Business Internaţional

Coreenii vor aduce in Slovacia o data cu anvelopele si o jumatate de miliard de euro

23.05.2005, 15:28 38

Hankook Tire, cel mai mare producator de pneuri din Coreea, a ales Slovacia ca tara de destinatie pentru noua investitie pe care intentioneaza sa o realizeze in Europa Centrala, relateaza The Slovak Spectator.

Coreenii vor investi aproximativ 20 mld. coroane (512 mil. euro) intr-o fabrica din regiunea Nitra. Slovacia a castigat competitia pentru gazduirea fabricii in dauna Ungariei si a Poloniei. Este al doilea proiect major de investitii pe care Polonia il pierde in favoarea Slovaciei, dupa ce producatorul coreean de automobile KIA Motors a decis sa construiasca o noua fabrica langa Zilina.

In timp ce investitia producatorului de anvelope va stimula economia locala si va crea noi locuri de munca, guvernul slovac ar urma sa suporte costuri de peste 100 mil. euro pentru acordarea unor facilitati investitorilor. Hankook a indeplinit anumite conditii care au obligat autoritatile slovace sa-i extinda facilitatile de care se bucura. Noile locuri de munca promise, aproximativ 1.600, reprezinta o gura de oxigen pentru regiune, aceasta suferind de rate foarte mari ale somajului.

"Una dintre principalele conditii impuse a fost ca producatorul coreean sa ajute la rezolvarea problemelor privind nivelul mare al somajului si sa stimuleze dezvoltarea economica din regiune", a spus purtatorul de cuvant al Ministerului Economiei, Maros Havran.

"Numai investitia Hankook va scadea rata somajului districtului de la 16,2%, cat este in prezent, pana la 14,4%", a spus Ladislav Kollar, seful Biroului de Munca, Probleme Sociale si Familiei. Fabrica va oferi un numar mare de locuri de munca pentru muncitori necalificati, exact ce era nevoie in regiune, conform lui Kollar. Mai mult, analistii anticipeaza ca investitia va atrage subcontractanti, rezultand alte locuri de munca disponibile.

Coreenii au cerut guvernului slovac sa extinda pachetul de facilitati oferite pana la aproximativ 21% din costul normal al investitiei, ceea ce reprezinta in jur de 4 mld. coroane (102,6 mil. euro). Cuantumul exact al facilitatilor oferite nu a fost facut public. Conform reglementarilor Uniunii Europene, un pachet de stimuli investitionali nu ar trebui sa depaseasca 15% din costul normal.

"Nu suntem in pozitia de a exercita presiuni sau a face lobby. Volumul maxim al facilitatilor oferite depinde numai de Bruxelles. Noi am oferit ce am putut. Daca Bruxelles spune ca este prea mult, va trebui sa oferim mai putin. Investitorii stiu asta si au fost de acord, trebuie sa infrunte aceleasi limite si in Ungaria sau Polonia. Ei cunosc foarte bine reglementarile Uniunii", a adaugat Havran.

Hankook Tire se va alatura industriei de automobile din Slovacia, care include companiile Peugeot Citroa??n, KIA Motors, Volkswagen si Getrag Ford. Astfel, conform numarului de vehicule produse pe cap de locuitor si concentratiei altor companii care servesc industria de automobile, Slovacia a devenit o putere importanta in domeniu.

Cu aceasta investitie, Hankook devine al treilea mare investitor din Slovacia, dupa Peugeot Citroa??n si KIA Motors. Ministrul economiei, Pavol Rusko, a recunoscut ca fabrica de automobile KIA a reprezentat un atu important in castigarea investitiei producatorului de anvelope. Totusi, negocierile nu au fost deloc usoare. Conform unor surse ministeriale, negociatorii coreeni au vrut sa se asigure ca sosirea companiei lor in Slovacia va fi profitabila pe termen lung. Negocierile s-au intins pe parcursul a patru luni. Activitatile de constructii vor fi demarate in primul trimestru al anului 2006. Productia urmeaza sa inceapa in 2008 iar partea industriala a fabricii se va intinde pe o suprafata de 52 de hectare. Ministrul Rusko va finaliza contractul de investitie inainte de sfarsitul lunii.

In oferta facuta, Agentia Poloneza de Informare si Investitii Straine a subliniat problemele cu care s-a confruntat producatorul de automobile KIA pe parcursul investitiei in Slovacia. "Ministerul a accentuat de mai multe ori ca aceasta situatie (problemele privind achizitionarea pamantului necesar construirii fabricii KIA) nu se va repeta. Atunci nu am avut un parc industrial convenabil pentru investitor si a trebuit sa improvizam. Acum am oferit coreenilor unul dintre cele mai bune parcuri industriale de care dispunem in Slovacia, cu infrastructura completa", a explicat Maros Havran, purtatorul de cuvant al Ministerului Economiei. Polonia anuntase ca ar putea oferi sprijin din partea statului pentru investitorul coreean in valoare de 46 mil. euro.

Anuntul investitiei a avut un impact pozitiv asupra pietei financiare, coroana slovaca apreciindu-se fata de celelalte valute.

