Business Internaţional

Comisia Europeana, criticata de companiile aeriene

09.06.2004, 00:00 12

Industria aviatica internationala a atacat Comisia Europeana pentru, reprezentantii transportatorilor fiind nemultumiti de "legislatia proasta si cu costuri sporite".
Giovanni Bisignani, director general al Asociatiei Internationale a Transportului Aerian, a acuzat Comisia de lipsa de intelegere fata de sectorul transportului aerian.
"A venit timpul ca factorii de decizie din Uniunea Europeana sa-si dea osteneala sa invete ceva despre industria pe care sunt ocupati sa o reglementeze in mod gresit", a declarat el la adunarea anuala a Asociatiei de la Singapore.
Asociatia Internationala a Transportului Aerian a inceput demersurile judiciare impotriva Comisiei Europene, la curtea suprema engleza, intr-o incercare de a modifica legislatia recent aprobata privind sumele compensatorii platibile pasagerilor care nu se pot imbarca sau care au de suferit de pe urma intarzierilor sau a zborurilor anulate.
Companiile aeriene refuza sa fie facute raspunzatoare pentru lucruri pe care nu la pot controla. "Voiau ca liniile aeriene sa-si ia raspunderea pentru caderile de zapada", a spus Bisignani.
Asociatia Internationala a Transportului Aerian a avertizat ca recenta explozie a pretului petrolului ar putea declansa al patrulea an de pierderi consecutive, in ciuda redresarii nivelului de trafic.
La inceputul anului, Asociatia preconiza pentru 2004 un profit net cumulat al liniilor aeriene de circa 3,7 miliarde de dolari, in conditiile unui pret al titeiului de 30 dolari barilul.
"Daca pretul mediu al petrolului va ajunge la 33 dolari barilul, vom avea venituri egale cu cheltuielile. La 36 de dolari barilul, ne putem astepta le pierderi de 3 miliarde de dolari", a declarat Bisignani.
Unele companii aeriene de top si-au exprimat ingrijorarea ca valul recent de crestere a preturilor biletelor si suprataxele impuse asupra pasagerilor pe fondul pretului ridicat al petrolului ar putea afecta cererea.
Rod Eddington, director executiv la British Airways, prima companie aeriana europeana care a impus o suprataxa pe combustibil, a declarat ca grupul s-ar putea considera norocos daca ar reusi sa recupereze astfel macar 50% din costurile sporite.
Bisignani a afirmat ca industria aviatica a pierdut cel putin doi ani de crestere din cauza unei crize prelungite, dar ca in prezent traficul a revenit in majoritatea regiunilor la nivelul de dinainte de 11 septembrie 2001.
Teraficul de pasageri din primul trimestru 2004 s-a situat cu 6,5% peste nivelul inregistrat in aceeasi perioada a anului 2001. Regiunea Asia-Pacific este in plina crestere si China si India au "potentialul de a remodela industria aviatica".