Business Internaţional

Conductele de petrol din Turcia castiga suportul Rusiei

19.08.2004, 00:00 31



Saptamana viitoare, cand presedintele rus Vladimir Putin va face o vizita in Tucia, unul dintre subiectele cu greutate de pe agenda de lucru va fi propunerea unei retele de conducte pentru petrolul rusesc, informeaza The Moscow Times.



Proiectul denumit conducta Trans-Tracian , va permite petrolului rusesc sa ajunga la Marea Mediterana prin Marea Neagra, fara a mai trece prin aglomerata stramtoare Bosfor. Aceasta propunere se bucura deja de sustinerea Transneft si a Ministerului Industriei si Energiei, si mai asteapta aprobarea Ministerului Energiei din Turcia.



Vizita lui Putin, care a fost confirmata de Kremlin si de Ambasada Turciei de la Moscova, ar putea da proiectului un puternic imbold, si ar fi prima vizita de stat a unui lider de la Kremlin dupa mai bine de un deceniu.



Traficul petrolier prin Bosfor a crescut in ultimii doi ani cu 30% ajungand la 2,8 mil. barili pe zi, in principal prin portul de la Marea Neagra Novorossiisk. Se estimeaza ca aceasta cifra se va majora ca urmare a cresterii exporturilor din Kazahstan catre bazinul Marii Neagre care se asteapta sa creasca pana la 67 mil. tone pe an.



De asemenea, in ecuatia Marii Negre va intra o cantitate suplimentara de 9 mil. tone pe an se va adauga, transportate prin conducta Druzhba din Ukraina.



Reteaua Odessa-Brody a fost construita si finantata de Ucraina, dar nu a fost exploatata de la constructia sa din 2001.



Turcia a facut numeroase plangeri in legatura cu numarul tancurilor petroliere care trec prin Bosfor care reprezinta un adevarat pericol ecologic pentru Istanbul, orasul de pe malul Bosforului.



Oficialii turci spun ca este doar o chestiune de timp pana cand un dezastru ecologic sa se produca datorita unor scurgeri petroliere, sau mai grav, un tanc petrolier sa fie atacat de grupari teroriste.



Vicepresedintele Transneft Serghei Grigoriev le impartaseste ingrijorarea. "Amenintarea unui dezastru ecologic in stramtori este o problema lait-motiv a turcilor", a declarat el.



Unii oficiali rusi, totusi, suspecteaza ca adevaratul motiv al presiunii crescande a turcilor in privinta stramtorii este mai degraba de sorginte geopolitica decat ecologica.



"Turcia si patronul sau, Statele Unite, urmaresc doar sa slabeasca Rusia", a declarat un conducator din portul Novorossiisk.



Oricare ar fi motivul, trecerea tancurilor petroliere prin stramtori a devenit din ce in ce mai dificila in ultimele 18 luni. Mai intai, autoritatile din Turcia au interzis traficul nocturn, iar apoi au impus conditii mult mai stricte pentru vasele care trec prin stramtoare.



Din cand in cand, traficul tancurilor este oprit complet, cum s-a intamplat la summitul NATO de la Instambul de la sfarsitul lunii iunie.



"Au anuntat Ministerul de Externe rus ca vor bloca traficul prin stramtoare cu doar trei zile inainte. Aceasta incalca toate obligatiile si tratatele internationale", spune Grigoriev.



Intarzierile determinate de aceste intreruperi provoaca companiilor rusesti costuri suplimentare de 12$ pe tona, sau 600 de mil. $ pe an, conform companiei Transneft. Portul din Novorossiisk a fost depasit din cauza acestor intarzieri ale traficului prin Bosfor, de catre portul din Primorsk care a devenit cel mai important centru de export petrolier din Rusia.



Intarzierile au afectat si relatiile politice dintre Rusia si Turcia. Traficul prin stramtoare a fost marul discordiei intre cele doua state pentru mai multi ani.



Dar conducta Trans-Tracian, care porneste din Kiyikoy, de pe coasta vestica, si strabate 193 de km spre sud pana la Ibrikbaba, de pe coasta turceasca a Marii Egee, ar putea detensiona semnificativ situatia.



Conducta propusa ar putea transporta aproximativ 60 de mil. tone pe an din petrolul rusesc spre bazinul mediteranean, fara a mai fi nevoie sa treaca prin stamtoare.



Guvernul turc sprijina ideea, dar nu intentioneaza sa se angajeze la materializarea sau finantarea ei.



"Turcii nu vor sa cada in capcana in care a cazut Ucraina, cu proiectul Odessa-Brody, unde au construit o conducta pe care nimeni nu doreste sa o foloseasca. Guvernul turc ar prefera mai degraba ca proiectul sa fie preluat si avansat de catre un consortiu international" afirma Julian Lee, analist la Centrul pentru Studii Energetice Globale din Londra.



Costurile preconizate pentru constructia conductei variaza intre 450 mil. de $, cat a estimat compania turca Anadolu, si 800 mil. $, estimarea rusilor de la Transneft.



Lukoil a inaintat o initiativa de constructie a unei conducte din orasul bulgar Burgas (situat pe coasta de vest a Marii Negre) pana la Alexandroupolis (tarmul grecesc al Marii Egee). Un alt proiect mai vechi, proiectul AMBO (Albania-Macedonia-Bulgaria Oil) se afla inca intr-o etapa preliminara in ciuda suportului primit din partea SUA la mijlocul anilor '90, datorita instabilitatii politice din Albania si Macedonia.



"In acest moment, utilizarea unei astfel de conducte este probabil mai costisitoare decat trecerea prin Bosfor. Dar, cu cat traficul petrolier se aglomereaza, iar intarzierile se inrautatesc, se va ajunge la un punct in care o conducta va deveni o necesitate din punct de vedere economic" a mai adaugat Lee.