Business Internaţional

Cicatricile turismului de afaceri se vindeca greu

02.06.2004, 00:00 11

Chiar daca vremurile bune s-au reintors, fata calatoriilor internationale s-a schimbat pentru totdeauna.Turismul de afaceri este in recuperare dupa impactul recesiunii, terorismului si razboiului, dar pentru cei care reusesc sa-si mentina personalul "in miscare" mai sunt inca lectii de invatat si dileme de rezolvat, scrie Financial Times.
Aproape trei ani de strans cureaua au lasat urme permanente. Chiar daca s-ar intoarce vremurile bune, multe companii vor insista ca angajatii lor sa respecte restrictiile privitoare la clasa cu care pot calatori si la categoria hotelului in care se pot caza.
Numarul companiilor care cer de la managerii lor de calatorii (travel managers) informatii in avans privitoare la calatoriile planificate de personal, pentru a se asigura ca nu sunt incalcate regulile casei, a crescut dramatic. Unii manageri de calatorii in slujba corporatiilor ar fi renegati de companiile preferate aeriene daca ar ingadui angajatilor sa beneficieze de tarifele ieftine din timpul perioadelor mai putin profitabile, in loc sa promoveze in mod riguros acordurile privind reducerile de masa.
Un semn al faptului ca turismul de afaceri ia un nou avant este faptul ca agentiile de voiaj se confrunta tot mai des cu liste de asteptare pentru zboruri aglomerate. Ian Heywood, seful departamentului de vanzari al British Airways, spune: "Traficul pe domeniul de afaceri a inceput sa se relanseze , mai ales pentru clasa business international si clasa economii premium. Daca te uiti la cine face rezervarile, este vorba de institutiile financiare, asa ca rutele pe care se observa cele mai sensibile cresteri sunt cele care duc la centre precum New York si Hong Kong. Dar piata este instabila. Terorismul se afla tot timpul in fundal".
Cat de stabila este redresarea? Asociatia Internationala a Transportului Aerian preconizeaza o crestere de 7-8% in numarul de pasageri internationali transportati de membrii sai in cursul acestui an, in frunte cu liniile aeriene care efectueza zboruri spre si dinspre regiunea Asia Pacific.
Dar Asia are nevoie de un impuls mai puternic decat alte parti ale lumii, doar pentru a recupera distanta pierduta in timpul izbucnirii epidemiei de Sars. Japan Airlines, care a inregistrat pierderi mari de pe urma epidemiei de Sars, preconizeaza o crestere cu o treime a cererii in cursul anului financiar curent, dar afima ca nici chiar asa nivelul traficului nu va ajunge la nivelul dinainte de 11 septembrie 2001.
Asociatia Liniilor Aeriene Europene a publicat ratele de crestere din ultimii din ultimii doi ani pana la sfarsitul lunii martie, eliminand impactul razboiului de anul trecut. Astfel a reiesit ca traficul membrilor sai pe rutele intra-europene, din Orientul Indepartat si din Atlanticul de Nord a crescut cu 7,7%, 9,9% si respectiv 19,3%.
OAG, organizatia care publica orarul liniilor aeriene, a anuntat ca numarul total de zboruri, la nivel mondial, era in luna martie cu 3% peste nivelul inregistrat in aceeasi perioada a anului precedent. Cea mai mare crestere se inregistra la nivelul serviciilor interne chineze, care au crescut cu 23%.
Administratia Federala a Aviatiei, din Washington, este de parere ca traficul pe rutele interne din SUA va reveni la nivelul dinainte de evenimentele din 11 septembrie candva anul viitor. In acest an, cresterea medie va fi de 6,8%, asteptandu-se o imbunatatire similara pentru 2005.
Norman Mineta, secretarul american pe probleme de transport, spune ca revigorarea nu se datoreaza calatorilor din clasa business, ci pasagerilor mai sensibili la pret care zboara cu liniile mai ieftine.
Liniile aeriene au marcat inceputul programului de vara prin lansarea unei serii de servicii, multe din care au fost acordate tarilor care au aderat la UE la 1 mai. Unele din acestea vor atrage probabil un numar semnificativ de calatori pe clasa business.
Lufthansa, de exemplu, a inceput, sau este pe cale de a incepe, zborurile catre o serie de orase din Europa de Est, inclusiv Tirana, Cracovia si Bratislava.
Si stirile primite de la sectorul corporativ sunt amestecate. Unele companii, care le-au interzis angajatilor sau i-au descurajat de la a efectua zboruri la clasa business, nu dau semne ca ar voi sa se reintoarca la vechile obiceiuri.
Bernard Harrop, seful departamentului de afaceri al American Express a declarat: "Fireste ca unele companii vor incepe sa le permita angajatilor sa zboare din nou la clasa business, dar o mare parte din ele nu vor face acest lucru. Discutam recent cu o mare companie de tehnologie care a redus sensibil nivelul clasei la care aveau acces angajatii sai. Acum ca afacerea este pe cale de redresare, compania promoveaza in mod riguros aceeasi politica".
Stewart Harvey, director al departamentului de dezvoltare corporativa al BTI UK, companie de management a calatoriilor, estimeaza ca proportia clientilor care doresc sa stie inainte de plecarea personalului in calatorii daca rezervarile lor nu respecta politica firmei a crescut de la 35% la la aproape 100% in cursul ultimului an.