"Este un semnal pozitiv nu numai pentru alti investitori si pentru imbunatatirea imaginii Slovaciei, dar in special pentru ca va contribui la crearea de noi locuri de munca. Este o alta companie care va servi industria auto, o companie orientata spre export, care va sprijini balanta comerciala a Slovaciei", a spus Miroslav Smal, analist al bancii Postova.

Unii se intreaba insa daca este bine pentru Slovacia sa se bazeze pe industria de automobile. "In acest moment, Slovacia nu are prea multe oferte de investitii pe care sa le poata refuza. Hankook este un producator de anvelope, care poate oferi pneuri pentru numerosii producatori de automobile, asa ca riscul orientarii spre o singura ramura va fi diminuat", a adaugat Smal.

Hankook Tire, cel mai mare producator de anvelope din Coreea si unul dintre primii zece din lume, va concura pe piata Slovaciei cu producatorii locali Matador Puchov si Continental Matador.

Reprezentantii companiei Matador au declarat, insa, ca sunt dispusi sa coopereze cu noul jucator. Dusan Koblisek, purtatorul de cuvant al producatorului slovac, s-a intrebat daca merita sa aduci in tara un investitor care va crea 1.600 de noi locuri de munca in schimbul unor facilitati atat de mari. Ministrul economiei i-a raspuns ca va oferi acelasi sprijin si companiilor slovace care vor investi 20 mld. coroane (512 mil. euro) in tara.



Slovacia devine o locatie favorita pentru jucatorii din industria auto

Salariile mici, legislatia muncii flexibila si impozitul pe profit scazut sunt numai cateva din motivele pe care furnizorii slovaci incep sa prinda avant, scrie Financial Times. Wolfgang Rohroff, director de achizitii la Volkswagen Slovacia, a facut o declaratie mai demult care a ramas celebra: "Poti sa-ti pui toti furnizorii slovaci intr-o geanta, poti s-o lovesti si poti fi sigur ca l-ai nimerit pe cel care trebuia". Gluma sa a demonstrat insa frustrarea VW cu privire la diminuarea numarului producatorilor de componente auto din Slovacia, ceea ce obliga producatorul german sa accepte costuri logistice ridicate pentru componentele de import destinate fabricii sale din Bratislava. Producatorii de componente slovaci incep sa profite de pe urma succesului tarii in atragerea fabricilor de asamblare. In 2003, PSA Peugeot-Citroa??n a ales Trnava din vestul Slovaciei pentru o investitie de 700 mil. euro care ar trebui sa creeze 3.500 de locuri de munca si sa produca 300.000 de masini din 2006. Anul trecut, Kia a optat pentru Zilina din nord-vestul Slovaciei pentru prima sa fabrica de asamblare din Europa, ce se asteapta sa genereze 2.800 de noi locuri de munca. Atat Peugeot cat si Kia sunt in cautarea unor facilitati de productie mai ieftine si doresc sa patrunda pe noi piete din estul regiunii. Dar au preferat Slovacia si nu vecinii ei pentru ca are cele mai mici salarii, nivelul redus al impozitului pe profit si este pregatita sa ofere cele mai generoase stimulente. Impreuna cu VW, noile fabrici ar putea produce 900.000 de masini pe an pana in 2008, ceea ce ar propulsa Slovacia pe primul loc din lume la capitolul productie pe locuitor. Guvernul anticipeaza ca angajarile din sectorul auto se vor dubla, dupa ce fabricile vor intra in functiune. In prezent, sectorul detine 30,7% din exporturile tarii si 26,5% din productia industriala. Constructia acestor noi facilitati a motivat producatorii straini sa procedeze la fel. Dintre toti Kia a avut cel mai mare impact deoarece Zilina este prima sa fabrica din Europa. Pana acum 10 producatori sud-coreeni au anuntat investitii totalizand 300 de milioane de euro. Valoarea totala a investitiilor straine in sectorul auto din Slovacia au crescut cu 134 de milioane de euro in 2004. Alte companii s-au hotarat sa investeasca pentru a-si extinde prezenta in Slovacia. Una dintre acestea este Getrag Ford care va plasa 345 de milioane de euro pentru a produce un sistem de transmisie in localitatea Kenchnec, in estul Slovaciei. Johnson Controls, o companie americana, a fondat un centru tehnologic de 26 mil. dolari (20 de milioane de euro) la Trencin, iar Guvernul spera ca aceasta va fi o noua tendinta. Si furnizorii slovaci si-au extins operatiile, cu ajutorul celor de la VW in materie de calitate si standarde. Multi dintre ei exporta elemente altor grupuri VW sau in strainatate. Unele companii doresc sa se extinda in sectorul auto. Producatorul de anvelope Matador cumpara mai multe companii auto, dar si investeste in productia de cauciucuri din Rusia si Etiopia. "Ei nu sunt numai principalul furnizor de cauciucuri din lume dar si un investitor international", a spus Roman Kuruc, CEO al Sario, agentia de promovare a investitiilor straine din Slovacia. Anul trecut VW a platit 1,4 mld. euro furnizorilor locali, de douazeci de ori mai mult decat in 1990, cand a inceput operatiunile aici. Cu toate acestea VW a importat componente in valoare de 2,4 miliarde de euro si numai o cincime din componentele folosite pe plan intern sunt produse aici, de obicei cele mai simple si mai putin sofisticate. Restul sunt importate si asamblate. (Ioana David)

stelian.vezentan@zf.ro