Business Internaţional

Companiile aeriene low-cost isi sarbatoresc succesul in stil mare

20.09.2005, 19:22 19

Cel mai asteptat subiect de discutie la o conventie la care iau parte reprezentanti ai companiilor aeriene low cost este economisirea banilor si lupta cu birocratia, scrie International Herald Tribune.

La congresul World Low-Cost Airlines, Tony Fernandes, director executiv la Air Asia, a declarat ca a petrecut trei ani si jumatate de cosmar negociind cu guvernele, dar a meritat, compania aeriana inregistrand un progres remarcabil.

Air Asia are sediul in Malaiezia si opereaza pe 53 de rute in Asia, estimandu-se ca va mai introduce alte zece in urmatorul an.

Fernandes sustine ca Air Asia a avut cateva succese de marketing, in special in timpul epidemiei SARS, cand, in loc sa reduca numarul de zboruri, si-a triplat bugetul de publicitate. A devenit astfel singura linie aeriana cu o crestere sanatoasa in timpul epidemiei.

"Daca tariful este suficient de mic, sunt dispusi sa isi riste viata", a declarat acesta. Fernandes a exemplificat folosind un anunt dintr-un ziar, care a adus atat rasete cat si nemultumiri din partea audientei. Trei stewardese frumoase, zambitoare dominau panoul publicitar care spuneau: "Este o fata noua in oras. Este de doua ori mai amuzanta la un pret injumatatit". Pe fondul imaginii apare o imagine din avion cu Singapore din care a fost scoasa deliberat cladirea Singapore International Airlines.

Fernandes a fost unul dintre numerosii vorbitori de la intalnire care a adus in discutie revigorarea religioasa, in care executivii de la liniile aeriene iau locul unor predicatori, iar furnizorii care depind de ei sunt congregatia.

Michael O''Leary, directorul executiv de la Ryanair, s-a referit la regulile Uniunii Europene ca la amenintari asupra existentei companiilor aeriene low-cost. Printre legile blamate se numara obligatia acordarii de compensatii in cazul in care zborul este anulat si a platii pentru deplasarea persoanelor handicapate.

"Aceste prevederi nu ajuta cu nimic consumatorul", a spus acesta.

Ryanair este compania care a pierdut cele mai multe bagaje din istoria industriei si, conform executivului, industria low-cost va fi afectata in cazul in care va fi fortata sa plateasca pentru cazarea pasagerilor putinelor zboruri anulate.

"Pasagerii ar trebui sa tina cont de faptul ca biletul de avion costa doar 20 de dolari", sustine acesta.

Biletele pentru eveniment costa peste 2.000 de euro de persoana si multe companii au platit cu mult mai mult pentru standuri. Preturile si faptul ca peste 500 de oameni au platit pentru a participa demonstreaza ca industria low-cost e pe val, in ciuda preturilor ridicate ale petrolului.

In ciuda estimarilor de acum trei ani ale lui O''Leary, care sustinea ca piata va fi afectata, si in ciuda evenimentelor care au zguduit industria, a fost clar ca toate aceste companii, 30 numai in Europa, sunt in crestere si castiga bani frumosi.

"Consumatorul european ar face orice pentru un bilet mai ieftin", crede O''Leary.

Discutiile despre bani devin la un moment dat obositoare. Stefan Vilner, presedintele European Low Fares Airline Association, a starnit rasete in momentul in care a organizat o licitatie a furnizorilor care urmau sa se alature asociatiei care in prezent are 11 membri printre care Easyjet, Ryanair, Air Berlin, Sky Europe si Hapaag-Lloyd Express. "Cand achizitionam ceva, ne uitam la lista cu membrii asociati", a spus el zambind.

Mancarea a fost mult mai buna decat la orice alta linie aeriana si era gratis. La un stand la care se promova mancarea ieftina dar delicioasa, tejgheua era plina cu pahare de vin rosu si alb, sampanie si suc de portocale.

Cei de pe alte continente au avut discursuri care semanau foarte bine cu cele ale colegilor lor europeni: entuziasti ca industria low-cost creste intr-un ritm rapid, dar nemultumiti de problemele pe care le au cu guvernele si cu reprezentantii aeroporturilor. cristina.marina@zf.ro