Inainte companiile foloseau informatiile date in avans pentru motive de securitate- pentru a se asigura ca angajatii nu pleaca spre destinatii periculoase si pentru a sti unde se afla in caz de urgenta. "Acum aproape toate se orienteaza spre raportarile exceptiilor. Aceasta inseamna ca daca sunt exceptii la politica de calatorie a firmei, firma trebuie sa  cunoasca motivul. Nu mai este nici un loc liber pe listele liniei preferate de companie?"
"O alta schimbare pe care am observat-o este aceea ca firmele insista tot mai mult ca toate rezervarile la hotel sa se faca prin intermediul nostru. In trecut existau politici privind zborurile, dar in general personalul se putea caza unde voia. Acum tot mai multi vor sa fie rezervate impreuna zborurile si camerele de hotel".
Circulau multe anecdote privind faptul ca firmele tolerau incalcarea politicilor lor daca acest fapt le permitea sa faca economii.
Tentatia de a face rezervari la tarife spot reduse- oferite de liniile aeriene intr-o incercare disperata de a umple locurile care altfel ar fi ramas libere si care erau de multe ori sub pretul negociat de companii pentru angajatii lor- este un motiv de disputa pe ambele maluri ale Atlanticului.
Un sondaj efectuat in Statele Unite sugera ca aproape toti managerii de calatorii de acolo intampinau probleme in a indeplini tintele privind achizitionarea de bilete, care reprezinta baza reducerilor pe care le negociaza cu companiile aeriene.
Mai mult de doua treimi, adica 70%, se temeau ca liniile aeriene ar putea dispune intreruperea acestor contracte.
Tom Stone, presedinte al UK Institute of Travel Managers, pune sub semnul intrebarii etica acelor companii care au renegat contractele incheiate, preferand sa foloseasca tarifele spot mai avantajoase. "Poti face asta cand piata este competitiva, dar liniile aeriene ii vor privi mai favorabil pe cei care si-au respectat contractele cand piata isi va reveni".
A te baza pe tarifele spot (exceptionale), este "un joc periculos", este de acord Ian Heywood, de la British Airways. "Este ca o ruleta. In ultimii doi ani roata s-a invartit in favoarea lor, dar in prezent sansele sunt ca sensul sa se schimbe".
Linia sa aeriana incearca sa contracareze atractia exercitata de astfel de tarife prin practicarea unor tarife variate pentru cabinele din clasa business, sau prin reduceri acordate calatorilor care zboara in afara timpului de varf, de exemplu.
Schimbarile intervenite in relatiile dintre sistemele de distributie globale (GDS) si clientii lor liniile aeriene ar putea avea efectul opus. Dupa indelungi negocieri, unele linii aeriene i-au convins pe operatorii acestor sisteme sa-si diminueze tarifele. In schimb, aceste companii au acum acces la acorduri care erau disponibile doar pe paginile web ale companiilor aeriene.
Rezultatul este ca agentiile de voiaj pot face rezervari la aceste tarife prin intermediul terminalelor pentru rezervari de pe computerele GDS si le pot compara mai usor cu celelalte tarife oferite.
Alegerea celor mai bune zboruri sau a celor mai bune bilete va fi in continuare dificil. Scoaterea companiilor GDS din sistemul reglementarilor guvernamentale in SUA, care are toate sansele sa fie copiata in Europa, va insemna ca nu vor mai trebui sa afiseze tarife "neutre", cele mai avantajoase fiind afisate pe ecranele agentiilor.
Asociatia Liniilor Aeriene Europene avertizeaza ca daca liniile aeriene negociaza acorduri speciale cu aceste companii, "servicii inferioare pot fi afisate preferential".
Si in timp ce unele lanturi hoteliere promit sa egalizeze, sau chiar sa depaseasca, tarifele care sunt sub nivelul celor afisate de paginile lor web sau centrele lor de rezervari, eforturile lor nu vor fi suficiente pentru a limpezi confuzia asupra tarifelor pe care calatorii le pot intalni in cursul cercetarilor lor.
Pentru managerii de calatorii si agenti, oricat de sustenabila ar fi redresarea, asigurarea ca aceste complexitati nu vor avea ca rezultat o pierdere a timpului calatorilor sau a banilor companiilor va ramane cea mai mare provocare.
caseta:
Traficul pe clasa business este in curs de revigorare, dar piata este inca instabila pe fondul amenintarilor teroriste care raman in fundal. Nu este inca sigur ca redresarea este sustenabila.



Problemele-cheie:
Comunicatiile: Companiile hoteliere au inceput o cursa pentru a le oferi oaspetilor lor posibilitatea de a-si utiliza laptopurile fara a le conecta la o priza. Pentru a nu ramane in urma, si companiile aeriene cauta tehnologiile imbunatatite.
Brandingul hotelier: Isi pierd marcile influenta pe masura ce piata se schimba? Si vor avea politicile corporative ultimul cuvant in alegerea individuala a hotelului?
Serviciile automatizate: Hotelurile si-au actualizat sistemele de check-in (cazare) si check-out (decazare) pentru a se adapta nevoilor oamenilor de afaceri ocupati. Multe au luat acesta sugestie de la liniile aeriene
Bagaje: Este dificila supravietuirea pe caruselul bagajelor. Pentru oamenii de afaceri, este obligatoriu sa ia un bagaj de mana in avion. Cine te lasa sa iei cat mai mult cu tine la bord?
Conferinte: seminarul de training poate fi mai amuzant daca firma ta a ales pentru aceasta oceanul. ioana.leaua@zf.ro