea mai include si o fereastra de 14 zile pana la validarea contractului, timp in care oamenii pot cauta in continuare un contract mai avantajos, chiar daca au semnat deja o intelegere cu un creditor.



"Legea vine in sprijinul protectiei consumatorilor si este de altfel bine scrisa, dar problema e ca nu intotdeauna un regulament este pus in practica", a declarat David Marek, economist sef la Patria Finance.



In 2003, o comisie de inspectie a guvernului ceh, care monitoriza piata creditului de consum, a evaluat 173 de continuturi publicitare diferite ale promotiilor de creditare, din care 30 s-au dovedit in afara legii de creditare din Cehia.



Un studiu separat din 2004 a verificat 70 de contracte de credit si a ajuns la concluzia ca 13 nu respectau anumite articole din lege.



"Exista multe cazuri in care spotul publicitar promoveaza un acces rapid si simplu la bani fara a dezvalui insa rata totala a dobanzii sau perioada pentru care este calculata", a afirmat Karel Pavlik, vicepresedinte al Asociatiei de Protectie a Consumatorilor, din Cehia.



Unii creditori nu specifica la semnarea unui contract de credit posibilitatea majorarii ratei dobanzii pe durata vietii unui imprumut, spun analistii.



"Speram ca noua norma sa fie gata pana anul viitor si sa devina activa din 2006", a declarat Josef Trzicky, director al Departamentului de Protectie a Consumatorilor din cadrul ministerului ceh al industriei si comertului.



Daca va fi aprobata in forma sa actuala, statele membre UE vor avea la dispozitie doi ani pentru armonizarea legislativa.