Business Internaţional

Conducerea Alitalia a fost demisa

10.05.2004, 00:00 17



Guvernul italian a demis toata conducerea companiei aeriene nationale, Alitalia, si s-a declarat in cautare de investitori pentru a-si finanta operatunile de zbor, fara insa a mentiona nimic despre concedieri, informeaza The New York Times.



Aceasta miscare survine dupa ce ministrul industriei italiene Antonio Marzano a avertizat ca lichidarea este iminenta daca sindicatele nu sunt de acord cu desfiintarea a circa 3.300 de locuri de munca.



Guvernul, care detine 62% din Alitalia, l-a numit pe Giancarlo Cimoli in functia de director executiv, dupa ce acesta a lucrat in domeniul cailor ferate vreme de 8 ani, aducand din nou acest sector pe drumul profitabilitatii.



Decizia demiterii a survenit dupa patru zile de negocieri intre sindicate, guvern si managerii Alitalia.



Sindicatele au aprobat decizia guvernului de a schimba conducerea companiei, si au promis sa isi suspende revoltele. Sindicatele sabotasera saptamana trecuta activitatea companiei, fortand anularea a 1.250 zboruri, si alte actiuni de acest gen fusesera planificate pentru sfarsitul lunii, ca protest la propunerile de disponibilizari masive facute de Marco Zanichelli, fostul director.



Berlusconi era preocupat de evitarea disponibilizarilor si a lichidarii companiei, deoarece perioada actuala este premergatoare alegerilor parlamentare europene. Popularitatea primului ministrului este in declin, potrivit unui sondaj de opinie publicat de cotidianul italian Corriere della Sera, iar partidul sau risca sa nu faca o figura prea frumoasa la alegeri.



"Schimbarea conducerii poate fi vazuta ca un pas important, pentru ca arata o ruptura de trecut si demonstreaza ca lucrurile se pot schimba", a opinat Manlio Bonafede, manager la banca Leonardo. "Dar ceea ce conteaza cu adevarat este ce se va intampla de acum incolo", a conchis el.



In legatura cu Alitalia, Bonafede a declarat ca nu se asteapta la schimbari majore, dar este necesar reducerea drastica a costurilor. Problema Alitaliei, in afara de forta de munca mai putin productiva decat a rivalilor europeni, este incapacitatea de a se folosi eficient de Internet, sau de a intretine numeroasele tipuri de aparate de zbor pe care le foloseste.



Legile europene interzic guvernului sa mareasca partea detinuta din capitalul Alitalia. O cale de a asigura fonduri fara atragerea de sanctuni de la UE este cautarea unui investitor, care ar aduce si bani si ar diminua si ponderea statului in capitalul companiei. Alitalia si guvernul s-au aratat interesate de o fuziune cu Airfrance, care tocmai a cumparat KLM, dar compania franceza a spus ca mai intai, trebuie sa isi imbunatateasca finantarile.



Actiunile si obligatiunile Alitalia au fost oprite de la tranzactionare, dupa ce marti scazusera cu 12,5%.