Business Internaţional

Coca-Cola nu va mai promite ce nu poate face

12.11.2004, 00:00 11



Coca-Cola, cel mai mare producator de bauturi racoritoare din lume, si-a diminuat tintele privind profiturile si vanzarile viitoare, pe fondul vanzarilor in scadere in SUA si Europa si al competitiei tot mai acerbe reprezentata de PepsiCo, relateaza Bloomberg.



Profitul pe actiune al companiei va inregistra o crestere anuala de 9% incepand cu 2006, mai putin decat se estimase anterior (11-12%). Volumul vanzarilor se va majora anual cu 3-4%, in scadere fata de prognozele anterioare, care prevedeau o crestere cu 5-6% a vanzarilor.



Neville Isdell, care s-a intors din pensie in luna iunie pentru a ocupa functia de CEO, planuieste sa majoreze cheltuielile cu marketing-ul si dezvoltarea noilor produse cu 350-400 milioane de dolari in fiecare an, cu incepere din 2005.



Vanzarile Coca-Cola au sporit in medie, anual, cu 2,3 procente in ultimii cinci ani, comparativ cu ritmul de crestere de 3,8%, inregistrat de rivalul PepsiCo.



"S-au confruntat cu vremuri grele", a declarat Keith Patriquin, analist la Loomis Sayles, din Boston. "O abordare conservatoare si de incredere ar fi apreciata de investitori", a spus Patriquin.



Castigurile din 2005 nu vor indeplini noua tinta a companiei, a anuntat Isdell. Profitul se va diminua datorita cheltuielilor sporite cu publicitatea si a vanzarilor in declin pe piete-cheie, cum ar fi cea din Germania sau America de Nord .



"Diminuarea asteptarilor este un lucru destept", a fost de parere Walter Todd, de la Greenwood Capital Associates. "Coca-Cola a promis prea mult si a facut prea putin in ultimii cinci sau sase ani. Asa ca acum sinceritatea este ce amai buna solutie", a continuat el.



Potrivit lui Isdell, majorarea cheltuielilor va accelera cresterea vanzarilor companiei pe piete emergente precum India si China.



In ultimii cinci ani, actiunile Coca-Cola au scazut cu 27 procente, in timp ce actiunile PepsiCo s-au apreciat cu 58% in cursul aceleiasi perioade.
ioana.leaua@zf.ro